EPI-luku?

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

TiinaT.
Viestit: 44
Liittynyt: 11 Maalis 2006, 19:24

Viesti Kirjoittaja TiinaT. » 09 Maalis 2007, 20:49

Eipä ole tullut hommattua vuosikirjoja, kun olen uusi harrastaja.

Anatoli
Viestit: 227
Liittynyt: 20 Joulu 2004, 18:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Anatoli » 09 Maalis 2007, 21:12

Uskoisin, että TiinaT saa jalostusneuvonnalta asiallista informaatiota mahdollisista urosehdokkaista, jos rohkeutta kysymiseen löytyy. Eiköhän sielläkin päässä pian haisteta, ollaanko vilpittömästi tietoa hakemassa vai etsimässä juoruille katetta.

Vilperille näyttää iskostuneen tuo salailutermi päähän. Vastaappa rehellisesti, onko sinulla jäänyt saamatta jotain oleellista pystykorvajärjestöllä olevaa tietoa koirasi jalostusarvoa ajatellen? Ainakin koirasi epi-luku näyttää olevan tiedossa. Mihin käyttäisit tietoa esim. minun koiran epi-luvusta?

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 09 Maalis 2007, 21:25

Anatoli: en mihinkään!! Jos ja kun harkitsen koirani käyttöä siitokseen, niin siinä vaiheessa näillä luvuilla on erittäin suuri merkitys!!! Minä tiedän koirani puutteet ja tuon ne asiat tarvittaessa julkisuuteen, mutta jos asiaa ajatellaan vähän laajemmin, niin ei tuon epiluvun julkaisu mitään maailmoja kaada!! :lol:

metsohaukku
Viestit: 199
Liittynyt: 07 Elo 2004, 14:51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsohaukku » 09 Maalis 2007, 21:35

Myöskin itse voi esittää jalostusneuvojalle kiinnostavaa narttua/urosta ja varmasti saa asillisen palautteen käykö vai ei!
Itse lopetan omalta osalta tämän eipäs juupas epi aiheen kirjoittelun.
Järjestön asiantuntijoita on jatkuvasti parjattu tällä epi aiheella,silti he ovat varmasti parhaat asiantuntijat! Itse olen tyytyväinen tämän hetkiseen käytäntöön ja aina kun on heiltä ollut kysyttävää olen saanut asiallista tietoa. :lol:
Haukkujen helinää..
J P Lehtonen

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 10 Maalis 2007, 10:05

"Hetkinen !
Siis jos jalostusneuvoja suosittelee (viittä urosta), niin eiköhän niissä ole Epi:t,ssa yms. jo valmiiksi katottu kohilleen ?
Jos taas itse ehdottaa uroksia niin siehän kysyt itse ne tarvittavat tiedot koirien omistajilta ?"

Ihan samoin omissa vaihtoehdoissasi, mikäli ne sopivat yhtään, saat ne valmiiksi, kuin neuvojankin ehdottamissa tapauksissa.
Vuosikirjoja myydään myös takautuvasti, ja tuotekaupassa ne eivät näytä todellakaan paljoa maksavan.

Vilperi Epi-luku on järjestön oma jalostusneuvojien työkalu epilepsian vähentämiseen. Se ei ole eksaktia tiedettä, jota kaikki voisivat menestyksellä käyttää vielä paremman huomisen saavuttamiseen. Tavallinen harrastaja ei pysty tekemään hyviä valintoja pelkän luvun avulla. On pystyttävä näkemään, mistä luku on koostunut.

erkki
Viestit: 102
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 23:19

Viesti Kirjoittaja erkki » 10 Maalis 2007, 11:04

Omakohtainen kokemus on kiitettävä jalostus neuvojiin,kysyin oman uroon ja nartun sopivuutta keskenään tuli niin paljon neuvoja että ei meinannut pysyä matkassa,tutkin ensin itse,aavistuksen verran jännitti tuo SSA, kun pennuille tuli ssa karvan verran yli kolmen, epi jäi alle yhden,hyvin meni pennut tuli ja meni ja yksi jäi kotiin,ei ole mikään mahottomuus sada muitenkin koirien epi lukua rohkeasti soittelemaan on kokemusta.

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 10 Maalis 2007, 11:10

Sen takia kait sitä lukua perätään, että tavallinenkin harrastaja voisi muodostaa käsityksensä koiransa/mahdollisen partnerin sopivuudesta toisilleen! Tämähän osaltaan pienentäisi jalostusneuvojan työtä, jos häneltä kysyttäisiin vain tämän kyseisen parin keskenäistä toimivuutta?
Jos luku julkaistaisiin samalla tavalla kuin esim. ssa, niin se antaisi lähtökohdan parien haulle.

punakone
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Elo 2006, 22:09

Viesti Kirjoittaja punakone » 10 Maalis 2007, 18:55

Yksi mahdollisuushan olisi sivu johon jokainen halukas voi ilmoittaa ITSE koiransa silloisen Epi-luvun... (en tosin usko että sillä mitään hyötyä saavutetaan :roll: ).
Mutta jospa ne sillä nämä "tuomaksetkin" rauhoittuisivat :wink: .

TiinaT.
Viestit: 44
Liittynyt: 11 Maalis 2006, 19:24

Viesti Kirjoittaja TiinaT. » 10 Maalis 2007, 19:52

Punakone,

---- nyt puhut asiaa.

( ja samalla helpotat miun suurta urakkaa ) Ai, onko jotain hyötyä? Jos tämmöinen tiedonlähde saataisiin, mie lupaan, että on hyötyä!! Meille kaikille.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 10 Maalis 2007, 21:50

Varmaankin hyvä asia sitten, kun mahdollinen dna-testi joskus valmistuu, millä voi varmuudella määritellä sairausriskitason. Ennen sitä en usko tälläisen sivun olevan hyödylllinen.
Alkaa vain omapäinen jalostuskäyttö ilman jalostusneuvonnan tarkistuksia, jolloin riskeihinsä nähden liian hyvälukuiset karvan rajan alle olevat koirat saavat liikaa osuutta koirakantamme jatkamiseen. Ei hyvä.

erkki
Viestit: 102
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 23:19

Viesti Kirjoittaja erkki » 10 Maalis 2007, 23:11

Olen ajatellut tätä epi asiaa,kerta sen saa soittamalla niin voisihan se olla kaikkien saatavillakin koneelta,kotona vois tutkia kaikessa rauhassa,mutta tämä epi luku on muuttuva käviskö tässä samalla lailla kuin näyttely ja koe tuloksissa eli pahasti jälki junassa tulis päivitykset.Ei tämä epi katoa mihinkään niin kauan kun katuvan koiran omistaja ei tee ilmoitusta.

irbe
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 23:52
Paikkakunta: kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja irbe » 14 Maalis 2007, 00:38

Epiluku, meidän lähes kaikkien pystäriihmisten loputon mielenkiinnon kohde. Eikö riitä, kun tiedämme oman koiran epiluvun ja niiden koirien , joita aiomme mahdollisesti käyttää parituksessa oman koiran kanssa. Jalostusneuvojat, uskoakseni kertovat mahdollisen pentueen epiluvun, vai olenko väärässä. Mitä H********ä me kaikkien koirien epiluvuilla tehdään. tyydytetään uteliaisuutta vai... Ollaan vahingoniloisia,kun kaverin /kilpailijan koiran luku on yli jalostussuosituksen. Sitäkö te haluatte. Ei, ei se niin voi olla, luku joka muuttuu kaiken aikaa, sellaista on täysin mahdoton pitää ajantasalla jatkuvasti, pidetään se vain työkaluna niille jotka sitä oikeasti tarvii. :lol: :lol: :lol:

TiinaT.
Viestit: 44
Liittynyt: 11 Maalis 2006, 19:24

Viesti Kirjoittaja TiinaT. » 14 Maalis 2007, 06:13

Irbe:

Puhut asiaa.
Tätä juuri tarkoitan. Oman koiran EPI-luku ja vaivattomasti saatava mahdollisten kumppanaiden luku, että voi tehdä vertailuja, eikä suotta tuhlaa aikaa urokseen, jonka luku onkin liian korkea...
Edellenkään en ole kiinnostunut "naapurin" koiran luvusta, sitten olen, jos se on mahdollinen siitoskumppani, en muuten. Miksi kaikki vetää EPI-lukuun jonkun kateus, vahingonilo ym. teeman? Ei kiinnosta pätkääkään kaverin koiran luku, jos se ei ole siitos aineistoa omasta mielestäni.

TiinaT.
Viestit: 44
Liittynyt: 11 Maalis 2006, 19:24

Viesti Kirjoittaja TiinaT. » 23 Maalis 2007, 19:31

No niin, nyt sitten on laitettu jalostustiedustelu menemään, saas kattoo, hyväksytäänkö yksikään viidestä omasta mielestäni erittäin hyvin sopivasta uroksesta ( muutenhan kaikki on tarkistettu, tutkittu, SKL:n tietokantaa tosi paljon selattu ja hyväksi todettu, mutta se EPI-luku, jota en saa mistään "virallisesta" tietolähteestä, on se "peikko" nyt sitten... ) Vuosi sitten koirani EPI-luku oli 1.35, saas nähdä, onko siinä tapahtunut mitä muutosta... Olen tosi pettynyt, jos mikään omasta mielestäni sopiva uros ei käy, sillä silloin ainoa syyllinen on tämä EPI. ( en missään tapauksessa halua käyttää urosta, jonka olen nähnyt näyttelykehässä purevan omistajaa / tuomaria. Missä tahansa muussa rodussa semmoiset lentäisi "nollalla" pihalle, mutta pystärissä sekin taidetaan sallia? )
Voihan olla, ettei meillä koskaan ole pystärin pentuja, jos ei "löydy" mieleistäni isäkanditaattia.

Katriina K.
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 21:36
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja Katriina K. » 27 Touko 2007, 23:36

Kun tuolla terveyssivulla sanotaan: "Järjestön jäsenillä on kesäkuun alusta 2002 lukien ollut mahdollisuus saada oman koiransa epi-luku jalostusneuvojilta..." niin eikö tätä epi-lukua tosiaan saa muuten tietoon kun liittymällä jäseneksi? :shock:

Vastaa Viestiin