Mitä tietoa saatu tutkapannasta

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Mitä tietoa saatu tutkapannasta

Viesti Kirjoittaja virve » 04 Marras 2011, 15:41

Siis kyselisin minkälaisia tietoja olette saaneet pystykorvan (lintu) liikkeistä tutkalla.

Millainen on nopeus haun tai seuraamisen aikana. Miten nopeus eroaa noissa.
Kuinka kaukana muiden pystykorvat hakulenkillä käy ja kuinka pitkiä on seuraamismatkat.
Miten maasto vaikuttaa hakulenkkeihin tai seurantamatkoihin. Paljoko tulee kilometrejä metsäreissulla esim parissa tunnissa.
Minkälaisia haukkutiheyksiä on ja onko eri tiheyksiä eri linnuille.

Siis kaikkea mitä olette saaneet tietää tukalla koiranne toiminnasta.

Näitä siis kyselee ensimmäisen pystykorvan omistaja joka haluaisi tietää enemmän asioista.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

mage
Viestit: 145
Liittynyt: 31 Loka 2009, 10:06
Paikkakunta: qsamo

Re: Mitä tietoa saatu tutkapannasta

Viesti Kirjoittaja mage » 04 Marras 2011, 16:37

Tutkalla on selvinnyt kaikenlaista.. Tutussa maastossa hakulenkit saattaa ulottua isännästä kilometrinkin päähän suuntaan jos toiseen. Vieraassa maastossa pysytään yleensä puolenkilometrin kahtapuolen. Seuraamiset vaihtelee, millä tuulella koira nyt sattuu olemaan.. Joskus on käynyt näinkin, kun en ruskeita lintuja ole pariin syksyyn ampunu, muuanki koppelo jäi kuuntelemaan haukkua ja kun lopultakin sain linnun liikkeelle, ampaisi koira perään.( Maasto oli kansallispuiston vanhaa mettää.) Astrolta seurasin kun koira juoksi myötä tuuleen puoli kilometriä ja lähti sitten tulemaan vasta tuuleen siksakkia tehden. No, koppelo löyty uudestaan reilu kolmesataa metriä karkko paikasta. Seuraavaksi kävelin reilusti linnun näkösälle jotta älysi lentää kauemmaksi.
Ja yhteyden ototkin selviää, aina ei isäntä näe esim. puustosta johtuen koiraansa vaikka koira kävisi kolmenkymmenen metrin päässä kääntymässä..
Täytyy vain muistaa ettei isäntä/emäntä juokse koiran perässä. Koiran täytyy pitää yhteys..
Suomenpystykorva, rihlakko ja vanhametsä
Terveisin Marko Liikanen

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Mitä tietoa saatu tutkapannasta

Viesti Kirjoittaja virve » 19 Marras 2011, 12:55

Siis eikö todellakaan kukaan ole kerännyt koirastaan systemaattisesti tietoa tutkalla.

Tutkassahan on paljon tietoa jota voisi systemaattisesti kerätä ja vertailla miten koira missäkin tilanteessa toimii.
Olenko minä ainoa joka pitää päiväkirjaa metsäreissuista ja koiran työskentelystä. :roll:

Täällä aina kerrotaan, että milloin minkäkinlainen sää on haitannut työskentelyä. Voisiko siittä tehdä tilastoa omalle koiralle ja siittä päätellä mitä se koira osaa tai mistä on kiinnostunut ( hakulenkin pituus tai nopeus). Varmasti meillä on koiria jotka on parempia jollain säällä ja toisia mitkä suosii taasen toisenlaista säätä. Tutkalla nämä olisi mielestäni hyvin tutkittavissa.
Samoin se miten tiheä haukku on millekin eläimmelle tai onko haukkutiheydessä eroa eri linnuille.

Minä ainakin helposti luulen asioita ja luulen tietäväni mitä minun koira milloinkin tekee, kun taasen tutka kertoo minulle tosiasioita ja paljastaa usein minun luulot nimenomaan luuloiksi. Mutta saattaa olla, että minä kokemattomana pystärin omistajana olen enemmän altis näille virhearvioinneille. :lol:

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Tuutikki

Re: Mitä tietoa saatu tutkapannasta

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 25 Marras 2011, 21:00

Ei ole pantu paperille. Päänuppiin vaan ja kyllä se kun enemmän aikaa on seuraillut gepsillä koira yksilöä niin kyllä sen koiran toimintamallin hyvin oppii.

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä tietoa saatu tutkapannasta

Viesti Kirjoittaja lehkari » 25 Marras 2011, 21:45

Kyllä se koiran seuraaminen on jäänyt sinne metsään. Toki Astrosta saisi vaikka mitä tietoa ylös, mutta minulle riittää tilanteessa tapahtuva seuraaminen. Korvien väliin sitten on tallentunut paljonkin, mutta virveä taitaa kiinnostaa tieteellinen tutkimus. Jo sinällään piippitutkan vaihtaminen astroon oli jo melkoinen muutos ja ehkä niitä jälkilogeja jaksaa jossain välissä tutkailla.
Kari Lehtinen

Tuutikki

Re: Mitä tietoa saatu tutkapannasta

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 25 Marras 2011, 21:52

Paljon tuleee seurattua koiria myös Live seurantana tietokoneelta esim. kokeissa tai kun nuorempi väki on koirien kanssa reissussa jossakin päin suomea.

Vastaa Viestiin