Pennun painon kehitys

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7

Salla

Viesti Kirjoittaja Salla » 01 Tammi 2006, 14:18

Joo, saa sitä kysyä..

Periaate on sama kaikilla koiraroduilla, pentua ei saa lenkittää kunnolla ennen kuin se on saanut aikuisen muodot.

Ei se pentu näytä, jos se uupuu lenkillä, koska sen esi-isille, susille on ollut elintärkeää tärkeää pysyä lauman mukana. Niinpä kun käy pienen pennun kanssa lenkillä, se tulee mukana ja juoksentelee takaisin kotiin asti.

Kun pennulla ei ole vielä raajat kehittyneet, kuten myöskään luusto ei ole täysin kehittynyt, tällainen liikarasitus on pahaksi. Siitä seuraa juuri niitä jalkojen väärään asentoon kehittymisiä ja ranteiden painumisia. Pennulla ei ole vielä kunnon lihaksia, joten niiden pitää antaa levätä.

Ja tämä on varmaa ja tutkittua tietoa, ei mitään sepitystä.

Salla

Viesti Kirjoittaja Salla » 01 Tammi 2006, 14:20

Niin juuri... Sinne ehtikin kirjoittaessani tulla toisestakin suusta tietoa...=)

Pyrykoira

Pennun painon kehitys

Viesti Kirjoittaja Pyrykoira » 02 Tammi 2006, 09:12

Havaintoni mukaan Pystäri ( 5 kk ) syö vain sen määrän kun syö, eli jättää kuppiinsa loput, mitä ei jaksa syödä. Määrä näyttää vaihtelevan myös aikaajoin.
Naput näyttäisi nyt maistuvan paremmin kuivahkoina tai ihan kuivina raaan lihan ohella.

Lenkkeilyllä tarkoitin Fleksikävelyjä päivittäin ( 1-3 km ) ja sitten vapaana peuhaamista metsässä.
Kumpaakin liikuntamuotoa se näyttää oikein odottavan tarhansa ovella joka päivä ja mielellään mukaan lähtee. Enpä oikein jaksa uskoa että siitä haittaa olisi.

Uudenvuoden raketit oli koiralle kauhistus. Naapurin ampuessa rakettejaan täytyi koira hakea heti sisälle. Vauhkoontui vihellysäänestä ja väläyksistä heti. Ampumaradalla on kyllä tottunut paukkeeseen eikä se sitä pelännyt, mutta ehkä tuo rakettien vinkuna ja välähdykset oli sille outoja ilmiöitä.

Salla

Viesti Kirjoittaja Salla » 02 Tammi 2006, 18:55

Siitä vain lenkittämään koiraa, itse en sitä tee, koska minulle on todella hyvin perusteltu K-P:n maaseutuopiston kennellukiossa, miksi pentukoiraa EI SAA lenkittää ennen aikuistumista kunnolla. Jos ei usko kirjoitettuun tietoon, niin ei väkisin. Oletan kuitenkin että ne kolme opettajaa, jotka ovat lukeneet alaa paljon enemmän kuin moni muu ja kasvattaneet useita koiria, tietävät tästä asiasta enemmän kuin me "tavalliset tallaajat". Ja olen nähnyt karmaisevia esimerkkejä nuorista koirista, jotka on pilattu lenkkeilemällä.

Pyrykoira

Lenkitys

Viesti Kirjoittaja Pyrykoira » 02 Tammi 2006, 20:02

Sallalle, tarkoititko todella, ettei 5 kk pystärinpentua saisi KÄVELYTTÄÄ hihnassa sitä " pissalenkkiä " enempää ?

Ettei vain se koulussa oppimasi " lenkityskielto " tarkoita esim. pyörällä tai juoksemalla lenkittämistä.

Olettaisin, että koira kärsii, mikäli ei saa haluamallaan tavalla liikkua päivittäin.

Ottakaapa mettämiehet ja muutkin asiaan kantaa / kokemuksia.

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 02 Tammi 2006, 23:45

Mulla on ollu molemmat pystärit vapaana luonnossa ja mökillä pennusta lähtien; molemmat on ottaneet päikkärit kun on ollu tarvetta ja jos ollaan oltu metsälenkillä esim. sieniä etsimässä niin pieni tauko tekee hyvää niin koiralle kuin miehellekin. Ja mä tarkoitan muitakin taukoja kuin ne pakolliset tupakkatauot. Siitä huolimatta hyvää tätä vuotta täältä Las Palmasista!

Salla

Viesti Kirjoittaja Salla » 03 Tammi 2006, 18:53

Hyvät uudet vuodet Las Palmasiin, toivottavasti on lämmintä..

Ihan tavallisesta lenkityksestä on ollut puhe. Tietysti on myös pyöräilyttäminen kiellettyä.
5 kk:n ikäistä pystykorvaa olen jo itsekin lenkittänyt pitemmillä ja käyttänyt metsällä, ym ym, mutten jokapäiväisesti. Välipäiviä pitää olla, jotta luusto kehittyy oikein. Esimerkiksi yksi oikein pitkä (mikä on pennun mittakaavassa noin 4 km) vaikkapa metsälenkki, missä koira on kytkettynä ja kävelee vieressä, kerran viikossa, ja tämän lisäksi vielä ne metsästysreissut ja pikkulenkit. Muttei liian pitkiä lenkkejä päivittäin.
En tiedä muiden tavoista, mutta itselläni on tapana lenkittää aikuista koiraa tällaisilla lenkeillä (yli 4 km) päivittäin, niin oletin että pentua käytetään samalla tavalla pitkillä lenkeillä, ja se kuulosti aika kovalta.

Skinkki

Viesti Kirjoittaja Skinkki » 03 Tammi 2006, 21:44

Kyllähän sen pennun pitää saada liikuntaa. Jos se ei saa energiaansa purettua johonkin niin sehän alkaa pureskella huonekaluja ja matonkulmia ym.. Ite käytin pystykorvaa aika paljon metässä kävelyillä kun se oli pentu. Eikä koira pahakseen pistäny kun sai peuhata luontaisessa ympäristössään ja lenkin jälkeen se meni omaan koppaansa tyytyväisenä nukkumaan eikä hyökänny esim. eteisen maton kimppuun.
Jokaisen pennun kanssa olen heti mehtäkävelyillä alkanu käydä kun pentu on sen verran kasvanu että pääsee puolukanmättäiden yli. Ja hyviä mehtäkoiria on tullu!

ruusuritari

Viesti Kirjoittaja ruusuritari » 04 Tammi 2006, 09:31

Siitä vain lenkittämään koiraa, itse en sitä tee, koska minulle on todella hyvin perusteltu K-P:n maaseutuopiston kennellukiossa, miksi pentukoiraa EI SAA lenkittää ennen aikuistumista kunnolla. ... Ja olen nähnyt karmaisevia esimerkkejä nuorista koirista, jotka on pilattu lenkkeilemällä.
Suomenpystykorvista vai jostain aivan muusta rodusta??? Isot jättirodut tai saksanpaimenkoirat yms., joissa on huomattavasti (perinnöllisiä) rakenneongelmia, ovat aivan eri asia kuin terverakenteiset keskikokoiset rodut. Usea koirarotu on jalostettu jo totaalisen piloille ja niiden pentuja pitää varjella ties miltä, että kehittyisivät edes jotenkin "normaalisti". Onneksi kuitenkin löytyy vielä rotuja, jotka ovat (edes) rakenteensa puolesta terveitä ja kestävät pentunakin.

Pikkupennun kanssa liikunta tapahtuu pennun ehdoilla. Metsälenkit vapaana ovat oivaa liikuntaa, jotka kehittävät pennun motoriikkaa. Kun pikkupentu osoittaa väsymisen merkkejä, lähdetään kotiin nokosille :wink:

Itselläni on siperianhuskyja ja ne saavat pentuna liikkua todella paljon (hyppisivät pitkin tarhan seiniä, jos eivät saisi...). Ensimmäiset valjastamiset reen/kärryn eteenkin tapahtuvat normaalisti 6 kuukauden iässä (jolloin useaa jättirotuista "pentua" ei suositella liikutettavan yhtään mitenkään :roll:). Ensimmäiset kerrat tapahtuvat tietysti nuoren koiran ehdoilla (hitaalla vauhdilla, lyhyellä matkalla), mutta yleensä nuorilta löytyy melkoinen määrä menohalua :D Rodussa ei ole oikeastaan yhtään luusto- ja rakennevikoja (esim. lonkkavikaa)...

Joten samat ohjeet eivät päde kaikkiin rotuihin :wink: Maalaisjärki auttaa :D

Skinkki

Viesti Kirjoittaja Skinkki » 04 Tammi 2006, 12:57

Keskikokoisen- ja suuren koirarodunvälisen rakenne ja kehitys eron huomasi melko selvästi silloin kun meillä oli kerran pystykorvan pentu ja jämptin pentu yhtä aikaa. Pystäri juoksenteli ja hyppelehti sohvalle tuosta vaan, kun taas jämpti opetteli vasta kunnolla kävelemään! Niiden yhteisistä leikeistä ei tahtonut tulla mitään kun jämpti ei pysynyt ollenkaan pystykorvan perässä.

Ruusuritarille: Millainen on siperianhusky rotuna? Ite olen opettanut vetohommia meidän jämpteille. Toisinaan ovat vähän laiskoja vetämään, mutta kyllä sieltä joskus vauhtiakin piisaa... :wink:

ruusuritari

Viesti Kirjoittaja ruusuritari » 04 Tammi 2006, 16:56

Skinkki kirjoitti:Ruusuritarille: Millainen on siperianhusky rotuna? Ite olen opettanut vetohommia meidän jämpteille. Toisinaan ovat vähän laiskoja vetämään, mutta kyllä sieltä joskus vauhtiakin piisaa... :wink:
Menee melkoisesti aiheen ohi, joten vastaan lyhyesti :wink: Rodusta saa parhaiten tietoa rotujärjestön kautta: www.siperianhusky.fi ja lukaisemalla ns. sininen kirjan (Siperianhusky - rekikoira), jota voi tilata rotujärjestön tarvikevälityksestä tai kysellä lähimmästä kirjastosta.

Rotu on siis rekikoira ja metsästää vain omaksi ilokseen :D (osalta löytyy kyllä melkoisesti riistaviettiäkin...). Sosiaalisia rekikoiria. Pystis tuo huskylaumaan vähän erilaista väriä ja elämää :wink:

TiinaT.

Viesti Kirjoittaja TiinaT. » 22 Huhti 2006, 21:35

Vilperi kirjoitti:Pitäkää pystärillä aina ruokaa tarjolla. Se itse kyllä osaa syödä riittävästi.
Se tosiaankin on alkukantainen koira,joka syö tarpeen mukaan. (Tottakai niistäkin löytyy poikkeuksia [Esim. useampi koira samassa taloudessa.])
Pakko kommentoida; Älkää hyvät ihmiset antako ruokaa vapaasti...
Meillä 1,5 vuotias pystäri tyttö söisi oikeesti ihan niin paljon kuin sille antaisi ruokaa. Kertaakaan ei ole ruokakuppiin vielä jäänyt muruakaan ruokaa. Saa ihan syystäkin tarkan annoksen oikeanlaista ruokaa aamuin illoin, kulutuksen mukaan, ettei lihoisi eikä laihtuisi. ( varmaan täydellinen poikkeus pystäri maailmassa? ) Kunto hyvä ja turkki täydellinen ja jätösten määrä minimaalinen, eli kaikki hyvin ja tuomaritkin on tykänneet "tyypistä" muutaman sertin verran :)

Vastaa Viestiin