Lintukanta /-luvat 2010

Tämän otsikon alla keskustellaan kaikista kotimaisilla metsästyspystykorvilla metsästämiseen liittyvistä asioista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

apassi
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 11:21
Paikkakunta: Korttovaara

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja apassi » 11 Loka 2010, 20:06

Sepedeus; Olet nähnyt tänään 7-8 metsolintua. Vähättelet määrää. Olit lintukoiran kanssa liikkeellä---niinkö?? Eikö mitään tapahtunut? Miten olet koirasi kanssa saanut tulosta aikaan?
K.Taskinen

masa.k
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 23:04

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja masa.k » 11 Loka 2010, 20:52

On kyllä linnut mystisesti häipyny viimeviikkojen aikana meikäläisen metästysmailta. Pääsääntöisesti kulen pohjanmaalla Ullavassa ja Ylilestillä. Monta reissua nyt takana ja vaan muutamia teeriä nähny ja jokusen mehton.
Alkusyksystä niitä tuntu olevan tienvarret täynnä kun kulin mehtähommissa Ylilestin ja Reisjärven välimaastoissa ja näky niitä kovasti kanalintujahin alotuksen aikaan.
Oon kulkenu ryteköissä ja kankailla eli monenlaisissa maastoissa mut harvassa on olut haukuttavat viimesen parin viikon aikana.
Onkohan nuo mokomat jo niin parveutunu ettei ole meikäläisen hollille sattunu?
Kauteen kokonaisuudessaan oon todella tyytyväinen kun oon alta vuojen ikäsen uroksen kanssa mehtiä tarponu ja saanu elää hienoja kokemuksia kun oon viis teertä saanu haukuista reppuun ammuttua mutta nyt on linnut ollu kyllä hakusessa.
Matti Kinnunen
--Harrastukset maksaa-- ja pitääkin maksaa-- :)

MAiHa
Viestit: 29
Liittynyt: 08 Tammi 2008, 22:28

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja MAiHa » 11 Loka 2010, 22:09

Mulla on sellanen näppituntuma että olipa lintuja paljon tai vähän niin lopummalla syksyllä niitä on vähän. Tuntuu olevan joka syksyinen perinne.

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 11 Loka 2010, 23:02

apassi kirjoitti:Sepedeus; Olet nähnyt tänään 7-8 metsolintua. Vähättelet määrää. Olit lintukoiran kanssa liikkeellä---niinkö?? Eikö mitään tapahtunut? Miten olet koirasi kanssa saanut tulosta aikaan?
Vähättelin joo, koska parempiakin aikoja on nähty ja eletty.
Lintukoiran, Lordin kanssa oltiin. Liekö linnut säikytelty viikonloppuna, tuttu kertoi pyssyjen paukkuneen kyseisessä maassa viikonloppuna tiuhaan, tuon tiedon sain kun olin jo tuossa maassa.
Kaikki muut, paitsi yksi metso karkasivat puista, liekö kohtalaisen kovalla tuulella vaikutus koiran toimintaan. Yksi jännä paikka oli kun koira pyöri pienellä alueella muutaman minuutin ajan, ja haukahtikin kerran. Luulin siinä olevan linnun puussa, ei ainakaan näyttäytynyt, eli oli kaiketi jo mennyt. Ainakin osa karkasi minua, mutta muutama koiraa koska lensivät minua päin.
Maasta lähtenyt lensi vierestä ohitse kun itse olin rähmälläni. Ja kaikki menivät sinne päin missä pippuri kasvaa, ilkeitä lintuja olivat.

Mutta se on mukavaa katsottavaa kun koira juoksee lentävän linnun perään ja pysähtyy aivan kuin kuuntelemaan istuuko.

Tämä oli ensimmäinen päivä että lintuja todella tavattiin reilummin, ja nythän se oikea aika alkaa ollakin, tuulet vaan saisivat tyyntyä.

Huonosti on saatu tuloksia aikaan tälle kaudelle, mutta ei se minua murheelliseksi tee. Aamulla taas metsään.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

Pystykoira
Viestit: 247
Liittynyt: 24 Touko 2008, 08:23
Paikkakunta: Karhumailla

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja Pystykoira » 14 Loka 2010, 23:23

Tämä mennyt kesä ja syksy oli kyllä niin outo kuin osasi vaan olla. Ensin pitkin kesää ja sitten vielä karhunpyynnin aikaankin kirjoittelin, kuinka lintupoikueita, ja vielä isoja semmoisia, on aivan joka paikassa. Ja poikaset oli vähintäänkin hyvin kehittyneitä. Sitten alkoi tämä maalinnunpyyntiaika. Monesti tyhjempää, kuin aivan nollakesien jälkeen. Siis aivan saa tanan hiljaista. Hyvänä syksynä monesti viimeistään tuuri korjaa tilanteen, mutta nyt ei siitäkään ole ollut apua. Jos yhen haukun ryssit, niin välttämättä ei toista tule koko päivänä. Yhen teeren ammuin vanhemmalle koiralle aloituspäivänä ja siinäpä ne on sitten olleet. Muutamia kohtalaisia lenkkejä, nähty joku 6-9 mehon sukuista lintua+ykkösteeret, on alla, mutta kun kulkee muuten hautausmaata hiljaisemmissa maastoissa, niin ihmetystä näin hyvän poikuekesän jälkeen. Se ainut teeri, minkä ammuin koiralle, oli täynnä matoja.
Tuomo Turunen

Kuvia kotimaasta, kotimaisista koirista ja metsästyksestä:
www.pystykoira.kuvat.fi

Pystykoira
Viestit: 247
Liittynyt: 24 Touko 2008, 08:23
Paikkakunta: Karhumailla

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja Pystykoira » 14 Loka 2010, 23:27

Lisätäkseni edelliseen, niin aamulla vielä viimeisen kerran mehtään ennen näädänmetätystä. Olen kaikesta huolimatta edelleenkin sitä mieltä, että viidestoista päivä lokakuuta, tai edes kolmaskymmenes päivä, päättyvä linnunmehtuu on rikos kansalliskoiraa kohtaan. Kyllä sen lintukannan joku muu syy vähemmäksi tekee, kuin Punainen Koira ja hänen omistajansa.
Tuomo Turunen

Kuvia kotimaasta, kotimaisista koirista ja metsästyksestä:
www.pystykoira.kuvat.fi

TAH
Viestit: 56
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 16:01
Paikkakunta: Kaavi

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja TAH » 16 Loka 2010, 14:59

Täällä Koillis-Savon suunnalla oli myös todella paljon poikuehavaintoja kesän mittaan. Metsästyksen alkaessa tuntui varsinkin metsot olevan "piilossa" ja teerissäkin oli havaittavissa että ovat kerääntyneet tietyille alueille ja vähän "oudompiin" paikkoihin mitä normaalisti. Nyt viimeisellä linnunmetsästysviikolla tein myös havaintoja yllättävän pienistä poikateeristä jotka olivat aivan ruskeankirjavia, mikä lie syynä tuohon? Loppuvaiheessa lintuja kumminkin rupesi löytymään ns. normaaleista paikoista mihin olen niihin aikaisempina vuosina törmännyt. Koirallekin tuli pudotuksia ihan mukavasti.
Tomi Hartikainen

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 16 Loka 2010, 19:13

Pystykoira kirjoitti:Olen kaikesta huolimatta edelleenkin sitä mieltä, että viidestoista päivä lokakuuta, tai edes kolmaskymmenes päivä, päättyvä linnunmehtuu on rikos kansalliskoiraa kohtaan. Kyllä sen lintukannan joku muu syy vähemmäksi tekee, kuin Punainen Koira ja hänen omistajansa.
Samaa mieltä näin pohjanpystykorvan kanssa metsästävänä.
Ja eilen kun ajoin 160 km lintu"metsille", niin näin kymmeniä kymmeniä kilometrejä enistä lintumetsää. Ja kun sen yhden metsän tavoitin, se oli parissa tunnissa loppuun kaluttu, eikä mitään tulosta, saaliista puhumattakaan.
Että hyvin ne on Lapin metsät hoidettu.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

karhumäki
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Marras 2008, 18:30

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja karhumäki » 09 Joulu 2010, 13:38

Mitä jäi käteen vuosisadan lintusyksystä...
Omilla mailla oli ja jäi normaalia lievästi enemmän lintuja, hirvestyksen yht. näkyi metsoja norm. enemmän, teeriparviahan on nyt varsin mukavasti, pyitä tietty lähes pihassa.
Lieksa-Ilomantsi alueelle VP yritti myydä lupia ihan vaan saadakseen kannan alas, ei siellä ollut sen enempää saalista kuin muinakaan lintusyksyinä, eipä ollut marjojakaan.
Toivottavasti pysyy talvi tuollaisena, nuo pakkaset ei varmaan lintukantaa tuhoa.
Hanki suojaa hyvin, kunhan ei sataisi vettä ja sitten tulisi korppa päälle.

Ei muuta kuin petoeläimet ja -linnut ojennukseen. :idea:

Marseljeesi
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Kesä 2008, 00:15

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja Marseljeesi » 21 Joulu 2010, 01:38

Itse metsästelen Ilomantsin ja enon alueilla.Poikueita oli tosiaan hyvin,ja luvan alkupuolella niitä näkyikin tosi hyvin,eli poikastuotto oli onnistunut erinomaisesti.Marjakato metsissä oli täydellinen,en muista koskaan nähneeni niin heikosti metsämarjoja,jotka ovat kanalinnulle elämisen edellytys.Linnut siirtyivät ihmisten pihoihin ja marjapensaisiin syömään ns,vaihtoehtoravintoa ja metsot ja koppelot siirtyivät syyskuun loppupuolella neulasille,ei syyskuun sapuskaa tähän vuodenaikaan.Kanalinnun poikasen pitäisi n-100 kertaistaa syntymäpainonsa ennen talven tuloa,elämisen edellytys on syöminen,syöminen,syöminen oikealla ravinnolla kestämään talven rasitukset ja jatkamaan mahdollisen hyväkuntoisena taas keväällä sukuaan.Talvi yllätti aikaisuudellaan ja kevään poikaset jäivät pääsääntöisesti liian heiveröisiksi ja pienikokoiseksi selviytyäkseen talvesta,tämä oma pelkoni joka toivottavasti olisi väärä.Katsellaan ensi kesänä miten poikueet onnistuvat ja miten talvikanta selvisi,vanhat linnut varmaan hyvinkin koska pääsevät koko valtakunnassa kieppiin,mutta edelliskevään lintujen kohtalo huolestuttaa em-syistä.Mutta vaikeahan näitä on ennustaa,syklisyyteenkään ei enää voi luottaa koska valitettavasti sekin on kadonnut.Toivotaan parasta,eikä pelätä pahinta.
Jarkko Pukki

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 26 Helmi 2011, 19:15

Kiitokset Petri Siiroselle täydellisestä kirjoituksesta Pystykorva- lehdessä koskien linnunmetsästys aikoja, jotka koskettavat todellakin myös metsämiesten pennutusintoa, täyttä asiaa. Itse olen sen verran hyväuskoinen että mikäli meille metsästäjille annettaisiin itselle mahdollisuus vaikuttaa harrastuksemme kestoaikaan syksyisin, niin suuri joukko ymmärtäisi edun ja nauttimisen menevän lahtaamisen edelle.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

TikkaM66
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 22:42

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja TikkaM66 » 26 Helmi 2011, 23:28

Miten tämä uusi Riistakeskusmalli tulee vaikuttamaan metsästysaikoihin? En ole itse ehtinyt vielä syventyä asiaan, mutta sen suuntaisia viestejä olen kuullut, että parannusta voisi olla luvassa.
Kari Puominen

vekeh
Viestit: 136
Liittynyt: 12 Helmi 2006, 00:07
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja vekeh » 27 Helmi 2011, 16:37

Uuden riistakeskuksen toiminnan esittelyn yhteydessä mainittiin , että kanalintujen metsästysajat ilmoitetaan kolmiolaskennan jälkeen elo-syyskuun vaihteessa . Silloin tiedetään kulloinkin oleva riistan määrä paremmin kuin jos metsästysajat ilmoitettaisiin jo kesällä , kuten on tehty tähän asti . Tämä uusi menettely on kylläkin monelle harrastajalle siinä mielessä huono , kun vuosilomat tulisi sijoittaa sopivaan rakoon jahtikaudelle . Tosin metsästys alkanee vanhana totuttuna ajankohtana , mutta sitä voidaan lyhentää loppupäästä tarpeen mukaan .

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 27 Helmi 2011, 18:23

Ennemmin täsmätietoon perustuva päätöksenteko, kuin lomien suunnitelun takia arvalla ja mielivallalla tehtävät päätökset. Jatkossa ei sitten välttämättä tarvitse lyhentää mistään, kun päätökset tehdään oikeiden havaintojen perusteella, eikä arvoittelulla kuten tähän asti on tehty, perusteluna että ainahan näin on tehty.
Suosittelisin lukemaan kahten kertaan ajatuksella Siirosen kirjoituksen ja toimimaan sen mukaan. Siinä on asian koko ydin, lisäyksellä maltillisen jahdin tuomat edut pitkien aikojen nauttimisen mahdollistamisen suhteen, paljon päiviä ja hienoja hetkiä, vähemmän ampumista.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

mettämies
Viestit: 47
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lintukanta /-luvat 2010

Viesti Kirjoittaja mettämies » 27 Helmi 2011, 21:53

Siirosen kirjoitus on minunkin mielestäni kokonaisuutena ihan OK, mutta kohtaan "Monikäyttöisyydestä puhutaan pystykorvan pelastajana, mutta meitä näädän, supin, minkin tai hirven pyyntiin hurahtaneita on loppujen lopuksi niin pieni joukko, ettei siitä pelastusta rodulle löydy" voisi kyllä vähän kommentoida. Ei varmasti mistään yksittäisestä tekijästä pelastusta löydy, mutta jos ajatellaan sekä metsästysaikojen pituuksia että koirien käyttöä (lukumäärää) metsästykseen kokonaisuutena, mielestäni meidän pystykorvaharrastajien täytyy päästä haukkaamaan hirvijahtiin liittyvästä kakusta nykyistä huomattavsti suurempi pala. Eteläisessä Suomessa (esim. Uudellamaalla, jossa metsästäjiä on lukumääräisesti lähes yhtä paljon kuin Lapissa) kanalintujen metsästyksellä on kokonaisuutena niin pieni merkitys ja lintukannat kohtuullisen alhaiset, ettei siinä "liittoutumiset", metsästysajat eivätkä mitkään muutkaan kokouksissa käytettävät keinot välttämättä asiaa eteenpäin kovasti vie (itse henkilökohtaisesti suhtaudun tällaisiin liittoutumisiin erittäin suurella varauksella; nykypäivänä tuntuu monesti niin, että metsästäjät kokonaisuutena "lajista" riippumatta saisivat liittoutua paremmin eikä ryhmän sisäisiä klikkejä enää tarvita). Jalostuksen tavoiteohjelmassammekin on mainittu, että "Sen hirveä painostamaton ja isäntää huomioiva työskentelytapa sopii etenkin eteläisen ja keskisen Suomen pirstaleisille metsämaille". Ajomiesjahdin kuihtuessa meillä on nyt tuhannen taalan paikka edetä nykyistä vauhdikkaammin myös tällä rintamalla asettamatta asiaa millään tavalla vastakkain pystykorvalla tapahtuvan linnunmetsästyksen kanssa. Autokauppias sanoisi tässä tilanteessa, että tuotteemme kestää näissä olosuhteissa vertailun mihin tahansa kilpailevaan merkkiin verrattuna.

Vastaa Viestiin