Suomenpystykorva monikäyttökoira

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7

Vastaa Viestiin
juippi

Viesti Kirjoittaja juippi » 05 Joulu 2005, 18:59

Vilperi kirjoitti: Kenneliiton toiminta ei ole koskaan palvellut työläisperheitä kuten ei moni muukaan tässä maassa.Se toiminta on paremminkin ollut herrojen ajanvietettä kuin edesauttanut pystärin monimuotoisuutta.Onneksi niitä kylän rakkeja on aina riittänyt niitä tarvitseville.Ja niistähän tämä nykyinen pystäri on peräisin.
Kennelliiton toiminta on saattanut alkuaikoina olla "herraskaistakin", mutta ne ajat ovat jo kaukana takanapäin . Näin on ainakin sen harrastajakunnan osalta, jotka harrastavat SPJ:n hoivissa olevia rotuja. Harrastajaporukka on aika homogeenista ikään, sukupuoleen tai ammattiin katsomatta. Porukkaan on itsekunkin helppo tulla.
Vilperi ei lopunperin taida tietää, mitä kylän rakilla tarkoitetaan, koska hän väittää pystykorvan näistä kehitetyn. Koirat olivt kyllä kyläläisten, rahvaan, koiria, mutta jalostukseen otetuissa koirissa saattoivat olla muut asiat kuin kylillä kuljeskelu ja räkyttäminen tärkeämpiä. Varmaan metsästysvietti ja taito sekä päätetyn rotutyypin mukainen rakenne olivat ratkaisevia.

Spu

kokeet

Viesti Kirjoittaja Spu » 05 Joulu 2005, 19:08

Jep, esimerkkinä Vilperille linnunhaukkukokeet.
Varsinkin pienemmissä kokeissa on varsin leppoisa tunnelma ja siellä on kavereita kaikki joilla on pystykorva + tuomarit ja oppaat.
Ei siellä "herroja" näy.Turha kennelliittoa ja ainakaan pystykorvajärjestöä moittia herrojen kotkotuksiksi, samanlaisia lapiomiehiä ja duunareita siellä seikkaillee kuin pystykorvien parissa on aina ollut.

Kytösavu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 05 Joulu 2005, 19:08

Pidetäänhän nyt tuo politiikan -piip- ulkona näistä hommista kuitenkin. Taitaa nykyään olla liiton hommissa työtöntä ja työläistä ja varmaan jokunen herrakin.

Onhan nämä herrat aikoinaan silti saanut hienon koirarodun talteen, ennenkä siihen ehti sekoittua kaiken maailman luppakorvaa ja tylppänokkaa ulkomailta. Taitaisi olla vaikeaa nykyään löytää kunnon puuhun haukkuvaa lintukoiraa, ellei rahvas ja työläinenkin olisi päässyt nauttimaan Samperin ja Ruusin työn hedelmistä.

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 05 Joulu 2005, 21:22

Onko Juipilla lukihäiriö? Paas lukien uudestaan mun edellinen viesti.Puhuttiinko siellä jotain kylillä kuljeskelevista ja räkyttävistä koirista.Mielestäni toin aika selvästi esille mistä pystäri on alunperin kehitetty.Ja siitä politiikasta sen verran että silloin aikanaan kun faija ja vaari olivat nuoria ei ollut mahdollisuuksia liikkua samalla tavalla kuin nykyään. Kuhan nyt käytiin työväenyhdistyksen tansseissa ja kopattiin sieltä se tuleva aviopuoliso kotiin.Nykyään sentään meikäläistäkin arvostetaan.(5:ttä sukupolvea timpuri)Ja onkohan se nyt niin varmaa että pystäri olisi olisi hävinnyt Suomesta jos kennelliittoa ei olisi perustettu?Meinaan vaan sitä mitä itse olen liikkunut eripuolella Suomea ja jutellut pystärin omistajien kanssa.Vieläkin löytyy paljon koiria joilla ei ole mitään tekemistä rotujärjestön kanssa,mutta täyttävät rotukriteerit.Koiraihmiset on jokapuolella Suomea hyviä kavereita keskenään.(ainakin mulla on ollut tämmöiset kokemukset)

Spu

Viesti Kirjoittaja Spu » 05 Joulu 2005, 21:38

Vai on nyt jollakin jo lukihäiriökin?

Ja kyllähän siinä olisi niin käynyt että tämä hieno kansalliskoiramme olisi alkuvaiheessaan sekaantunut silloin muotiin tulleisiin ulkomaisiin rotuihin jos
ei nämä "herrat" olisi ajoissa puuttuneet asiaan.
Kennellliiton perustamisesta ja Suomenpystykorvajärjestön yhteydestä asiaan ei tässä liene sanailtukaan?
Nehän on kaksi eri asiaa.
Pääasia että vaalimme Suomenpystykorvan metsästys- ja linnunhaukkuominaisuuksia parhaamme mukaan sillä se on täysin luonnonkannasta polveutuva ainutlaatuinen rotu!
Sanoo puuseppä korpikyliltä!

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 05 Joulu 2005, 21:55

Olen jo aikaisemminkin kertonut että jo keskiajalta tunnetaan punaturkkinen pystykorvainen metsästyskoira.Ja kun me kaikki tiedetään että koira on alunperin sudesta lähtöisin,niin miksi se on niin vaikea uskoa että rakki mikä rakki.(mutta Hel....n hyvä sellainen)Onhan tää munkin kaveri täysin kantakirjakoira mutta en mä olis ollut kovinkaan pahoillani vaikka se olis ollut seropin jälkeläinen. Edelleenkin mun mielestä tärkeintä on hyvä riistaverisyys ja nautinto siitä että touhutaan yhdessä metsällä!

erkki

Viesti Kirjoittaja erkki » 05 Joulu 2005, 22:02

Luojanlykky että samberg ja kumpanit epäonistuvat jalostuksessa puhtaasti hakkuvasta linntu koirasta ois kadonnut monikäyttöissyys.Mutta hyvän pohja työn ne tekivät llintuva haukuvalle pystykorvalle ja hyvä näin.Jos tämä hinta politiikka pysyy stämmösenään niin sekarotuiset monikäyttö koirat eivät katuva mihinkää,Itse maksoin 500E puhtaasta Uroostta.Pidän älyttömänä hintana, en tiedä onko muutamat työttömät saannet sen verran rahaa kasaan että on pystynyt ostamaan uroon ja naaraan ja sitärataa vain niin sanotut herrat joilla on rahaa.Työttömät metsästävät eniten lukekaa Metsästys ja kalastus lehti no:12/2005, sivu24. Täälä koti puolessa on paljon monirotuisia pysty korvia jotka haukuvat lintuva erittäin hyvin ja muuta riistaa,ei ole varaa ostaa niin sanotuva puhdasta moni ostais kun ei ole varaa niin ei ole näin on kerrottu henkkohtasesti,itse keräsin hilloja ynm marjoja että sain rahat kasaan kaikki ei pystty tähän.Teveisin työtön lapinmies

Kytösavu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 05 Joulu 2005, 22:28

Vilperi on liittynyt ainakin tälle palstalle keskustelemaan suomenpystykorvasta suht pieni aika sitten. Välillä sen kyllä huomaa, sillä kirjoituksista paistaa terve uho ja asiantuntemus on kylläkin vähän niin ja näin.

Tutustu vaikka vähän vanhempiin kirjoituksiin tällä palstalla, ettei niitä kaikkia keskusteluja tarvi enää käydä uudelleen ja vääntää rautalangasta.

Järjestö ja kennelliitto on ainut oikea tie tämän hienon rodun tulevaisuuden turvaamiseksi. Linnunhaukkujat olisi kyllä ihan varmasti kortilla nykyään kaikille halukkaille ilman näistä huolta kantavia heppuja historiasta ja nykypäivänä.

Tarppi

Viesti Kirjoittaja Tarppi » 05 Joulu 2005, 22:47

Erkille:- Itsekkin työttömänä olen ollut ja raha on tiukalla.
Mutta ostinpa puhtaan urospennun ja maksoin mukisematta 600.-
Nyt on kaveri kohta 12-viikkoinen ja papereitten puolesta homma ei ainakaan kaadu :wink:
Suvussa mm. KVA/MVA, PM-00, M-97, sekä V-97, V-95, HH-99 ym. titteliä saavutettuna ja itsekkin tuon Roopen kanssa ajattelin kokeita ja näyttelyitä kiertää tulevaisuudessa.

Onkohan sisaruksia tällä palstalla kirjoittelemassa? Rahkanevan...

Ja Kytösavulle: Itse Vilperin tuntien en ala-arvioisi kaverin pystärituntemusta,onhan hänellä kokemusta puhtaasta rodusta.
Itse kullekkin saa joskus vääntää rautalangasta näitä juttuja,eikä ilman vääntöä keskustelu ole edes kivaa lukea :)

Jatketaan asialinjalla asiallisen rodun parissa.

OT: Ja tänään Roope sai sirun ja rokotuksen. Hieman oli jännitystä ilmassa eläinlääkärillä,mutta kaikki meni hemmetin hyvin!

erkki

Viesti Kirjoittaja erkki » 05 Joulu 2005, 23:15

Historiasta pitää keskustella, lopeta jo kytösavu vai oletko kaikentietävä, äläkkä mollaa toisia. Kirjottele asijallisemmastti tai lopeta kokonaan,jäitähattuun kytösavu, älä välitä viliperi et ole ainut,katsokaa viestien määrää se kertoo paljon.

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 05 Joulu 2005, 23:30

Kytösavulle: Mä olen aika aloittelija tän tietsikan kanssa,mutta onneksi mulla on hyviä kakaroita jotka auttaa mua tarpeen tullen. Nää sivut mä löysin netistä silloin kun mä olen rekistöröitynyt tälle palstalle.Ja jos mä suoraan sanon, niin tollanen pilkun -piip-...ta järjestön taholta on syvältä p.....stä kotoisin.Etkö sä todellakaan usko että pystäreitä on järjestön ulkopuolella.Erkille kiitokset! Mennäänkö metälle ens syksynä?

Skinkki

Viesti Kirjoittaja Skinkki » 05 Joulu 2005, 23:33

Onhan se niin että miten sitten ikinä nuo sanbergit sun muut ukon köppyrät sillon entis aikaan yrittivätkin pystykorvaa jalostaa, niin hienon koirarodun ne meille aikaan sai!!

Enkä usko että kenenkään meistä kannattaa alkaa epäilemään toistemme asiantuntemusta pystykorvien suhteen, sillä kaikkihan me olemme omien koiriemme asiantuntijoita.

Minä ainakin olen oman koirani kanssa kuin paita ja peppu. Koira nukkuu yöt vieressäni ja seuraa minua kaikkialle, Uskollisenpaa ystävää en ole vielä löytänyt enkä tule löytämäänkään. Voisiko 15.v tyttö korven keskeltä enempää toivoa!!

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 05 Joulu 2005, 23:47

Mulla on nelihenkinen perhe +tää koiranpoika,ja kaikki rakastaa sitä yli kaiken,mutta sillä on vain yksi isäntä.Sen laumassa olen minä ykkönen ja se itse kakkonen ja muut tulee kaukaa perästä.

juippi

Viesti Kirjoittaja juippi » 05 Joulu 2005, 23:55

Vilperi kirjoitti:Ja onkohan se nyt niin varmaa että pystäri olisi olisi hävinnyt Suomesta jos kennelliittoa ei olisi perustettu?Meinaan vaan sitä mitä itse olen liikkunut eripuolella Suomea ja jutellut pystärin omistajien kanssa.Vieläkin löytyy paljon koiria joilla ei ole mitään tekemistä rotujärjestön kanssa,mutta täyttävät rotukriteerit.Koiraihmiset on jokapuolella Suomea hyviä kavereita keskenään.(ainakin mulla on ollut tämmöiset kokemukset)
Voi olla niin, että Suomesta löytyy pystykorvan kriteerit täyttäviä koiria, joilla ei ole mitää tekemistä rotujärjestön kanssa. Mutta onkin sitten aivan eri asia onko näiden koirien vanhemmilla ollut aivan edellisessäkin sukupolvessa hyvinkin paljon tekemisä Suomen Kennelliitton reikisteröityjen pystykorvien kanssa.
Vertaa pohjanpystykorvaväen ponnisteluja löytää rotumääritelmät täyttäviä koiria jopa laajalti rajojemmekin ulkopuolelta.

Kytösavu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 06 Joulu 2005, 00:11

Niin Vilperi, mikä pil..-piip-..ta järjestön taholta? En oikein ymmärrä mitä tarkoitat?

Vastaa Viestiin