Huono-onnisempi Lapinreissu

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Pekkis
Viestit: 197
Liittynyt: 17 Elo 2004, 21:19
Paikkakunta: Laukaa

Huono-onnisempi Lapinreissu

Viesti Kirjoittaja Pekkis » 20 Loka 2004, 18:55

Kävipä melkoinen tapaus 16.10.2004. Olin Ylitornion valtionmailla koirani kanssa metsällä. Koira haukkui suon takana teeriä. Paikalle tuli 2 itäsiperianlaikaa, menivät suoraan koirani haukulle ja tappoivat sen. Että semmoinen reissu tällä kertaa... Arvatkaa sylettääkö???

v.h
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Syys 2004, 21:07

Viesti Kirjoittaja v.h » 20 Loka 2004, 22:20

No voi sun pe... Näitkö tapahtuman? Et varmaan saanut mahdollisuutta puuttua asiaan, omaisuuttaan saa suojella ja koskee myös koiria. Ei tosta voi kyllä muuta sanoa että, otan osaa. Oon itte Laikan omistaja ja oon varma että tästä nousee -piip- haloo.
Toivottavasti saat omistajan tietoon että saat asian juridisenpuolen hoidetuksi, se ei kyllä korvaa menetystä mutta saatpa ainakin jotain lohtua.

Pekkis
Viestit: 197
Liittynyt: 17 Elo 2004, 21:19
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Pekkis » 22 Loka 2004, 20:40

Joo Ylitornion poliisi tutkii asiaa. Saas nähdä miten käy. Harmi kun en päässy väliin. Tapahtuma eteni koko ajan poispäin minusta niin en päässy hätiin.

koski
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:14

Viesti Kirjoittaja koski » 08 Marras 2004, 20:38

Otan osaa -Hannu Heikkilä Hämeenkoski.
-Itsekin olen suomenpystykorvan kanssa joutunut vastaavaan tilanteeseen,onneksi silloin Lieksassa selvittiin kaikki henkissä.
haukulle hyökkäsi silloinkin kaksi laikaa jotka olivat melko akressiivisia.
ranteenpaksuisilla kepeillä kahteen mieheen hoidettiin tilannetta.

rymy
Viestit: 50
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 14:12
Paikkakunta: Myllymäki

Viesti Kirjoittaja rymy » 15 Helmi 2005, 19:22

kävin lukemassa laikojen sivuilta tästä tapauksesta ja siellä puhuttiin miten pystykorvat ovat niin "äkäisiä ja pahapäisiä" ..eräs kirjoittaja pisti pitkälti suoppien syyksi..
sinänsdä ihmettelen laikojen käytöstä, sillä yleensä ne tulevat hyvin toimeen ihmisten ja muiden koirien kanssa..
Laikoilla on ilmeisesti sitten joku "laumaraateluvietti", joka herää kun on toinen koira kaverina..?

pikinokka
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Syys 2004, 13:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja pikinokka » 22 Helmi 2005, 10:03

Suomenpystykorva on kyllä ehdoton omistushalussaan, oli kyseessä haukku tai pihapiiri joka on sen oma reviiri. Seurasin tilannetta oman pystykorvaurokseni kohdalta viime syksyn hirvijahdin aikana, ei mennyt toisen koiran haukulle ja tuli pois jos sen haukkuun tuli kökkäkoiria. Nyt kun ikää on tullut lisää, periksi ei enää annetakkaan. Tästä seuraa melko varmasti kärhämä koirani ja työmaalle ilmestyvien kuokkijoiden välillä, seurauksia voi vain arvailla.

Ihmetyttää kyllä koiramiehissä nekin jotka ajelevat ja odottelevat kunnes jossain alkaa haukku, sinne päästetään sitten oma koira sekaan. On vissiin koirat aina pudotettu tuoreille jäljille tai näöltä hirville, kun ei ne osaa itse hakea omaa haukkutyömaataan! Tai onko omistajat niin laiskoja ja huonokuntoisia etteivä jaksa seurata koiraansa maastossa.

Suomenpystykorvani kyllä hakee paremmin kuin esim harmaat ja löytää hirven kokoisen eläimen varmasti, siinä kuin linnutkin satojen metrien etäisyydeltä.

Toinen seikka joka harmittaa on taluttajat jotka k....ttavat koiriaan ohi menevällä tiellä ja tontin rajoilla, ja metelin saattaa arvata. Ennen pitkää ketju antaa periksi jostain vaikka joka päivä tarkastat sen, ja taas on aihetta kitinään. Tahallistako, en haluaisi sitäkään uskoa, mutta näin vain tapahtuu. :twisted:

Olisi todella hienoa jos useimpia negatiivisia tapauksia mitä edellä olen maininnut, ei tarvitsisi koskaan tuoda esiin.

Käytöstavat ja kunnioitus kanssaihmisiä ja heidän harrastuksiaan kohtaan, olisi vähintäänki pitkän luennon arvoinen nykyaikana jolloin itsekeskeinen asenne on yhä enemmän vallalla. Kukapa senki pitäisi? 8)

Pekkis
Viestit: 197
Liittynyt: 17 Elo 2004, 21:19
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Pekkis » 22 Helmi 2005, 19:22

No joo, nyt on sitten tullut korvaukset laikamiehen vakuutusyhtiöstä. Suuret kiitokset erittäin miehekkäälle laikamiehelle asioiden hoidosta!!

Asiassa oli jopa eräs huvittava puoli: Alunperin laikamiehen vakuutusyhtiöstä tuli päätös, että korvauksia ei makseta. Perusteluna oli se, että koirien ollessa metsällä mitä tahansa voi sattua! Laikamies nosti päätöksestä metelin ja nuohasi vakuutusyhtiöön, että hän on ottanut vakuutuksen nimenomaan sen varalta että hänen koiransa aiheuttavat metsällä jotain harmia. Uhkasi myös että kukaan hänen tuntemansa henkilö ei tästedes ota vakuutuksia ko yhtiöstä. Yllättäen sitten tulikin myönteinen päätös... On ne aika veitikoita nuo vakuutusyhtiöt.

No nyt on uusi pentu jo pikkuhiljaa tulollaan. Kyllä tämä tästä! Eikun uutta matoa koukkuun!!

Avatar
enp
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enp » 17 Loka 2005, 13:33

Jatketaanpa tätä korutonta kertomaa, jolle ei näytä tulevan loppua jollei siihen viranomaiset puutu. Tulppio on meille pohjoissuomalaisille pystykorvaharrastajille linnunhaukun Mekka, jonne mieluiten suuntaamme kulkumme, niin metsästyksen kuin linnunhaukkukokeidenkin suhteen.
Kuluneella viikolla sattui tapaus, josta ystäväni kertoi ja jonka eteen hän yllätäen joutui majoilla ollessaan.
13.10.2005 torstai. Paikka Savukosken Tulppio. Pystykorva oli kytkettynä mökin porraspieleen n. 3 m:n mittaisella narulla. Koira oli syömässä ruokaa kupista, joka oli aivan portaiden vieressä. 2 laikaa hyökkäsi pystykorvan kimppuun ns puuntakaa ja yllättivät sen täydellisesti. Mitään haukkua ei kuulunut, alkoi vain hirmuinen rähinä. Onneksi mökin ovi oli auki ja pääsimme syöksymään välittömästi ulos. Kaksi laikaa raateli täysin puolustuskyvytöntä koiraa. Kaikesta ehti haivaita, että tarkoitus ei voinut olla muu kuin pystykorvan tappaminen. Omaa lemmikkiämme suojellaksemme, ryntäsimme paljain käsin sekaan. Saimme molemmista laikoista kaksinkäsin otteeen ja heitimme ne niin kauas kuin pystyimme. Sekamelskan keskellä kuitenkin toinen laikoista sai purtua toista meistä suhteellisen pahasti vasemman käden hauislihaksen seudulle. Myöhemmin selvisi, että samat koirat olivat raapineet alueella auton, jossa sisällä oli metsästäjän pystykorva. Ilmeisesti olisivat yrittäneet tappaa myös sen jos olisivat osanneet aukaista autosta oven!!

Paikalle hälytettiin rajavartiolaitoksen partio. Partio sai selville laikojen omistajan. Omistaja saapuikin alueelle noin tunti tapahtumista. Kun omistajille kerrottiin asioiden kulku, ilmoitti hän, että vakuutukset ovat kunnossa. Omistaja ilmoitti myös, että koirat olivat kadonneet tutkasta n 10 km eteäisyydellä Tulppiosta.

Raadellun pystykorvan omistajan oli mentävä 14.10.2005 lääkäriin Pelkosenniemelle. Laikat murjoivat pystykorvan takapään niin huonoon kuntoon, ettei se pystynyt kahteen päivään normaalissa asennossa olemiseen. Vain muutama sekunti lisää ja koiran henki olisi mennyt.
Asian kulku alkoi vaivata kuvio tuntui niin tutulta. Muistin tämän käydyn keskustelun ja koiran karun kohtalon. Selvittelin hiukan taustoja ja omistajan tietoja, eikä yllätys ollut suuri kun kävi selville, että kysymyksessä ovat samat laikat ja sama omistaja :?: Miksi tällaisia koiria vielä ruokitaan ja mitä niiden omistaja oikein ajattelee :?: Miksi suurien metsästyskoirien yhtäaikaiseen irtipitoon ei metsästysrganisaatiot puutu, vaikka hampaiden jäljet näkyvät porojenkin kupeilla :?:

Pyssymies

Viesti Kirjoittaja Pyssymies » 17 Loka 2005, 13:49

Ihmettelen, että miksi ette tapa niitä elukoita? Minä en jää sormi suussa katsomaan jos koiraani kajotaan, en varsinkaan jos itseäni purraan. Minun jälkeeni olisi jäänyt 2 kpl kuolleita laikoja. Uskokaa pois. :D

2cm
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Syys 2005, 14:49

Laikoista

Viesti Kirjoittaja 2cm » 17 Loka 2005, 20:51

Mulla on kans muutama negatiivinen kokemus laikoista. Ensinmäinen tapahtui noin 10 vuotta sitten sorsametsällä. Kaverin uros länsi-siperia laika hyökkäsi yllätten minun narttu pystykorvan kimppuun. Ei ollut mitään syytä (saalista, vahtinut isäntää, minun koira ei ollut edes tietoinen koko koirasta, se hyökkäsi kun vain näki toisen koiran). Onneksi olin tarpeeksi lähellä ja juomassa kahvia teräs termospullosta. Pulloon jäi muistoksi melkoinen lommo, kun iskin sillä laikaa päähän.
Toinen tapaus tältä kesältä. Itä-siperia laika hyökkää lenkillä (ei kytkettynä sillä hetkellä) ollessaan vieraassa pihapiirissä miehen kimppuun joka on kyykyssä. Laikan omistaja ja uhri juttelevat kaikessa rauhassa. Tuloksena miehen naamaan toistakymmentä tikkiä. Koira lopettiin kyllä välittömästi.
Vielä yksi juttu vuodelta 1999. Olin hirvijahdissa ja minulla oli mukana alle vuotias pystykorvanarttu, joka jo jonkin verran haukkui hirveä. Olin vahtiringin sisällä jossa useampia koira. Oja linjalla vastaan juoksi nuppa, mutta en viitsinyt sitä ampua keskialueeseen. Tästä noin 2-5min minun koira tulee sen minkä kintuista pääsee minua kohti, perässä kaksi karhukoiraa. Nappaan oman koirani kainaloon ja pyöräytän kiväärin olalta ja oli lähellä ettei karhukoirat päässy hengestään. Jos koira ei olisi ollut niin lähellä minua niin se olisi ollut aivan varmasti hengetön. Sen ymmäräisin jos oma koira menisi esimerkiksi toisen koiran kaadolle rähisemään ja menettäisi tappelussa hengensä. Siinä vahvempi voittaa. Mutta karhukoirat metsästi minun pystykorvaa vaikka siinä paikassa oli tuoreet hirven jäljet. Sekin vielä selvisi, että kyseiset koirat ei ollut ainakaan sen hirven perässä jonka minä näin.
Ei lähdetä yleistämään, mutta tällaisia kokemuksia minulla.

metsohaukku
Viestit: 199
Liittynyt: 07 Elo 2004, 14:51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsohaukku » 17 Loka 2005, 21:30

Syksyllä -94 olimme metsällä kainuussa.Erään tien pätkän päässä teimme lähtöä metsään,kun luoksemme kurvasi pari autollista hirvimiehiä itä-laikkoineen,miehet kysyivät ensimmäisenä onko meillä koiria(silloin ei ollut)sillä heidän laikkansa kuulemma tappaisi ne!? Aika outoja puheita näiltä herroilta! En ymmärrä miksi meidän olisi pitänyt ottaa koirat kiinni,jos meillä ne olisi ollut. Heidän laikkansahan niitä vaarallisia tuntui olevan.(luonne vikaisia) Välillä kun kuntelee tiettyjen ukkojen jurinoita, sieltä paljaustuu tietynlainen ihannointi tällaisiin koiriin. Kummat sitten on niitä luonne vikaisia,koirat vai isännät? vai molemmat?

Jalmari
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Joulu 2004, 23:31

Viesti Kirjoittaja Jalmari » 17 Loka 2005, 23:30

Kyllä täällä idässä myös pelotellaan laikoilla ja tappaja karhukoirilla. Ihmetellä vaan täytyy, jos samat jepet vaan päästävät luonnevikaiset hurtat irtaalleen ja samalla suorastaan ovat vaatimassa muita kytkemään koiransa. Mitenhän tuossa muuten käräjillä kävisi haaverin sattuessa, jos omistaja tietää koiransa vaarallisuuden ja silti on sitä alituiseen metsään löysäämässä? Jos suurikokoinen ja voimakas koira on liian agressiivinen niin kyllähän sen paikka on jossain muualla kuin irtaallaan hötkyilemässä.

leila
Viestit: 23
Liittynyt: 26 Marras 2004, 11:35
Paikkakunta: Ranua

Vielä laikoista

Viesti Kirjoittaja leila » 18 Loka 2005, 23:01

Olin tänään menossa pystykorvani kanssa lintumetsälle, kun näin metsäautotien sivussa hirvimiehen passissa vierellään norjanharmaa uros. Pysäytin auton ja tiedustelin mieheltä, olisiko kenties edessäpäin muita hirvimiehiä koiriensa kanssa metsällä. Kaveri kertoi että on ja juuri niillä alueilla minne itsekkin olin suunnitellut meneväni lintujahtiin.
Kyselin tarkemmin, millainen koira oli löysätty hirviä hakemaan. Mies kertoi, että uros laika. Kaveri sanoi lisäksi koiran olevan arvaamaton, eikä suositellut koiraani löysättävän samoille alueilla missä laika liikkui.

Ihmettelin ja kummastelin siinä mikä saa hirvimiehet valitsemaan itselleen sellaisen metsästyskaverin, jota muut metsästäjät ja koirat saavat henkensä puolesta pelätä. Harmistuneena asiasta uhkasin "rauhoittaa" sellaisen "hukan" lopullisesti, jos se minua taikka koiraani jollain tapaa vanhigoittaisi taikka sitä määrätietoisesti yrittäisi. Kaveri ei kommentoinut asiaa isommin, suositteli edelleenkin menemistä "rauhallisemmille" alueille, koska laika tulisi todennäköisesti minun koirani haukulle. Hän kertoi koiran olevan niin kova menemään, että se kulkee hetkessä 3-4 km.

Heti kohta soi miehen puhelin ja laikan isäntä ilmoitti ottaneensa koiran kiinni ja lähtevänsä kotiin. Niin pääsin niille alueille metille minne olin alunperin suunnitellut menevänikin. Varmuuden vuoksi otin laikan omistajan nimen ja puhelinnumeron ylös, että saan tarvittaessa olla kaveriin yhteydessä.

Kuulin että nyt on kehitelty korille ns: "hukkaliivit", jotka on tarkoitettu lähinnä susien hyökkäystä varten. Onko kellään tarkempaa tietoa kyseisistä liiveistä?

Pikku.Pyy
Viestit: 344
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 07:02

Viesti Kirjoittaja Pikku.Pyy » 19 Loka 2005, 09:17

Sen verran tietoa on, minkä olen lukenut viime viikkoina sanomalehdistä Karjalainen ja Karjalan Maa. Eilisen (18.10) Karjalan Maan mukaan kyseistä turvavälinettä on kehitellyt maa- ja metsätalousministeriön Pertunmaalla toimivassa Hukka-projekstissa Jussi Aro. Liivejä on tullut koekäyttöön Ilomantsiin ja Lieksaan ja niitä on tarkoitus jakaa syksyn aikana myös muille susitihentymä-alueille. Liivin toiminta perustuu n. 1000 voltin sähköiskuun, jonka koiraa mahd. tavoitteleva susi saisi ikenilleen. Prototyypin liivi painaa n. kilon ja sen sähkökenttä toimii neljällä 1,5 voltin sauvaparistolla. Liiviin voi kiinnittää tutkan ja GPS-laitteen. Em. lehden mukaan liiviä on vielä kehitettävä koirakohtaisemmaksi eli sama koko ei käy kaikille roduille, mutta luvassa on, että seuraavat versiot ovat jopa 400 g kevyempiä.

Nemotsu
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Heinä 2005, 13:28

Viesti Kirjoittaja Nemotsu » 24 Loka 2005, 18:27

No iteläni ei ole kyllä tuolaista tapahtanut,mutta yhdelle harmaalle on käynyt melko samantyyppinen tapaus.

Tätini mies oli lenkittämässä omaa harmaatansa.Harmaa oli hyvin tapakoulutettu ja muutenki rauhallinen koira.He kävelivät ohi talon jossa kopissa oli kiini agressiivinen Sakemanni-Laika sekoituis.Koiraa oli lyöty ja muutenkin heitelty.Koira lähti ketingisttä pois ja höykkäsi harmaan kimppuun. Omistaja ja sukailaiseni saivat koirat erikseen.Samana iltana tämä koira puraissi omistaajansa ja se oli lähtö.

Vastaa Viestiin