Kasvattajan tehtävä ja vastuu suomenpystykorva rodusta

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Kasvattajan tehtävä ja vastuu suomenpystykorva rodusta

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 23 Marras 2017, 20:36

Suomenpystykorvan pentumäärä tippuu taas tänä vuonna reippaasti. Viime vuonna jalostustyhmä ja jaosto teki kovasti töitä pentumäärän kasvamisen eteen onnistuen siinä. Kirjeitä innostamaan kasvattajaksi, pennuttamattomille sopiville nuorehkoille narttujen omistajille, uusia uroksia kaivettiin esiin astutuksia varten ym ym.

Tuolta ryhmä 5 alkukantaiset, rotu suomenpystykorva, pentueet, ja vuosi.

https://jalostus.kennelliitto.fi/frmPen ... =49&A=2017

Rotujärjestö ei voi hoitaa kaikkea ja joka asiaa harrastajien ja kasvattajien puolesta, pentumäärän lisäämiseksi. Avainasemassa olemme me kasvattajat. Tällä hetkellä liian iso osa pentujen kasvattajista (pennuttajista),ei ole tarpeeksi kiinnostunut myymiensä pentujen voinnista ja toimivuudesta metsässä. Kasvattajan tehtävä on neuvoa (jos pystyy) ongelmissa, kannustaa ja opastaa eteenpäin niin kotikoirana olon kuin metsästyksen saralla. Kuten myös innostaa pennuttamaan hyviä toimivia terveitä koiria.

Nyt kasvattajat ovat hyvät ja tartutte puhelimeen, kysytte miten siellä teillä menee
. Jos ei mene niin hyvin, niin mietitte miten auttaa. Jos menee hyvin niin mietitte yhdessä, miten lähteä linnun- tai hirvenhaukkukokeisiin. Tekemään pienpetotestin, tai edes näyttelyyyn. Jos ei kiinnostusta näihin ole, kerrotte että nauttikaa silti elosta koiran kanssa, se on tärkeintä.
Helpoin tapa on lähteä ns. avoimen pitkään kokeeseen, jonka voi suorittaa vaikka omassa maastossaan, haluamanaan hetkenä. Tuomari vain mukaan ja kokeilemaan raikuuko haukku.

http://spj.fi/rodut/suomenpystykorva/ak ... ttokokeet/

Näiden tapahtumien tärkein anti on tuoda esiin hyviä toimivia terveitä koiria, mahdollista jalostusta varten, vielä paremman mahdollisimman eriperintäisen koirakannan tulevaisuuden varmistamiseksi.
Perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustamisohjelma pevisan tarkastukseen kannustamista, silmien ja polvien osalta unohtamatta. Uroksilta pitää kollata myös että kaksi pallia löytyy laskeutuneena. Hammaskaavakkeenkin voi täytättää samalla kertaa eläinlääkärikäynnillä,vaikka se ei ole pakollinen. Kaavake löytyy linkistä kohdasta hammaspuutos. Se pitää lähettää jalostusneuvontaan.

http://spj.fi/rodut/suomenpystykorva/terveys/

Suomenpystykorva on hyvä toimiva metsäkoira, jos se hakee lintuja tai muuta riistaa itsenäisesti omistajaansa yhteyttä 5- 15 minuutin välein pitäen, pysyy 10 minuuttia lintuhaukulla, tai siltä on niitä on ammuttu. Sujuvat näätä- ja supikoirajahdit ovat myös tänä päivänä jalostukselle arvokkaita tietoja. Hirveäkin haukkuvia tarvitaan yhä enemmän. Niistä kerää tietoa Ville Körkkö, löytyy lopun tukihenkilölistalta.

Nyt töihin, pentuja kysytään kyllä, ja pentuvälittäjien pentulista on tyhjä, mutta toivottavasti sinne tulee pentuja, eli kyselkää. On mahdollista myös tarkistaa pennun taustat pentuneuvojilta ennen hankintaa...

http://spj.fi/rodut/suomenpystykorva/pe ... tuvalitys/

Itse astutussuunnitelmat kannattaa varmistaa ja hakea arvio tuolta, eli jalostusneuvojilta. Pentuja tarvitaan, mutta muistetaan että ihan jokainen koira ei ole se jalostuskoira...

http://spj.fi/rodut/suomenpystykorva/ja ... sneuvonta/

Tuosta alta löytää apua kaikkeen mahdolliseen, kokeisiin menoon, koiran kouluttamiseen, pennuttamiseen ym ym.

viewtopic.php?f=7&t=11756
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kasvattajan tehtävä ja vastuu suomenpystykorva rodusta

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 23 Marras 2017, 20:37

Keskustelu aiheesta on vapaa. Jatkakaa ja kysykää!
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kasvattajan tehtävä ja vastuu suomenpystykorva rodusta

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 22 Joulu 2017, 19:11

Kasvattajat muistakaa myös mahdollisuus liittää uudet harrastajat SPJ:n jäseneksi 10 euron hinnalla.

http://spj.fi/jarjesto/jasenet/jasenedut/

rahastonhoitaja(at)spj.fi

ps. Onko löytynyt uusia toimivia kasvatteja linnulle, hirvelle, tai pienpdeoille, sorsille mitä vaan?

Keskustelu on vapaa...
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

peija04
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Heinä 2011, 14:48

Re: Kasvattajan tehtävä ja vastuu suomenpystykorva rodusta

Viesti Kirjoittaja peija04 » 13 Tammi 2018, 01:39

Kukahan tämänkin otsikon on keksinyt. Ehkä Pekka, muttei varmaankaan loppuun saakka ajatelleena. Kasvattajan tehtävä? Tyhmä kysymys, koska heidän ns. tehtävänsä perustuu täysin vapaaehtoisuuteen. Ei heille voi, eikä tietenkään pidäkään luoda edes olettamuksissa mitään velvoitavia tehtäviä. Normaali PEVISA-, koe-, näyttely-, yms. hömppä pitää riittää. Kasvattajaksi ryhtyminen sen sijaan edellyttää, ja jopa vaatiikin, että, 1. omaa henkiset ja fyysiset ominaisuudet ko.tehtävään, 2. omaa eli omistaa omistamalleen nartulle, nartuille pentujen teettämiseen sopivan ympäristökokonaisuuden, ja 3.että edes joku näistä omista nartuista omaisi kykyjä, eli taitoja siinä lajissa, josta mahdolliset pennunkyselijätkin olisivat kiinnostuneita.

Ei stana pojat ja tytöt!!! Kansalliskoiralle näyttää käyvän huonosti. Eikä tilanne ainakaan parane vastuuta toisille heittämällä.
Olli Silvennoinen

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kasvattajan tehtävä ja vastuu suomenpystykorva rodusta

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 13 Tammi 2018, 14:33

Ihan Pekan päästä ja kynästä tämä lähti, ei toimihenkilöiden tai järjestön. Rodun rakastajan ja ehdottoman palvelijan.

Ei kuule Olli järjestö voi hoitaa asioita loputtomasti harrastajien puolesta. Vähän talkoota tarvitaan.

Ei ole yhtään liikaa vaadittu, että kasvattaja kannustaa kasvattiensa omistajia eteenpäin ja on niistä kiinnostunut.

Pevisan silmä- ja polvitarkastusten kiristämisestä puhumisesta pääsee minun silmissä tietämättömien ja ymmärtämättömien porukkaan.

Jatkakaa kommentointia. Ilman puhetta ei ole tulevaisuutta. Tämä rotu ei ole toimihenkilöiden vaan kaikkien meidän.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

peija04
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Heinä 2011, 14:48

Re: Kasvattajan tehtävä ja vastuu suomenpystykorva rodusta

Viesti Kirjoittaja peija04 » 13 Tammi 2018, 16:46

Älähän Pekka ala viisastelemaan. Ainakaan minulle. Äläkä liioin neuvomaan.

Yllä oleva siksi, koska en pysty ymmärtämään kirjoituksessasi ainakaan kolmea asiaa.

1. Miten keksit yhdistää Järjestön minun kirjoitukseeni?
Minulla on mennyt usko järjestöön Kansalliskoiramme tulevaisuuden turvaajana jo aikoja sitten.
Susivihaa siellä nykyään lietsotaan ja pelotellaan ihmiset pehmeiksi. Ihmiset ei enää uskalla lähteä kokeisiin, ja näyttää ettei niitä liioin uskalleta järjestääkkään.
Ja kun koittaa löytää nartulleen urosta, niin tulee palautteena sen seittämät syyt miksi ko. uros ei nyt sattumoisin käykkään. Vaikka itse on yöt ja päivät vatvonut tietokantoja, eikä ole löytänyt hakemalla hakienkaan mitään estettä???

2. Kasvattajan kannustamisesta ja kiinnostuksesta omiin kasvatteihin?
Miksi otat tämän asian esille vastauksessasi minun kirjoitukseen? Oletko jollain lailla haastamassa minua ko. asiassa?

3. Miten keksit yhdistää selkeästi minulle osoitetussa vastauskirjoituksessa PEVISA-ohjelman mahdollisen kiristämisen juuri minuun?

Eiköhän Pekka jatketa asialinjalla. Minä teen voitavani, ja niin teet varmasti sinäkin.
Rakastumista omiin koiriin kehotan edelleenkin varomaan.
Meillä syntyy olosuhteista riippuen jatkossakin noin yksi pentue vuodessa.
Tämän lisäksi on ollut ”sydäntä lämmittävää”, oikeammin hämmennystä herättävää, huomata että yleinen kiinnostus…
Olli Silvennoinen

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kasvattajan tehtävä ja vastuu suomenpystykorva rodusta

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 13 Tammi 2018, 21:52

Lue rauhassa aloitus uudestaan. En kirjoittanut sinusta, vaan kasvattajista yleisellä tasolla, mihin aloituskin liittyy. Kyllä minä sitten kerron suoraan, jos kirjoitan sinusta tai jostain muusta.
Pevisa kohtakaan ei liittynyt sinuun, hyvinhän niitä sinun kasvatteja on tarkastattu. Toisaalla eli Facebookissa jotkut puhuvat pevisan kiristämisestä.
Mutta saatan haastaa kyllä pevisan suhteen, tavoitteena saada kaikki silmä- ja polvitarkastettua aikanaan. Tuleekohan tasapeli sen suhteen.

Yleisellä tasolla kasvattajien on oltava paljon kiinnostuneempia kasvateistaan. Kannustaa heitä eteenpäin ja pennuttamaan, jos siihen tuntuu olevan edellytykset.

Onkohan kukaan ryhdistäytynyt tämän otsakkeen aloituksen jäljeen ja tarttunut luuriin tai sähköpostiin?
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

AM
Viestit: 196
Liittynyt: 04 Tammi 2006, 11:49

Re: Kasvattajan tehtävä ja vastuu suomenpystykorva rodusta

Viesti Kirjoittaja AM » 14 Tammi 2018, 21:57

Olen Ollin kanssa olen samaa mieltä, että ei rodun tulevaisuus ole kasvattajien vastuulla vaan se riippuu puhtaasti siitä mihin tarkoitukseen rotuamme voidaan käyttää. Onko tulevaisuus seurakoira, pienpetokoira, pelkkä lintukoira vai monipuolinen yleiskone jonka ominaisuudet riittävät myös hirvi-ja karhujahtiin.

Tässä määrittelyssä on jaoston ja rotujärjestön tehtävä tehdä sellaisia toimenpiteitä, että rodun tulevaisuus saadaan turvattua.
Tuo Pekan peräämä nuorten koirien perään soittelu on erittäin vaikea tehtävä. Olen itse soitellut monen mielenkiintoisen koiran omistajalle mutta isoksi ongelmaksi muodostuu omistajatietojen selvittäminen. Voisiko tähän saada apua omilla sisäisillä toimenpiteillämmme jos kennelliitto on liian vaikea vastus. Tämä olisi yksi yksinkertainen toimenpide edesauttaa jälkeläisten toimivuuden toteamista.

Hyvä aihe ja jatketaan asian kehittelyä livenä Kuopiossa.
Matti Mäkelä

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kasvattajan tehtävä ja vastuu suomenpystykorva rodusta

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 13 Helmi 2018, 14:23

Kasvattajalla pitäisi olla ne yhteystiedot. Heidän tehtävänsä on olla kiinnostuneita myymistään pennuista niiden vartuttua pyytökoiran ikään ja siinä välilläkin.
Kannustaa perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustamisohjelman pevisa- tarkastukseen, näyttelyyn ja kokeisiin. Tai ensimmäisen kohdan täyttyessä kannustaa pennuttamaan metsässä hyvin toimivat koirat, ja tuomaan jalostusneuvonnalle esiin toimivia uroksia.
Tätä on kasvattajan vastuu suomenpystykorvarodusta.
Harmi jos en aiemmin ole osannut pukea asiaa ymmärrettäviksi sanoiksi. Jokohan nyt.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

kairat
Viestit: 92
Liittynyt: 01 Loka 2016, 19:39
Paikkakunta: Hammaslahti

Re: Kasvattajan tehtävä ja vastuu suomenpystykorva rodusta

Viesti Kirjoittaja kairat » 18 Maalis 2018, 22:49

Kommentoidaan nyt, vaikka en kasvattaja olekkaan. Ainakaan vielä, mutta tulevaisuudessa toivottavasti. Nartusta olen haaveillut jo pari vuotta ja kotoa löytyy 3 vuotias uros. Kasvattajan peruskurssin olen käynyt ja nuorempana oli kotona sijoitusnarttu, joten ei tämä ihan vieras aihe ole.

Itse kyllä kasvattajana olisin kiinnostunut pentujen voinnista. Jo ihan senkin takia, että voi omassa tekemisessään kehittyä. Aina ei varmasti tule niitä priimayksilöitä, kun luonnollakin on oma osuutensa. Ja vaikka niiden kasvattien tuloksia voikin kennelliiton sivuilla seurata, niin ei ne kerro kaikkea. Varsinkin aloittelevalle koiraharrastajalle se kasvattajan tuki voi olla hyvinkin tärkeä.

Sitten vastuun rotua kohtaan näkisin vain terveiden ja rodunomaisten koirien käyttöä jalostukseen. Ei ne JTO ja PEVISA turhaan ole käytössä. Vastuu rotua kohtaan on myös mielestäni tuo kasvattien ohjaaminen kokeisiin ja näyttelyihin. Ne vaan on niitä mittareita, joilla sitä kasvatustyötä tehdään. Tosin ei nekään kaikkea kerro, eikä niitä tuloksia mielestäni pidä liian tarkkaan tuijottaa. Eikä varsinkaan tehdä sitä jalostustyötä vain niiden tulosten perusteella. Ne tulokset kun ei kuitenkaan suoraan jalostu niille pennuille. Näkisin myös rodun tulevaisuuden kannalta hyvänä asiana, jos kasvattajat jo pennuille koteja valitessaan suosisivat sellasia koteja, joissa sitä kasvatustyötä jatkettaisiin. Eihän sitä pentua ole pakko sille ensimmäiselle kysyjälle myydä.

Sitten tuohon sopivien koirien löytämiseen. Olisiko vaikka järjestön sivuille mahdollista saada jotakin listaa kasvattajista alueittain? Kasvattajilta löytyy kyllä nettisivuja, mutta olisi vain helpompi, jos tietoja löytyisi yhdestä paikasta. Ja siitä olisi myös ehkä apua noiden urosten yhteystietojen etsimiseen. Kuten tuolla jo mainittiinkin, että niiden omistajatietojen saaminen voi olla työn ja tuskan takana.

Ja laitetaan vielä loppuun mainos Facebook-ryhmästä, jossa voi tuoda esille niitä omia koiria jalostuskäyttöön.
Löytyy haulla: Suomenpystykorvia tarjotaan jalostukseen tai alla olevasta linkistä.
https://www.facebook.com/groups/1951010011894931/

Vastaa Viestiin