Mettäsukset

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Mettäsukset

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 03 Tammi 2012, 11:48

Onko täällä kokemusta mettäsuksista, siteistä ja kengistä?

Ajattelin taas palata mettään, umpilumille.
Vanhat nokialaiset huopavuorikumpparit hajosivat jo vanhuuttaankin, eikä ole tarkoitus enää sellaisiin palata, jos vaan parempaa on tarjolla.
Kyllähän ne muuten menettelivät, mutta turhan painavat.

Samoin siteet, niitäkin on nykyään varmaankin tarjolla useampia malleja ja rakenteita.
Niitähän on "kenkään kuin kenkään" sopivia.

Suksiakin voisi päivittää.
Suksenhan pitää olla joko mahdottoman pitkä, tai sitten kohtalaisen pitkä ja leveä jotta se kantaisi upottavalla lumella edes jotenkin.
Onko sellaisia hieman lyhyempiä (päälle 2 m, alle 2,5 m), mutta leveitä tarjolla?
Lyhyempi olisi risukoissa kätevämpi, aina sitä kuitenkin joutuu risukkoonkin.

Millaisia paketteja teillä umpisilla hiitävillä on?
Hyviä tietenkin, elleipä parhaita mahdollisia.

Eikä aleta tinkaamaan mikä on paras, mutta jos käyttökokemuksia on, jostain tuotteesta huonoja ja toisesta hyviä, niin ei kun kertomaan.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

hannutii
Viestit: 599
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 13:59
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mettäsukset

Viesti Kirjoittaja hannutii » 07 Tammi 2012, 18:48

Järvisen 280cm lapponiat, perinteiset eräsiteet ja jalassa parkanon talvikkaat. Niillä mennään paksussakin hangessa vielä kohtalaisesti. Lapponioita saa lyhyempänäkin, mutta jos umpisella menee niin risukossakin jaksaa pitkiä käännellä. Parkanolaiset sain nyt joulupukilta ja täytyy sanoa, että hiihtäessä ne on mukavammat vanhoihin huopavuorikumppareihin verrattuna.
Hannu Tiirola
Kuva

RipeH
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Loka 2010, 10:14

Re: Mettäsukset

Viesti Kirjoittaja RipeH » 07 Tammi 2012, 22:57

Juurikin sama kenkä- ja suksivarustus täälläki kuin hannutiillä!
Ja olen tyytyväinen myöskin. Talvikas on mukava ja erittäin lämmin talvikenkä eikä myöskään huono kävellä tai hiihtää!
Ainut vain mitä tekisi mieleni kokeilla on se uusi joka kengälle sopiva side, mikälie ollut nimeltään.
Risto Huotari

pitkätukka
Viestit: 139
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:19

Re: Mettäsukset

Viesti Kirjoittaja pitkätukka » 08 Tammi 2012, 14:58

Kokemusta eniten juuri noista järvisen lapponioista,hyvät sukset.Aluksi oli se armeija mallin side,mutta vaihdoin pari talvea sitten tuollasiin http://www.ltt24h.fi/tuote/retkisuksi-s ... 154091664/ ja olen ollu tyytyväinen noihin.Käy monenlainen kenkä ja on parempi hiihtää ku se kantaside.

Sukset saisi olla pehmeällä umpisella pitemmät,240 ei tahdo kantaa.Vanhat puusukset oli kolmimetriset ja hiukka leveämmät kärjestä, ne kyllä kanto umpisessa hyvin.

Jos haluaa itteä kiusata laittaa Ruåttin armeijan ylijäämä suksia :lol:

Kuusamon retkiside lienee uusin joka kenkään sopiva side ja löytyy muitakin, tosi hintavia osa.
Teemu Hirvaskari

Breda

Re: Mettäsukset

Viesti Kirjoittaja Breda » 08 Tammi 2012, 20:06

Itselläni on ollut nyt yhden talven nuo ruotsalaiset Epokin siteet ja ei voi valittaa. Joskus saattaa pakata lunta tuonne kengän kärjen alle mutta ei ole ainakaa minua haitannut. Ja siteethän sopii monenlaisiin kenkiin joten sekin on plussaa ja ovat huomattavasti paremmat kuin vanhat Erä Karhu siteet.

erämies
Viestit: 125
Liittynyt: 16 Touko 2005, 15:17

Re: Mettäsukset

Viesti Kirjoittaja erämies » 12 Tammi 2012, 09:53

Mulla on perinteinen paketti, järvisen sukset, eräsiteet ja nokian huopakumpparit. Aivan ok olen pärjännyt niilläkin. Risukoissa, ojitusalueilla ja lyhemmillä matkoilla tulee käytettyä Tubbs Mountaineer lumikenkää, joka kantaa keskimäärin yhtähyvin kuin nuo järviset. Menevät myös kelkan takapoksissa mukavasti tarvittaessa. Työhommissahan näitä tulee enempi käytettyä. Pitempiin siirtymiin metsäsuksi on luonnollisesti "taloudellisempi" ja mukavampi vaihtoehto.

Itsellä ei ole kokemusta noista kaikkiin kenkiin sopivista siteistä olikohan finngrip vai mikä nimeltään. Työkavereilta olen kuullut että ei ole kovin kasevat, pakkaavat lunta kengän ja suksen väliin ja jotain muutakin häikkää niissä taisi olla. Mutta kertoilkoot joku sellainen kokemuksiaan, joka itsekin on niitä käyttänyt, mulla on vain kuulopuhetietoa.
Teemu Huhtaniska, Ensilumen Mielikki

pohjanmaanpoika
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Loka 2005, 20:53

Re: Mettäsukset

Viesti Kirjoittaja pohjanmaanpoika » 12 Tammi 2012, 22:29

Järvisen 260 pitkät (pohjoisen miesten mielestä 260 lyhyet) lapponiat neljättä talvea käytössä. Suksi on hyvä umpisella, kärki nousee hyvin pintaan. Siteinä hurrejen epokit joihin passaa niin saapas kuin varsikenkäkin. Viikingin maiharilla mennään ja on tukevat hiihtää. Lapsellisen näköinen muovihärpäke tuo epokki, mutta pakko rueta uskomaan että on hyvä ja kestää. Kilometrejä tullut talvessa 400-800 talvesta riippuen ja kelejä plussalta kolmenkympin pakkasiin, eikä nuo oo vielä suostunu särkymään. Hund & jaktin Sixteni lupas uudet lähettää jos saan normi hiihto käytöllä rikki.. :)
Petri "Pete" Siironen

PM
Viestit: 200
Liittynyt: 09 Elo 2004, 21:39

Re: Mettäsukset

Viesti Kirjoittaja PM » 03 Joulu 2015, 22:38

Voitelin tänään mettäsukset , sileäpohjaiset Lahdenperät. Yhden reissun niillä näille lumille olen jo tehnyt. Vähänlaisesti näkyi voidetta jäljellä olevan.

Ostin nuo sukset muutama vuosi sitten, ikää niillä silloin lienee ollut kolmisenkymmentä vuotta. Olivat taiten käytetyt ja hyväkuntoiset, eikä niitä ilmaiseksi saatu.
Alkuunsa oli ongelmana pidon saaminen. Jos sai, niin voide ei tahtonut pysyä. Sitten tutkin vävyjeni voidepakkeja ja siellä oli tervavoiteita. Onneksi kokeilin niitä. Ongelmat ovat olleet siitä lähtien tipotiessään. Luistavat ja pitävät ja voide kestää hyvin kulutusta ja pysyy kiinni. Notkea suksenkärki nostaa hyvin pinnalle. Tämä suksi on nyt suosikkini. Vain juuri selvästi pakkasen puolella olevilla keleillä näihin tartun. Tähän saakka metsästystovereideni juomupohjaiset tai modernisti pohjapinnoitetut sukset ovat hävinneet sekä pidossa että etenkin luistossa.
Suksien pituutta en ole mitannut, mutta sormeni ylettyvät 2,5 metriin eivätkä ole lähelläkään pystyyn nostetun suksen kärkeä. Näihin suksiin vaihdoin kuusamolaiset siteet. Suksille on helppo nousta ja laskeuta näädänpyydyksillä värkätessä.

Paksummalle lumelle ja selvälle pakkaskelille on mukava laittaa jalkaan vanhat paltamolaiset mettäsukset. Vähäisellä lumella niitä ei raaski käyttöön ottaa pohjien vaurioitumisen pelossa. Niiden pohjissa pysyy muutkin purkkivoiteet, mutta tervavoiteillakin hyvin pärjää. Niitä on muuten nollan kieppeille, -2--7 ja sitäkin kylmemmille keleille.
Jos lumikerros on kantava, niin silloin ei kannata käyttää turhan pitkiä suksia. Lähivaruskunnassa oli muutama vuosi sitten käytetyn tavaran huutokauppa, ja ostin sieltä minulle jo entuudestaan tuttuja Karhu tai Järvinen SA-suksia. Eivätkä voidetta kaipaa ja toimivat. Nekin ovat ongelmallisia 0-kelillä, mutta selvällä plussan kelillä pärjää lyhemmillä rautojen kokemislenkeillä.

Sitä varten, että saisin vävyt lähtemään ladulta metsälenkille, minulla on mökillä pari paria Ruotsin armeijan käytöstä poistettuja suksia, monoja ja sauvoja.
Näitä käyttäessään he antaisivat tuntuvasti tasoitusta seitsemänkyppiselle. Valitettavasti ovat lojuneet siellä käyttämättöminä
Päiviö Myllymäki

Vastaa Viestiin