Olisko neljä päivää edellisestä reissusta.Olin Kukkolassa aamun kähmästä aina pimiään saakka. Tuosta taipaleelle alun parisataa metriä jonkun edellispäivänä tekemää latua ja tällä kertaa jalanliikuttimina oli 280 cm lapponiat. Uutta höttylunta oli tullu pehmikkeeksi 10 -15 cm

Met mentiin pojun kanssa jänkhiä, järviä ja mettiä. Mielessä kaiherti viimereissun kämmi jossa lompsin muka näätähaukulle ja sillon sieltä pamahti samasta puusta ukko ja akka mehto.

Punakone uurasti ahkeraan. Haukuntapaista koitteli heti alun 20 min hiihtelyn jälkeen. Kovasti koitti kysellä linnulta missä luuraat muttei sitä löytyny

Siitä se oli kiepistä teeri vilahtunu yön nukkumisen jälkeen ruokailemaan.

Vaan alkoi sitä revanssia tuleen erään jänkän laitamilta kun vaaraa puskettiin ylöspäin. Pojusta näki jotta elukkaa on ollut ainaki lähettyvillä, liekö häipyny jo. Perkkaus jatkui ja kun poju sai varmuuden ettei ne tällä plantaasilla ole jossa ovat syöneet niin jatkoi matkaa ja teki lenkkiä siihen malliin jotta kohta rävähtää.

Ei aikaakaan kun haukku raikas. Siellä se oli ja poju kiihytti satasen hujakoille pitäen sen siellä. Itellä tutut toimenpiteet haukun alettua. Lm huuleen ja kuulosteleen jotta miten se haukku siellä raikaa. Kympin kun oottelin niin varovaista hiihtoa alkuun sauvoin ja sitten ilman. Matkaa oli noin 300 m. 200 m paikkeilla järviset hylkäsin, kommandoa naamalle ja optiikka toiseen käpälään.
Hyvin se poju rallatti. Hissukseen kahlasin lähemmäs, väliin aina nivusia myöten. Kuori edelleen sen verta ohut että aina joutu hitaasti työntää jalan läpi ja veivatakinttua siinä jotta ei ylösnosto vaiheessa kovin rahise hoisuja vasten. vaan ei se ääneti tapahtunu mutta lopulta löysin itteni 60 m päästä haukku puusta.
25 min oli haukku jo kestäny. Siinä sitä kuuntelin ja ihastelin ja mielessä oli jotta saimmepa revanssin todennälöisesti samasta linnusta kun viimereisulla.

Koira näky ihan selvästi. Haukku raikas mua kohti. Siinä sitä sitte kahtelin jotta hyvin näkyy pysyvän puussa ja kun jo tuonkin aikaan on ollu niin ei se sieltä mihinkään kaikkoa.
Tiko jo katteli että annahan äijä tikan laulaa.Vaan mulla oli muut mielessä.

Olin hyvässä näkösuojassa ja aattelin ampua ensin kameralla videon muodossa.
Paljas käsi kaivo Canonia lämpimästä povarista ja metto oli minusta täysin tietämätön.
Ja mitäpä vielä. Tuli meileen etttä luonto varjeli taas omiaan. Kamera juuri kourassa, Haukku kestäny 30 min ja minusta vasemmalta siis tulosuunnastani alta 50 m pölähtää koppelo puusta.
Olin lähestyny haukkua ja kulkenu tämän linnun edestä ehkä 30m päästä.
No ei kahta sekunttiakaan kun metto ryykää koppelon perään. Kuka sitä ny sulhoaan jättää.
Itellä harmitus ja toisaalla hyvä mieli että olin onnistu lähestymään haukkua vaan empä ryötti voinu tosta koppelosta tietää mitään.
Ei niitä sitte löytyny enää. Tikolla 25 km jo takana ja mulla noin 11 km. Näläkä kurni suolissa ja tervaksia täällä onneksi piisaa.

Matka jatku ja järviset nieli kilometrejä. Vimoset viis km itelle siinä määrin tuskalliset jotta meinasin jo kavereille ilmottaa että seurakkaapa paikanninta pääsenkö autolle.
Poju työsti vielä akkateertä puolen tunnin haukulla hämärän jo hiipiessä metsään. Tämä melekosessa ryteikössä ja ei sallittua riistaa tähän vuoden aikaan ja enkä olis kyllä ampumahollillekaan päässy vaikka yritin.
Niin se pimiä koitti kairassa ja vimoset kilsat ottalamppu päässä autolle.
Koiralle 35 km päivälenkki ja itelle joku 15 Helpotus ja huokaus jotta olipa taas antoisa päivä metässä.