Astutusmaksuista

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Maahinen
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Elo 2004, 18:24

Astutusmaksuista

Viesti Kirjoittaja Maahinen » 14 Loka 2005, 15:43

Minkälaisia astutusmaksuja ja maksukäytäntöjä ootta käyttäny taikka tavannu? Mikä ollut hyvä systeemi?

2cm
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Syys 2005, 14:49

Astutusmaksu

Viesti Kirjoittaja 2cm » 14 Loka 2005, 19:13

Omasta kokemuksesta ja mitä kuullut. 50-80e rekistöröity pentu. Mitään hyppy maksuja minä en ainakaan alkaisi maksamaan.

metsohaukku
Viestit: 199
Liittynyt: 07 Elo 2004, 14:51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsohaukku » 14 Loka 2005, 19:32

:lol:Itse maksoin tuon 2cm mainitseman hintahaarukkaan mahtuvan hinnan,enkä myöskään hyppy rahaa ja koiran ylläpito kuului hintaan.(vähän venähti astutus reissu) :lol:

Maahinen
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Elo 2004, 18:24

sitähän minäkin

Viesti Kirjoittaja Maahinen » 14 Loka 2005, 21:59

Pennun hintaa pyytää. Kovalta hinnalta vaikuttaa. Pystäreillä kun ei yleensä synny mitään superpentueita. Ei sais etes omiaan pois. Saatikka jos tulis vaan yks tai kaks.

2cm
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Syys 2005, 14:49

Hinta

Viesti Kirjoittaja 2cm » 14 Loka 2005, 22:52

Pennun hinta on mun mielestä kohtuuton. Tietysti riippuu mitä pentu maksaa. Hinta haarukka taitaa olla tällä hetkellä 400-800e pennulta. Riippuen vanhempien menestyksestä. Minun käsitääkseni hinta per rekistöröity pentu on kaikista yleisin tapa, ainakin metsätyskoirilla.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 14 Loka 2005, 23:29

Niinhän se järjestön suosituskin taitaa olla tuossa hintahaarukassa..antaa ahneitten olla omissa piireissään.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 06 Joulu 2005, 00:26

Tuolta etusivulta löytyy hallituksen uusin kokouspöytäkirja, siellä on lausunto näistä hintahommista.

Ukkometso
Viestit: 179
Liittynyt: 24 Tammi 2005, 21:32

Viesti Kirjoittaja Ukkometso » 06 Joulu 2005, 05:17

Itse olen pitänyt uroksellani sitä linjaa, että astutusmaksu rekisteröidyltä pennulta järjestön suosituksen alapäästä tai keskeltä ja olen valkannut kaikki urokselleni tulevat nartut. Ei hyppymaksuja. Aina kaikille sama maksu. Jos olen hivenen nostanut, niin kalenterivuoden alusta ja siitä eteenpäin kaikille sama.
Astutusmaksu on yleensä tullut ennen pentujen luovutusta. Astutustodistukseen olen vetänyt nimeni heti, jos sitä on pyydetty ja olen luottanut nartun omistajien rehellisyyteen maksujen suhteen ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollut.

Pentujen hinnoista olen sitä mieltä, että ehdoton katto itselläni on 800 eur. Sen olisin valmis maksamaan vierassukuisesta hyvänjalostusarvon omaavasta pennusta, jolla on alhainen epi-luku ja SSA. Supervanhempien pennut pitää saada max. 600 eurolla.

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 08 Joulu 2005, 19:49

2cm kirjoitti:500e hyvästä pystäristä on oikea hinta. Itse laitan pennun hintaan puolet lisää. Mutta jos oikeanlainen koti/mies löytyy annan pennun vaikka ilmaiseksi. Hinta karsii "koijarit". Kova hinta tarkoittaa myös minun mielestä sitä että, jos koira ei saa näyttelyssä vanhaa kakkkosta niin 2/3 hinnasta takaisin tai koko summa, mutta silloin koira monttuun. Tällä hetkellä on onneksi sellainen tilanne, että saat valita pennulle kodin. Jokainen joka osaa laskea 1+1=2 tajuaa ettei koiria kasvattamalla rikastu. Itse olen miettinyt seuraavalle pentueelle sellaista myyntipykälää, että maksan pevisa tarkastuksen itse. Hinta tietysti kovempi.

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 08 Joulu 2005, 19:51

erkki kirjoitti:2cm:lle vastaa minulle mikä tarkotus on näillä niin sanotuilla pentu tehtailioilla.Rahastus vai oman koiran geenien levittäminen maalimalle,hinta vaihtelu on huomattava kysyisin kummalla on halvemmat kunnon kasvattjalla vai tehtalialla ,molemmilta löytyy paperit. Itse ostin koirani ainakin 40v kasvatustyössä mukana olevalta, hän on arvostettu näytely sekä haukuutuomari.

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 08 Joulu 2005, 19:53

jennis kirjoitti:Jos/kun koiran hankkii on puhdasrotuisesta pennusta maksettu hinta aika pieni osa siitä summasta, joka koiran kuluihin menee. Jokainen voi laskea, mitä maksavat vuosien saatossa eläinlääkärikulut, vakuutukset, tarvikkeet, matolääkitykset, ruoat jne. Jos niihin on varaa, niin pennun hinta ei siinä enää suuria tee. Juuri siitä syystä maksoin 650 € puhtaasta punaisen pennusta. Ei se koira papereillaan hauku, mutta oli varmempi ottaa koira, mistä tietää sen taustat ym. Koiran ostimme (tuurilla, viimeinen pentu) tunnetulta näyttely - ja koetuomarilta ja päivääkään en ole katunut! Samalla sitä myös "kunnioittaa" pitkän linjan pystykorvamiesten (ja naisten) tekemää työtä.

Tällä palstalla vellova poliittinen keskustelu ja toisten näkemysten mollaaminen ei auta mitään, eikä ketään. Jokaisella on omat mielipiteet (ja oikeus niihin). Ja sitä paitsi kirjoitetun tekstin ymmärtää helposti aivan toisin, kuin mitä kirjoittaja sen on alunperin tarkoittanut... :?

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 08 Joulu 2005, 19:54

ruusuritari kirjoitti:
jennis kirjoitti:Jos/kun koiran hankkii on puhdasrotuisesta pennusta maksettu hinta aika pieni osa siitä summasta, joka koiran kuluihin menee. Jokainen voi laskea, mitä maksavat vuosien saatossa eläinlääkärikulut, vakuutukset, tarvikkeet, matolääkitykset, ruoat jne. Jos niihin on varaa, niin pennun hinta ei siinä enää suuria tee. Juuri siitä syystä maksoin 650 € puhtaasta punaisen pennusta. Ei se koira papereillaan hauku, mutta oli varmempi ottaa koira, mistä tietää sen taustat ym. Koiran ostimme (tuurilla, viimeinen pentu) tunnetulta näyttely - ja koetuomarilta ja päivääkään en ole katunut! Samalla sitä myös "kunnioittaa" pitkän linjan pystykorvamiesten (ja naisten) tekemää työtä.
Puhtaitten rekisteröityjen suomenpystispentujen hinnat tuntuu olevan melkoisen alhaalla... suuresta osasta rotukoirapentuja saa nykypäivänä pulittaa vähintään 1000 €. Osa maksaa pienistä sekarotuisista seurakoiristakin tuollaisia summia (mitä en kyllä voi käsittää...).

Onko suomenpystis siis jotenkin aliarvostettu? Pennuista tuntuu kuitenkin olevan kysyntää ja hyvän pentueen eteen kasvattaja joutuu näkemään vaivaa ja rahallista panostustakin. Eikö hyvän kasvattajan kuuluisi saada edes osa kuluistaan takaisin? Voitollehan tässä hommassa ei vastuullinen kasvattaja pääse... Itse maksaisin ihan mielelläni kohtuullisen korvauksen hyvälle kasvattajalle. Pentutehtaaseen taas ei kannata vilkaistakaan...

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 08 Joulu 2005, 19:55

jennis kirjoitti:Aivan totta, että vastuullinen kasvattaja ei suuria voittoja kääri. Enemmän se taitaa olla harrastustoimintaa niille, jotka rodun parissa jaksavat jalostustyötä tehdä. Hienoa, että niitäkin löytyy. Oman koirani kasvattaja kertoi, että on teettänyt pentueen kahden-kolmen vuoden välein. Nartulle oli toinen pentue (ja kasvattajan mukaan viimeinen ?), mistä koirani on otettu. Muutenkin kyseli tarkkaan kaikki asiat ja antoi hyvät ruokinta - ja kasvatus/koulutusohjeet. Pelimies on aina pelimies. Mutta miten käy, kun näitä vanhoja pelimiehiä ei enää ole? Toivottavasti tulee uusia... ?

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 08 Joulu 2005, 19:56

erkki kirjoitti:Astutus pennuista tuli tässä mieleen,uroon omistaja saa joko pennun tai rahana.Lujeskelin tuossa äskettäin 40pentueesta/175jälkeläistä samaalle uroolle,varovasti laskettuna 40/175=4.375pentua keskimäärin jos on saannut rahana tai ottanut pennun ja myynnyt paremmalla hintaa kuin 500E. Lähdetään tästä minun koiran hinnasta(500E) uros.Että ei nouse piliviin tämä hinta, tässä on sama hinta sekä N/U kuulostaa olevan senverran halpa tuo minun koiran hinta.40X500E=20000E (118914mk) 20000E/8v=2500E/vuosi (14864mk). Jos on ollut omia nakkuja hinta sen kun nousee....... 2cm 1+1=2 vai mitä centti2.Tämä on loivasti laskettu. :?: :?: :?:

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 08 Joulu 2005, 19:57

Kytösavu kirjoitti:Pentujen hinnoista ja astutusmaksuista löytyy järjestön suositushinnat pääsivulta kohdasta suomenpystykorva, sitten jalostustoiminta ja sieltä hinnat.

Jos toimittu järjestön hintapolitiikan mukaan, saa hieman pienemmän summan, muttei paljon..eli nyt koiralla jo myös etusivulta löytyvän tietokannan mukaan 181 jälkeläistä..tekee 181x70 euroa=12670 euroa. Ja kaikki varmasti rakkaudesta rotuun. Mitähän verottaja tälläisestä sanoo?

Nyt pian joku haukkuu meidät kateellisiksi, mutta siinähän haukkuu, kun sitä ei löydy, ei ainakaan tässä tapauksessa.

Vastaa Viestiin