Pystykorvaisten kanssa harrastavat naiset

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 25 Huhti 2006, 17:12

Kerrotaan tässä nyt vähän tätä munkin taustaa pystärin parissa:
Vaimo ja kaksi teini-ikäistä tytärtä,toinen oma pystäri menossa,ensimmäinen tuli taloon kun vaimo jäi äitiyslomalle odottamaan ensimmäistä lasta.Koira tuli taloon yhteisestä sopimuksesta.Nykyinen kaveri tuli meille kun jouduin lopettamaan edellisen kaverin keuhkosyövän takia.Koiran lopetin 10.5.2002 ja Mörri on syntynyt 9.5.2002. Ne oli pitkät kaksi kuukautta olla ilman kaveria!Vaimo ja lapset sano jo lopetuspäivänä että uusi pystäri taloon heti!Vaimo ei halua edes liikkua luonnossa,mutta antaa mun mennä,kunhan muut asiat on kunnossa.Nuorempi likka on täysin koirahullu ja se käyttää Mörriä pitkillä lenkeillä metsästysajan ulkopuolella.Meillä on mökki Kangasalla jossa kaveri saa olla vapaana koko ajan.Tontti ei ole aidattu,mutta se oppi tontin rajat n. vuodessa ja pysyy nykyään koko ajan omalla tontilla,ellei joku lähde sen kanssa lenkille.Koirankoppikin sillä on,mutta ei se koskaan mene sinne.Auto on sen mielestä ainoa oikea koirankoppi.(kun auton ovi on auki se on siellä heti. :wink: )Joku tietenkin väittää että on piloille hemmoteltu pystäri,mutta mä olen sitä mieltä että rakkaudella kasvatetusta koirasta saa paljon enemmän irti kuin väkisin kasvatetusta.Minä ja toi kaveri ollaan kuin paita ja pe--e ja meillä on hauskaa yhdessä.Meidän perheessä koira on ykkönen ja muut tulee sen jälkeen.Täysi tunnustus naisille jotka käyvät metsällä ukkonsa mukana tai yksin tai naisporukassa keskenään.(olispa mullakin sellainen vaimo. :cry: ) Hyvää kevään jatkoa vaan kaikille.
Kuva

kepu
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Elo 2004, 13:19
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kepu » 26 Huhti 2006, 16:29

Meidän tapauksessa koirat veivät minut ja mieheni yhteen. Elettiin siis syksyä 2003. Mies kyseli erälle.netissä ohjeita nuoren pystykorvan kouluttamisessa. Koppelohaukuista saadulla varmuudella ( :-o ) menin sitten neuvomaan. Pian keskustelu siirtyi nettipalstalta sähköpostiin ja syksy vaihdettiin kuulumisia koirista ja metsästyksestä, kunnes viimein päätettiin tehdä yhteinen metsästysretki, viimeisenä mahdollisena metsästysviikonloppuna. Ja tuon reissun jälkeen jutun juurta sitten löytyi jo muiltakin aihealueilta ;-)

Kesällä 2003 mies koirineen (sekarotuinen pystykorva) muutti samaan talouteen. Koiruutemme olivat samanikäisiä uroksia, joten nujakoinnilta ei yhteen totuttelussa säästytty. Nyt koirat ovat jo ylimpiä ystävyksiä, eikä ainakaan toistaiseksi joukon jatkoksi tullut narttukaan ole sotkenut niiden välejä.

Niin koiran hoidot ulkoiluineen ja ruokkimisineen ovat sujuneet tasavertaisesti. Koiriakin on taloudessa kahdella jaollinen määrä. Minä taluttelen kahta pientä ja punaista ja mies vie lenkille kaksi seropia. Metsästysreissut luonnollisesti suunnitellaan yhdessä. Tähän asti molemmilla on ollut omat koirat metsällä, mutta ensi syksynä pitäisi sitten yrittää kulkea eräretkillä kaikkiaan kolmen koiran kanssa.

Riku
Viestit: 43
Liittynyt: 17 Helmi 2006, 23:53
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Riku » 20 Touko 2006, 22:01

Hmm....kovin on vaisua tälläkin palstalla... 8)
Kuva

Salla
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 21:25
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Salla » 07 Kesä 2006, 14:19

Mä taidan sitte olla nuorin tältä palstasta ku ikää on tullu miltei 18 vuotta..... tukka takana ja elämä edessä...=)

Nyt se sitten alkaa tuo pystykorvan ja harmaan kuntouttaminen oikein kunnolla syksyä varten.... kova urakka edessä ainakin sen harmaan kohdalla, mutta kyllä siitä selvitään..=)

Ensi viikolla on runsaasti aikaa kun porukat lähtee mökille ja saa jäädä yksin kolmen koiran kanssa koko viikoksi... (ai niin, ja kymmenen kissan.. :? )
Tylsäähän sitä tulisi ilman noita ulisijoita.... ja seuraavaksi juoksuttamaan koiria...=)

Ja hauskaa kesänalkua kaikille samaa sukupuolta ja vastakkaista sukupuolta edustaville metsästäjille (ihmisille sekä koirille siis...=))

Skinkki
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Marras 2005, 17:28

Viesti Kirjoittaja Skinkki » 08 Kesä 2006, 13:51

Mulla ikää 16.v, joten et Salla ihan kaikista nuorin! :wink:

Salla
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 21:25
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Salla » 08 Kesä 2006, 19:10

Hyvä hyvä....=) löytyy nuorta vertaki enemmän...xD

Knuckleduster
Viestit: 12
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 22:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Knuckleduster » 10 Kesä 2006, 22:45

Heh ite oon 13-vuotias. :D
Hirvimetsällä oon pyöriny karhukoirien ja pystykorvien kans. Enemmänkin koiria kouluttamassa/kutsumassa pois haukulta/juomassa kahvia. Metsästyskorttia en oo ajatellut hankkia, koska en siitä tai siis metsästyksestä yleensäkään mitenkään hyötyisi.

Heikku83
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Syys 2007, 17:58
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja Heikku83 » 16 Syys 2007, 13:37

Täällä olis 24v pystykorva"hullu" !=) Meidän porukkaan kuuluu mieheni ja kahden lapsen -04 ja -06 lisäksi 2 suomenajokoiraa, narttu ja uros sekä keppihullu saksanpaimenkoirapoika...Ja 6vko.n päästä taloomme saapuu suomenpystykorvapoika! =) Itse olen aina pitänyt pystykorvista, haaveena japaninpystykorva, mutta tutustuttuani suomipystikseen päätös oli tehty! Isäntä metästää ja itsekkin olen siitä innostunut sitä kautta ja nyt innolla odotetaan "lintukaveria"!=) Oli kiva kun löytyi tälläinen keskustelunaihe, mutta viimeisimmät viestit oli viimevuoden puolelta! ;) Löytyykö lisää "nuorisoa"???
Pystykorva sen olla pitää!!!

Awa
Viestit: 22
Liittynyt: 05 Huhti 2007, 11:48
Paikkakunta: Keminmaa, Lautiosaari
Viesti:

No niin...

Viesti Kirjoittaja Awa » 20 Syys 2007, 00:45

Yllättäen tällainen ketju oli jäänyt huomaamatta kokonaan!
Täällä ilmoittautuu 23v. (pohjan-)pystykorvan kanssa metsästävä naisihminen täältä eteläisen Lapin tienoilta. Ensimmäinen oma pystis kasvamassa (6kk) ja hienoja merkkejä metsällä jo näyttää, ensimmäinen aito teerihaukkukin jo kuultu. Ja hieno koiruus kaikin puolin muutenkin.

Metsästys on ollut osa elämääni aina, isä ja äiti metsästivät sekä harrastivat aseita. Isän kanssa kuljeskelin metsillä ja vanhempien sekä pappani kanssa myös porohommissa. Kotona meillä on ollut lapsena ollessani metsästyskoirina karhukoira sekä vähän aikaa myös norjanharmaa. Metsästyskortin sain joskus 13-14 vuotiaana ja 15v. ensimäisen oman haulikon, tänäpäivänä vähän harvinaisemman 16-kaliiperisen. Nykyisin metsästelen Tikan 12:lla haulikolla. Kiväärikin (6,5x55) löytyy, sen vaihdoin hevoseen 17-vuotiaana. Näin "vanhemmuuten" hirvimetsälle halajaisi mieleni ja ampumakokeenkin kävin suorittamassa viime keväänä. Saapa sitten nähdä ehtiikö tässä joku syksy hirviäkin jahtaamaan.

Mutta, maalinnun metsästys on kuitenkin minulle aina se 1.juttu ja siksi koirankin laiton. Alkoi syksyisin tuntua epätoivoiselta käppäillä kairoissa näkemättä ensimäistäkään lintua, lentoon räpähtelyjä kuului senkin edestä ja eihän niitä lentoon räpähtäneitä lintuja löytänyt sitten kuin tuurilla. Aloin haaveilemaan pystykorvaisen kanssa metsästämisestä, päädyin kahdesta rodusta harvinaisempaan, alkuperiltään peräpohjolalaiseen pohjikseen ja hyvällä onnella monen sattuman kautta pääsin varaamaan loistavista vanhemmista pennun. Nyt on mukavaa seurata miten koira toimii ja toivoa vaan parasta ettei ehdi sitä millään muotoa pilaamaan, noviisi kun lintukoirien kanssa olen...

Meidän perheessämme minä olen ainoa joka aseita ja metsästystä harrastelen, mies ei ymmärrä koko touhua mutta 3v. poika näyttää jo hyviä merkkejä, "ampuu" lelukiväärillään kovasti metsoja meidän maisemataulusta... :D
~Susanna Kunnari~

viketti
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Marras 2005, 21:09

Viesti Kirjoittaja viketti » 20 Syys 2007, 16:07

täältä ikää löytyy 16vuotta.. miun pienen ikäni aikana on aina ollut pystykorva talossa. ennen syntymää oli vanhaherra piki, sitten tuli narttu lisa jolla teetettiin pennut ja niistä jätettiin ittelle nalle, joka lähti liian aikaisin... nyt täällä huiskuttellee vikke, jonka kanssa on kovasti metässä käyty, ens syksyks olis tavote kortti hankkia :) siis pystykorva (NAINEN) henkeen ja vereen ;D

viketti
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Marras 2005, 21:09

Viesti Kirjoittaja viketti » 20 Syys 2007, 16:08

aenii,, oliko vilperin mörristä pystykorva lehessä juttua? :D

Katriina K.
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 21:36
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja Katriina K. » 03 Marras 2007, 22:35

Täältäkin ilmoittautuu yksi naispuolinen pystykorvaharrastaja (21v.) mukaan joukkoon!

Ensimmäinen, ihan ikioma pikinokka muutti meille vasta heinäkuun alkupuolella ja ikääkin herralta jo löytyy melkein 9 vuotta. :) Koira oli ennemmin enoni omistuksessa, mutta asui mummini kanssa ja oli siis jo varsin tuttu tapaus. :wink: Yhdessä ollaan kasvettu...

Metsästyskortti minulla on ollut jo neljättä vuotta, mutta omaa asetta ei vielä ole. Avopuolison kanssa ollaan ahkerasti joka syksy metsällä käyty ja hän on hoitanut ampumispuolen. Nyt ollaan kuitenkin katseltu kovasti haulikkoa minullekin ja eiköhän sitä jo ensi syksynä pääse ensimmäistä tiputusta yrittämään. :wink:

Lapin näyttelyissä kierrettiin Jullen kanssa aika lailla tänä vuonna ja menestystäkin kyllä tuli mukavasti... ensi vuonna on siitä hyvä jatkaa. Yhdet haukkukokeet ollaan vasta käyty, mutta "omalta lajilta" tuntuu kyllä sekin.

Aivan hurahtanut olen pystykorviin ja ensi vuonna olisi ajatuksissa ottaa pentu Jullen vierelle kasvamaan. Yksi metsällä toimimaton 5-vuotias irlanninsetteri löytyy tällä hetkellä myös lisäksi kotoa... sitä ottaessani kun ei ollut tietoa että on olemassa erikseen joku näyttelylinja (suurin osa settereistä). :shock: :evil: Onneksi pystykorvissa ei sellaista ole!

Katriina K.
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 21:36
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja Katriina K. » 03 Marras 2007, 22:45

Voi kun näitä viestejä ei voi muokata... :( Unohtui laittaa mukaan vielä pieni kuva...

Kuva
Tästä se kaikki sai alkunsa... Juuri kasvattajalta haettu Julle minun sylissä.

Tarppi
Viestit: 109
Liittynyt: 14 Marras 2005, 02:01
Paikkakunta: Konginkangas

Viesti Kirjoittaja Tarppi » 04 Marras 2007, 04:41

Katriina hei: Kun ollaan menossa emännyksen ja koirien kanssa siitä ohi (Raattamaan), niin tarjoatko kaffeet?
Meinaan, olis hauska nähdä jokilaakson pystykorvaisiakin...
Ja toenperrään: eihän noista seisojista ole """#######¤%/// , nehän on nykyjään vaan muotia :)
Pystykorvametsästys on sentään perinteikästä!

Terv. Provosoiva Tarppi
Pöksykoiran Kennel

Katriina K.
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 21:36
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja Katriina K. » 04 Marras 2007, 14:51

No tottakai minä kahvit tarjoan pystykorvaihmisille! :D Ilmoittelehan koska olette täällä päin liikkumassa, vaikka yv:nä.

Vastaa Viestiin