Niin sitä on taas kausi koe puolella aloiteltu ja mitenkä sen mukavammin tekisi kuin Poikuehaukuissa tyttären kanssa!
Olimme siis toiseen kertaan Kouvolan Erämiesten järjestämissä Poikuehaukuissa, kyseinen koe on järjestetty alle 18v koiranohjaajille. Meiltä kokeeseen osallistui se toistaiseksi kokeneempi koiranohjaaja VOI luokan kisoissa, eli tuo 10v tyttäreni oli koiran kanssa metsässä (hänellä nyt 2 koetta takana ja minulla 1). Ja hyvinähän heillä siellä metsässä meni, mutta se ei olekkaan tämän kokeen paras tai likikään ainut anti.
Kiitos siitä tapahtuman järjestäjille!
Oli hienoa nähdä tuomareiden ottavan lämmöllä nuoret vastaan vaikka joissain tapauksissa taisi ikäeroa tuomarin ja ohjaajan välillä olla yli 60v

Oma tyttäreni ihmetteli autossa tuomarin sanoja "1970 luvulta alkaen olen tuomaroinut ja ikinä en ole kahta samanlaista koiraa nähnyt", nämä pienet veteraanien kokokemuksella hankitut tiedot siinä vain siirtyvät eteenpäin! Mitä kaikkea mahdollisuuksia tämmöinen tapahtuma lapsille antaakaan? Emme varmasti kaikkea siitä ymmärrä vielä tänään.
Edelleen Kouvolan Erämiesten porukka pystyi järjestämään lapsille ja nuorille loistavan tapahtuman jolla esitellä harrastustamme. Toivottavasti järjestäjä porukka huomasi tapahtuman yleisen hengen jopa nousseen edellisestä vuodesta! Toivottavasti pistitte merkille sen, että monet näistä nuorista olivat odottaneet koetta ja tämä oli heillä yksi vuoden "kohokohdista". Kotiin lähtiessa useampi heistä huuteli "Nähää ens vuonna!".
Ja huutelijoina olivat tasan tarkkaan tuomarit, vanhemmat ja ennen kaikkea lapset!
Hienoa oli myös nähdä lasten ja nuorten tutustuvan toisiinsa, oma tyttäreni sai kaksi uutta kaveria joiden kanssa näytti vaihtavan puhelinnumeroita. Tämä on mahdollista vain niin, että nuorilla on aikaa myös kokeen ulkopuolella ja tätä aikaa oli mielestäni juuri sopivasti jotta kaikki saivat esitellä koiraansa kavereille ja tutustua keskenään.
Omasta mielestäni on erittäin tärkeää, että nuoret todella saavat kavereita harrastuksen parista, eihän ole harrastusta ilman kavereita. Ainolle olisi varmasti vaikeaa saada tähän harrastukseen hullaantuvaa ystävää tästä ihan läheltä, mutta tämmöisen tapahtuman kautta se on mahdollista ja näin ollen myös se on mahdollista, että Ainolle tulee koirametsästyksestä ja koe toiminnasta ihan elinikäinen harrastus. Tämä muistuttaa minua edellisvuoden päätuomarin sanoista "Pitäkää lapset huoli siitä, että vanhempanne päästävät teidät kokeeseen myös silloin parhaaseen aikaan kun on pientä pakksata jo, silloin kun linnut vielä paremmin jäävät haukkua kuuntelemaan." Täytyy varmasti jossain vaiheessa katsoa olisiko tämä mahdollista?
Jotenkin tunsin itseni melkein huonoksi isäksi kun tyttö selitti minulle autossa, että "Haluan ihan oman metsästys koiran, siis sellasen jolle minä ammun sen linnun, teen sen koko homman. Ei sillai että se on meidän toinen koira, vaan että se on
MUN metsästyskoira" Väitän tytön ymmärtäneen näiden kahden kokeen (poikuehaukut 2012 ja 2013) aikana jotain sellaista mitä moni joutuu opettelemaan huomattavasti pidempään. Vielä huonompi isä olin ja palautteen sain, kun kaksi edellisenäkin vuonna kokeeseen osallistuvista oli jo suorittanut metsästyskorti "Mä sitten haluun kans!" ja minulla poskipäät punottaa loppu ripityksen kanssa kuinka se on kuulemma minun homma vähän auttaa... Ihme väitteitä... No eiköhän se ensivuonna Ainollakin ole...
Jos joku Kouvolan porukasta tätä lukee, haluan kiittää omasta ja tyttäreni puolesta koko sydämmestäni! Toivon että huomaatte kuinka tärkeää työtä olette tehneet ja edelleen jatkatte sitä.