Eränkävijän vaatetus

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vilperi

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 21 Elo 2008, 10:59

Olisipas ollut hyvä testipäivä eilisehtoona; n. 4 tunnin aikana satoi Kangasalla 37mm vettä!!! :lol: Tuskin sellaista pukua on keksittykään, että voisi pysyä kuivana siinä kelissä; sadeasun avulla pysyy kyllä kuivana ulkoisesti, mutta sisäpuolinen kosteus ei taatusti haihdu mihinkään kun ulkoinen kosteusprossa on jotain "110" tietämissä!! :wink:

Jeppe
Viestit: 152
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 13:52

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Jeppe » 21 Elo 2008, 20:22

Olen käyttänyt n. kolmen viime vuoden ajan ilmaiseksi saatua Erätukun ensimmäisen sarjan Airtex-kalvollista metsästysasua. Housut tulee laitettua pääsääntöisesti melkein aina metsästyskaudella lukuunottamatta päiviä, jolloin on takuuvarmasti luvassa kuivaa keliä. Lämpötilan ja kosteuden mukaan olen pitänyt pukuun kuuluvaa takkia, pelkkää puseroa tai jotain muuta kevyempää takki versiota. Alusvaatetusta lämpötilan mukaan.

Kosteuden puku pitää kohtuullisen hyvin ulkopuolella ja polvet pysyvät pääsääntöisesti kuivina. Kosteus tulee läpi esim. runsaammin kontatessa tai reilummissa sateissa. Mielestäni sade asut eivät kuulu pystykorvametsästykseen, koska ovat äänekkäitä ja olo on kuin pussissa. Kalvollisia metsästysasuja käyttäessä pystyy sisäistä kosteutta ja hengitystä edistämään aukomalla lisäaukkoja ja takkia reilummin vauhdin kiihtyessä välillä. 3-4 tunnin reissuilla käytettävän asun ei tarvitse mielestäni olla ehdottoman tiivis, pintahiki kuuluu välillä asiaan, eikä sen muodostumiseen ole aina käytettävällä puvulla mitään merkitystä. Tärkeintä on kohtuullinen käyttömukavuus ja sulautuminen sopivasti ympäristöön. Tuossa käyttämässäni Erätukun puvussa on takissa minun makuun turhan paljon taskuja, se on liian painava, joka korostuu vielä märkänä. Uudemmissa malleissa näkyy kalvo olevan pintakankaassa, joten ovat keveämpiä, kuten suurin osa vastaavista merkeistä nykyään. Jonkun lehden tekemässä testissä kalvopukujen vedenpitävyys heikkeni nopeasti pesukoneessa pesun jälkeen, joten olen vielä sinnitellyt pesemättä. Saapa nähdä pillastuuko emäntä ensin vai koepaikkojen kilpakumppanit..

Gamokuoseja en vierastaisi, sillä olen huomannut niitä käyttävän sulautuvan usein huomattavasti paremmin maastoon kuin tasaväristä pukua käyttävän. Käytössä ollut viimesyksystä alkaen jonkinlainen väli gamo, joka sulautuu tosi hyvin ruskamaastoon, jossa on vähän lunta. Tällaisessa ja talvisessa metsässä tumma yksivärinen hyppää silmään kuin musta metso kuuraisesta männynlatvasta. Ei pidä tuomita toisen vaatetusta erikoisuuden tavoitteluksi, vaikka kyllä olen pitänyt nuita enp:n mainostamia nahkahousuja kanakoiraloordien asusteina. Nooh...näkyyhän niitä myös nuissa ruottalaisissa jahtijulkaisuissa.

Pekkis
Viestit: 197
Liittynyt: 17 Elo 2004, 21:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Pekkis » 21 Elo 2008, 20:34

Joo, ei ole kauaa, kun perusmaastopuku oli jokamiehen mettästyspuku ja nää täysvihreet kalvopuvut oli hienostelua...

Ite ainakin haen puvulta huomaamattomuutta, hiljaisuutta ja käyttömukavuutta. Kuivalla kelillä camofleece on aivan ehdoton!!
Pekka Kumpukallio
Retki-Rekun kennel

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Elkku » 23 Elo 2008, 22:51

Mun käsittääkseni kukaan ei ole mistään erikoisuudentavoittelusta ainakaan tässä ketjussa puhunut. Mun henk. koht. mielipiteeni on, että camo-kuosit on ihan jär-jet-tö-män rumia ja siksi vierastan sellaiseen pukeutumista. Mulla on nyt tuo umpivihreä puku ollut päällä kolme kertaa ja on mulla siihenkin totuttelemista, ihan kamalan sotaisa olo tulee. Kyllä, olen outo. Lähinnä mulla ei ole varaa ostaa kahta tai useampaa kalvopukua lähes vuosittain, joten ihan senkin takia päädyin yleiskäyttöisempään yksiväriseen.

Olen myös päätymässä siihen lopputulokseen, että sitä palkintotuomarikorttia minulle ei tule. Tai jos tulee, niin tuomaroimaan en ikinä kuitenkaan voi lähteä. Ihan kamalaa olisi päätyä sellaisen ihmisen tuomariksi, jonka mielestä olisin pukeutunut väärin kun ei juuri ole päällä sitä oikeaa camo-kuosia.

Jeppe
Viestit: 152
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 13:52

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Jeppe » 24 Elo 2008, 08:09

Tässä tulee näköjään helposti väärinymmärretyksi. Pukeutumisessa yritin tuoda esille ihmisten erilaisuutta, toiselle sopii "hikipuku", toiselle sarkapuku ja kolmas käyttää polviläppä housuja. Olkoon tämä heidän oma asiansa.

Tilanteeseen sopivaa pukeutumista moni toivoo esim. talvikokeissa, jossa kokeisiin osallistuvat voivat olla eriarvoisessa tilanteessa, jos osa tuomareista pukeutuu maastoon sulautuvaan lumipukuun ja osa tummiin vaatteisiin. Koiranohjaaja tekee oman valintansa pukeutumisestaan, mutta tuomarin vaatetus ei saisi tehdä lintutyöskentelyn toteamisesta mahdotonta.

T. Nimimerkki "Karkottiko tuomari metson"

Pekkis
Viestit: 197
Liittynyt: 17 Elo 2004, 21:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Pekkis » 24 Elo 2008, 10:19

Jokainen saa pukeutua ihan miten haluaa, kunhan vaan tuomarilla ei o tosi räikeetä / äänekästä pukua. Ei mua haittaa, vaikka joku pukeutuis verkkareihin metällä. Ite vaan oon huomannu et paljon helpommin pääsee haukulle hiljaisessa camopuvussa.
Pekka Kumpukallio
Retki-Rekun kennel

Vilperi

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 24 Elo 2008, 12:31

Pekkis kirjoitti:Jokainen saa pukeutua ihan miten haluaa, kunhan vaan tuomarilla ei o tosi räikeetä / äänekästä pukua. Ei mua haittaa, vaikka joku pukeutuis verkkareihin metällä. Ite vaan oon huomannu et paljon helpommin pääsee haukulle hiljaisessa camopuvussa.
Tuossa meikäläisen pieleen menneessä haukkukokeessa tuli kyllä hyvin huomattua maastopuvun merkitys; tuomarilla maastopuku ja mulla tämä erätukun viimevuonna markkinoille tullut täyscamo; tapahtumia runsaasti ja parhaana esimerkkinä kukkoteeren laskeutuminen maahan alle 15 metrin päähän! :wink:
Samoin kuin olen huomannut tämän vuoden käytön jälkeen, että vanhaan perusvihreään perätukun pukuun verrattuna eläimet lähtevät liikkeelle huomattavasti (n. 15m) myöhemmin kuin aikaisemmin. Hiljaa liikkumalla tai paikalla pysymällä elukat tulevat paljon lähemmäksi kuin ennen; tämänkin aamun sorsa ei nähnyt minua enkä minä sitä, ennenkuin koira alkoi sitä haukkumaan jolloin eläin paljasti itsensä ja minä sain koiran yhteistyön tuloksena räähkän saaliiksi. :lol: Etäisyyttä n. 20 m, tosin puskia välissä, mutta koiruus rantavedessä haukkumassa.

Morgan Kane

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Morgan Kane » 24 Elo 2008, 16:23

Vilperi kirjoitti:
Tuossa meikäläisen pieleen menneessä haukkukokeessa tuli kyllä hyvin huomattua maastopuvun merkitys
Mitenkäs se koe meni? Oliko löytömahdollisuuksia?

Vilperi

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 24 Elo 2008, 18:20

Morgan Kane kirjoitti: Mitenkäs se koe meni? Oliko löytömahdollisuuksia?
Mä laitan tonne haukkukoeosioon lyhyen tekstinpätkän, niin ei mennä kovin paljon offin puolelle tässä osiossa! :twisted:

Morgan Kane

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Morgan Kane » 24 Elo 2008, 18:32

Minnekä laitoit? tyhmyrinä en löytänyt?
Offi sinällään on kivaa muttei toki aiheissa.

Vilperi

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 24 Elo 2008, 20:36

Hiukan kesti, mutta nyt luettavissa haukkukoe-palstalla! Tuli vähän laajempi juttu kuin olin ajatellut! :twisted:

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Elkku » 26 Elo 2008, 00:05

Ok, mulla varmaan löytyi herne nenästä hiukan turhan nopeasti. :oops:

Toki on totta, että tuomarilla on syytä olla huomaamaton puku. Niin kuin jo taisin ihan ensimmäisessä viestissä taisin kirjoittaa, niin oman koiran kanssa metsässä kulkiessa on ihan sama, vaikka kulkisi neonkeltaisessa vaatteessa, mutta mahdollisesti kokeisiin lähdettäessä (tuomaroimaan) on sitten pukukoodit hiukan erilainen. Edukkaan lumipuvunkin voisin ihan hyvin ostaa vaikka vain tuomarointia varten, mutta aikaisempia viestejä lukiessa tuli sellainen käsitys kun sopivalla tavalla luki, että tuomarilla täytyy olla sulan maan, välikelin ja lumikelin camot (vähintään, ja onhan noita camokuosejakin erilaisia), ja vielä tietysti se yksivärinen niille, joiden mielestä camot on pelleilyä. :wink:

Mulla meinaa tosiaankin hiukan pukata ressiä noista koearvosteluista muutenkin, joten antakee ylireagointi anteeksi. :lol:

Vilperi

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 26 Elo 2008, 22:10

Vaatetuksesta tuomaroinnista; on nähdäkseni aivan asiaa, että tuomarilla on edes vähän maastoon sopivaa vaatetusta päällimmäisenä, vaikka vain se perusvihreäkin asuste, koska tarkoitus on kuitenkin arvostella koiran toimintaa ja jos on lähihakuinen koira, niin voi vaatetuksen takia tulla turhia karkkoja ennen kuin koiruus ehtii toimimaan? Ja huom! Vain yhden kerran käynyt kokeessa!

Pekkis
Viestit: 197
Liittynyt: 17 Elo 2004, 21:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja Pekkis » 27 Elo 2008, 06:07

Kuitenkin pitäisin kulkemisesta aiheutuvaa ääntä kaikkein pahimpana lintujen karkoittimena.
Pekka Kumpukallio
Retki-Rekun kennel

Avatar
enp
Viestit: 999
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Eränkävijän vaatetus

Viesti Kirjoittaja enp » 28 Elo 2008, 20:13

Pekkis kirjoitti:Viileillä keleillä kalvopuvut on ihan ok. .....
Kuitenkin pitäisin kulkemisesta aiheutuvaa ääntä kaikkein pahimpana lintujen karkoittimena.
Täysin samaa mieltä. Jos metsästäjä osaa liikkua ääneti, koira hakea riittävän laajasti ja merkitä linnun oikein ei vaatetuksen värillä ole lumiolosuhteita lukuunottamatta kovin suurta merkitystä.
Kuva
Tuo kaverin eilen Ruotsissa ampuma metso antoi itsensä eräksi vaikka hänen vaatetuksensa ei ihmissilmään luontoon istukaan. Itse olen sitä mieltä, että lopputulos on pääosin työparin tekniikasta kiinni.
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

Vastaa Viestiin