tästä olen eri mieltä. ei pystykorvasta ruveta seurakoiraa tekemään. Jos kävisi niin ikävästi että telekkäromuska nousee niin suureksi uhaksi että linnustus loppuu tyystin, on löydettävä korvaavia käyttömuotoja metsästyksen saralta. Jos siitä aletaan seurakoiraa rustaamaan, mennään todella kauas ko. rodun juurilta.PasiK kirjoitti:
muut seuralliset ominaisuudet ovat lähes täydellisenä kansalliskoirassamme - mitä vielä haluamme seurakoiralta? T Pasi
!
Suomenpystykorva monikäyttökoira
Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7
Teemu Huhtaniska, Ensilumen Mielikki
Mä olen aika tarkkaan seurannut tän flunssajutun kehitystä ja se on kyllä maailman suurin kupla,jonka media on tehnyt myydäkseen lehtiään.Maailmassa on muutama miljardi asukasta,joista n.500 on sairastunut ja alta 100 kuollut.Verratkaa esim. Sarsiin tai Ebolaan.Mikä onkaan riski sairastua lintulenssuun??Lisäksi nisäkkäistä on varmistettuja tartunnansaaneita ainoastaan kissoissa.Nykyisen tietämyksen valossa se ei tartu koiriin!Onneks pystäri on luonteeltaan niin perisuomalainen että kunnon seurakoiraa ei siitä saa.Se vaatii isännältään (emännältään)paljon ja muut ei ole mitään sen jälkeen.Se leimautuu perheen johtajaan ja hyväksyy muut,mutta sen arvoasteikossa on ensin päällikkö,sitten koira ite ja sen perään ryhmän muut jäsenet.MOT.
Jep. Ja ilman noita tyhmiä meillä ei tällä hetkellä olisi suomenpystykorvaa, vaan sekalainen kanta kaiken maailman paimenkoirapystykorvalurppakorvanöfnöfhauveleita. Tuon ajan pystykorvaihmiset tekivät nykyisen touhumme mahdolliseksi.Vilperi kirjoitti:Nyt puhutaan lintuverisistä tai hirviverisistä pystäreistä,mihin on unohtunut alkuperäinen pystäri??? Siis se kaikenviljankoira ennen v.1890 jolloin jotkut viisaat(lue tyhmät) rupes kehittää siitä lintukoiraa!!
Hirven haukkuakin
Älä kuule pelkää,ei lintuveret mihinkään katoa jos pystykorva haukkuu hirveä.Jos joku käyttää hirvikoiraksi,antaa käyttää,säästyypi linnut.Oma koirani haukkui yökaudet hirviä mökillä kehästään käsin ja irti ollessaankin.Mutta kun otin haulikon,jopas tiesi mitä pitää haukkua.Marraskuussa otin pienoskan niin rupes löytymään näädät.Veneellä kun lähdettiin,löytyi sorsat.Sellainen hienous tämä pystykorva on.Hirvi on sille liian helppo haukuttava.Ne kyllä antaa haukkua pystykorvan koska se ei ole liian hyökkäävä,alkavat maata haukun aikana.