Tiedonsaannin ongelmia

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7

Vastaa Viestiin
Ukkometso

Viesti Kirjoittaja Ukkometso » 11 Helmi 2006, 07:07

Hohhoijaa, vai 200 urosta, miksei samantien koko elävä populaatio? Käsittääkseni jalostussuositus sisältää 5 urosta ja muutaman varmaan saa lisää, jollei mieleistä löydy. Jos nartun omistaja itse etsii urokset ja kysyy jalostusneuvonnan hyväksyntää, niin varmaan useimmiten 3 - 5 riittää. Eikö tässäkin kannata pitää maalaisjärki mukana? Kyllä sopiva uros löytyy, kunhan ei käy ylikriittiseksi.
Pjh:lla on hyvä ja arvokas narttu, joka on tehnyt kokeissa hyvää jälkeä, mutta taitaa isäntä itse rakentaa ongelmat harrastuksensa ympärille.

Metsämakuri

Tiedon saanin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Metsämakuri » 11 Helmi 2006, 11:45

Sitä jaksetaan jauhaa tätä samaa pas...! Mielestäni nartun omistajan ei tarvi tehdä elämäänsä liian vaikeaksi. Astutukset jalostus neuvojan kautta,siten ei tule tehtyä tyhmyyksiä! Ja rotu rupeaa pikku hiljaa menemään parenpaan suuntaan :D Jätetään EPI-luvut ammattilaisille ja keskitytään me rivijäsenet olennaiseen, esim. Viedään koiramme metsään ja näyttelyihin ja kokeitakin on vielä tässä kuussa :D Ja hankitaan uusia jäseniä! Ps. Joko Pjh on narttu astutettu :?: Vai odotatko vielä 200 uroksen tietoja?

pjh

Viesti Kirjoittaja pjh » 11 Helmi 2006, 13:31

En minä itsekään ole innostunut tästä rakkikoiran osasta, johon olen jotunut puolustaessani tiedonhaluisten vaikeuksia. Kun tälle linjalle on jouduttu, niin jatketaan samaan malliin.
Vähintään tuon 200 uroksen tiedot kävin läpi etsiessäni urosta. Sukutaulut, terveystiedot, jälkeläisten ja vanhempien tiedot ja taso(koe ja näyttely) ym.ym. Tämä EPI-tieto vain jäi suurimmalta osalta omien arvailujen varaan.
Jos jalostusneuvojat käyttäisi jokaiseen suositukseensa yhtä paljon aikaa, kun minä oman koirani osalta, pitäsi SPJn. palkata muutamia kymmeniä täysipäiväisiä jalostusneuvojia.
Katselin tuossa parin vuoden takaisia jalostusneuvojan suosituksia ja näiden urosten tämänhetken tilannetta. Eipä käy kateeksi niitä joilla on jälkeläisiä useimmista näistä uroksista. Yhden uroksenkin SSA on 15,7 (8sp.) Tulee väkisinkin mieleen onko näissä kaikissa suosituksissa pelkästään jalostukselliset tavoitteet, vai onko intressit jotkin muut.
Kunhan muutamia pentueita syntyy tässä alkuvuodesta, niin voidaan keskustella tästä jalostusneuvonnan tasosta lisää, jos jollain on keskusteluhaluja näistä asioista.
Tämä alkaa mennä sen verran henkilökohtaiseksi, että tivaan edelleen ENP.ltä täsmennystä tähän:
enp kirjoitti:"pjh":sta on tullut jo aika pessimisti. Ei omista epäonnistumisista tule heti järjestöä syytellä.
Mikä tämä epäonnistuminen on, mitä tarkoitat?
Jos tarkoitat edellistä kasvattamaani pentuetta, niin siitä voin todeta seuraavaa:
Kolmesta pennusta yksi on jo käynyt kokeissa, josta tuloksena AVO 1. Kaksi muuta pentua tulee kilpailutoimintaan mukaan ensi syksynä. Mielestäni olisivat olleet siihen valmiita jo viime syksynäkin.
Tämä pentueen myötä on tullut SPJn. kaksi uutta jäsentä. Molemmat ovat käyneet jo haukkukokeiden palkintotuomarikurssin.
Jos kerran jalostusryhmän puheenjohtaja on sitä mieltä, että olen epäonnistunut kasvattajana, niin sitten olen vika harrastuksen parissa, tai ainakin väärän rodun.
Ukkometso kirjoitti: Pjh:lla on hyvä ja arvokas narttu, joka on tehnyt kokeissa hyvää jälkeä, mutta taitaa isäntä itse rakentaa ongelmat harrastuksensa ympärille.
Ei minulla mielestäni ole kovinkaan isoja ongelmia tämän harrastuksen parissa. Koira toimii hyvin metsästyksessä, johon tarkoitukseen se on alunperin hankittu.
Jos parin vuoden päästä etsin seuraavan kerran urosta koiralleni, niin tovon vaan, että silloin on enemmän tietoa saatavana myös tästä EPI-asiasta.
Tämä kavatustoiminta on vaan pieni osa tätä harrastusta, monen muun harrastuksen lisäksi. Eikä mielenkiintoni kasva yhtään tähän kasvatustoimintaan, niin kauan kun ei tietoa anneta, vaikka sitä on.

enp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enp » 11 Helmi 2006, 18:29

pjh kirjoitti: Tämä alkaa mennä sen verran henkilökohtaiseksi, että tivaan edelleen ENP.ltä täsmennystä. Mikä tämä epäonnistuminen on, mitä tarkoitat?
No niinhän siinä kävi kuten arvasin. Asia ei ole mitenkään henkilökohtainen. Mielestäni jos et ole onnistunut saamaan mitään irti kaikesta siitä tiedosta minkä järjestö on viime vuosina tuonut kasvattajien avuksi on se jonkinlaista epäonnistumista. Parhaamme olemme yrittäneet ja parhaaseen tuskin olemme päässeet mutta ilmaiseksi olemme aikamme uhranneet kuten tähänkin palveluun, jossa saat valittaa jalostustoiminnan tekemättömyydestä.

Saat paikkani koska haluat kunhan teet ilmaista työtä joka päivä keskimäärin kolme tuntia.

Spu

Viesti Kirjoittaja Spu » 11 Helmi 2006, 19:56

enp kirjoitti: Parhaamme olemme yrittäneet ja parhaaseen tuskin olemme päässeet mutta ilmaiseksi olemme aikamme uhranneet kuten tähänkin palveluun, jossa saat valittaa jalostustoiminnan tekemättömyydestä.
Ja kiitos teille siitä.Olette vastanneet hankaliinkin kysymyksiin nopeasti ja auttaneet erinäisissäkin yhdistelmäasioissa joiden kanssa olen urokseni myötä joutunut painimaan.Myös tässä kasvatustyön tiimellyksessä olen jalostusryhmältä ammattitaitoista apua saanut ja asioihin on löydetty ratkaisut.Ja yökaupalla noita jalostusasioita on pohdittu täälläkin.

Ukkometso

Viesti Kirjoittaja Ukkometso » 11 Helmi 2006, 20:13

Spu kirjoitti: Ja kiitos teille siitä.Olette vastanneet hankaliinkin kysymyksiin nopeasti ja auttaneet erinäisissäkin yhdistelmäasioissa joiden kanssa olen urokseni myötä joutunut painimaan.
Tästä Kiitokset jalostusryhmälle minunkin puolestani.

Jalostusneuvonta on varmasti välillä epäkiitollista työtä. Näkeehän sen palstalta millaisia tuulimyllyjä vastaan saa "taistella", mutta painakaahan päälle. Teette arvokasta työtä kansalliskoiramme eteen.

pjh

Viesti Kirjoittaja pjh » 12 Helmi 2006, 10:08

enp kirjoitti:Saat paikkani koska haluat kunhan teet ilmaista työtä joka päivä keskimäärin kolme tuntia.
Selvä juttu. Milloin voin aloittaa hommat?

enp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enp » 12 Helmi 2006, 12:18

Hallitus valitsee Kajaanin vuosikokouksen jälkeen järjestäytymiskokouksessaan tarjolla olevista ehdokkaista jalostusryhmän vuodeksi eteenpäin. 8)

osku

Viesti Kirjoittaja osku » 12 Helmi 2006, 13:17

Kaiken syy on tää juorupalsta .Pankaa koko -piip- kiinni niin palataan
takaisin oikealle raiteille Olen saanut tarvittavan tiedon jalostusnevojilta
mitä niiltä olen halunnut. Ja aika opettaa koiria kasvattamaan.
Tarkoitus on jalostuksella on metsästyskoirien hyvinvointi ja meillä olis
jotain annettavaa jälkipolville jos ne viitsii siihen ryhtyä.
:twisted: :twisted: :idea:

metsohaukku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsohaukku » 12 Helmi 2006, 14:10

Aihe on mennyt jo EIPÄS JUUPAS tasolle! On hyvä että aiheesta on herätelty keskustelua,mutta nyt on näitä asiantuntijoita on yks sun toinen.
Eiköhän jätetä nämä asiat enp.n ja muitten jalostusneuvojien asiaksi,heillä varmasti paras tieto ja asiantuntemus. :lol:

Kytösavu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 12 Helmi 2006, 16:53

Pjh kuule, kun tuohon koiran jalostukseen tarvitaan muutakin, kuin epi-lukujen yhteenlaskemista ja jakamista mitä välttämättä haluat koko Suomen haluavan olla mahdollista harrastaa. Pelkällä matematiikalla ei hommassa pärjää.

Kolmen jälkeläisen kasvattamisen perusteella ei kannata ryhtyä asiaan vuosikymmeniä perehtyneitä sivuuttamaan, epäillä toki saa, mutta onkohan hokemisessasi tolkkua, ei ole.

Onko tuo koirasi muuten T..L, kun Siilinjärveltä näyt olevan? Jos on, niin kyllähän tuon jälkeläisten isän alta mettäveriä on syytä odottaakin. Yleensä vain on tuon isän alta tullut isompia pentueita, olikohan astutusajankohta oikea?

pjh

Viesti Kirjoittaja pjh » 12 Helmi 2006, 19:46

Kytösavu => Älä ala levittämään perättömiä juttujasi noin puutteellisilla tiedoilla. Minun tarhaan syntyi ensimmäinen pentue v.1980. Kokemusta on neljästä muustakin rodusta, pystykorvien lisäksi. Pystykorvia on tosin ollut vain kolme narttua.
Eikä tietosi jalostuksestakaan ole kovin korkeat, jos luulet että uroksen mukaan määräytyy pentuekoko.
En ole sivuuttanut jalostusneuvojien tietoutta tietääkseni missään asiassa.
Tästä EPI-lukujen pimittämisestä vaan olen toista mieltä.
Erimieltä oleminen tuntuu olevan kiellettyä tässä järjestössä.
Loanheitto epäonnistumisista ja nimittely alkoi ENPn. taholta. Jos kuvittelette, etten regoi niihin, niin siinä olette väärässä. Jos sille linjalle mennään, niin lupaan että takaisin tulee vähintään yhtä isoina annoksina.
Minun puolesta tämä keskustelu tästä asiasta tällä foorumilla riittää, tämä ei edistä asiaa puolin eikä toisin.

enp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enp » 12 Helmi 2006, 21:47

pjh kirjoitti:Tästä EPI-lukujen pimittämisestä vaan olen toista mieltä. Erimieltä oleminen tuntuu olevan kiellettyä tässä järjestössä.
Loanheitto epäonnistumisista ja nimittely alkoi ENPn. taholta.
Kyllä sinä nyt turhaan liioittelet näissä kommenteissasi. Eikö se juuri ollut rotujärjestö joka toi luvun tietoisuuteesi? Eikö se juuri ole rotujärjestö joka antaa tietoosi koirasi ja yhdistelmän luvun ? Loanheittoa tai ei vaikutat pessimistiltä. Mitenkään en ole sinua moitiskellut vaan puhuin epäonnistumisesta yleisella tasolla. Loanheittoa tai ei syytät meitä salailusta. Siitäkin huolimatta sinunkin koirillesi on tutkimus onnistuessaan tuomassa selvyyden tähän ongelmaan. Koita nyt odotella rauhassa vähän aikaa jotta asioille saadaan jokin tolkku.

Ukkometso

Viesti Kirjoittaja Ukkometso » 13 Helmi 2006, 04:09

Näyttää vauhti lisääntyvän siihen malliin, että tauko olisi paikallaan. Allaolevista kommenteista ovat jotkin varmasti kirjoitettu äkkipikaistuksissa, mutta tartunpa niihin silti.

Meillä on tällä hetkellä erinomainen puheenjohtaja jalostusryhmällä ja rotu nimeltä Suomenpystykorva menettää eniten, jos sillä tontilla henkilö syystä tai toisesta vaihtuu. Pidän suurena vahvuutena sitä, että sieltä tuleva tieto ja mielipiteet ovat suoria ja selkeitä eli jämäkkää tavaraa. Se tekee monen monta asiaa selkeämmäksi ja helpommaksi meille rivijäsenille. Meidän rivijäsenten on kestettävä se, että aina emme saa kuulla mitä haluamme. Itse olen tehnyt yhteistyötä neuvonnan puheenjohtajan kanssa ja olen siihen hyvin tyytyväinen. Jos olen aikeissa tehdä jotain, mikä ei vie rotua eteenpäin, niin haluan kuulla sen suoraan ilman, että tarvii kaivaa viestiä rivien välistä.
Yleisellä tasolla sanon, että jalostusneuvonta on varsin vaativaa työtä ja nykyinen EPI-tilanne tuo siihen huimasti vaikeusastetta lisää. Jos jalostusneuvonta joutuu tekemisiään puolustelemaan julkisissa foorumeissa, niin työrauha ja loppukin mielekkyys katoaa. Toki kaikki ovat oikeutettuja kysymään perusteluita ja kyseenalaistamaankin, mutta sen voi tehdä rakentavassa hengessä.

Monessa yhdistyksissä on kova puute henkilöistä, jotka ovat valmiita uhraamaan oma aikaansa kaikkien muiden eteen. On helppoa sanoa, että lähtee hommaan mukaan, mutta homma voi maistua aivan toiselta esim. 3 kuukauden päästä, kun illasta toiseen on istuttu vapaa-ehtoishommien äärellä ja loppua ei näy. Itse en ole valmis tuollaista aikamäärää uhraamaan, mutta nostan hattua niille, jotka sen tekevät. Toisten tekemisistä tai tekemättä jättämisistä valittaminen ja arvostelu on helpoimpia asioita maailmassa ja se ei tule ikinä loppumaan, mutta meidän palsta on tähän saakka pysynyt suht puhtaana siitä.

Eiköhän jatketa rakentavassa hengessä, koska päämäärä meillä kaikilla on yhteinen: Terve, hyvän riistavietin omaava ja näyttävä kansalliskoira, jolla on oikea luonne. Toteutustapoja on monia ja niistä tullaan jatkossakin olemaan eri mieltä, mutta pysytään rakentavassa hengessä. Otetaan kantaa ja vaikutetaan, mutta hyväksytään se, että valituilla luottamushenkilöillä on vastuun lisäksi myös valtuutta. Nämä kaksi asiaa tulee olla tasapainossa.

Mitä tulee tähän salailuun, josta on nyt kiivaasti keskusteltu. Itse olen edelleen sitä mieltä, että epi-luku saisi olla julkinen. Väärät johtopäätökset saataisiin karsittua sillä, että rekisteröinnin ehtona olisi jalostusneuvonnan hyväksyntä yhdistelmälle. Mutta se ei ole julkinen ja tuo on vain oma mielipiteeni muiden joukossa. Olen kumminkin saanut jalostusneuvonnalta kaiken tarvittavan tiedon, mitä olen tarvinnut. Mitään ei ole tiedon puutteen vuoksi jäänyt tekemättä, eikä mikään ole ollut sen vuoksi hankalaa.
En kyllä tiedä, mikä on naapurin Reiskan koiran epi-luku, mutta ei hirveästi kiinnostakkaan. Jos Reiska tuo narttuaan minun urokselle, niin sitten kiinnostaa, mutta se on sen ajan juttu.

metsohaukku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsohaukku » 13 Helmi 2006, 11:25

:lol: ukkometso puhui ASIAA :!:

Vastaa Viestiin