Metsästyslaki ja koirien kiinnipito

Tämän otsikon alla keskustellaan kaikista kotimaisilla metsästyspystykorvilla metsästämiseen liittyvistä asioista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

juippi

Viesti Kirjoittaja juippi » 24 Huhti 2006, 21:56

Minä lupaan nostaa hattua Vilperin koiralle, huom koiralle, silloin kun se haukkuu ykkösen linnunhaukkukokeissa.

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 24 Huhti 2006, 22:20

Kytösavulle:En ole saanut sinulta yv:tä tätä kirjoittaessani. Lähetä uudestaan.Please.Laki ei määrää että koira on oltava vieressä,vaan hallittavissa.(Vertaa esim.Bordercollie lammasta paimentaessaan.)Mä yritän huomenna ton mun nuoremman tyttären kanssa saada ton mun valokuvakansion auki,jolloin kaikki kiinnostuneet voivat nähdä muitakin kuvia kuin nämä surullisen kuuluisat "metsästysrikkomukset".Ps. Mun kaveri tottelee tota mun nuorempaa tytärtä melkein yhtähyvin kuin isäntäänsä.

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Elkku » 24 Huhti 2006, 22:29

Itse asiassa se tarkka sanamuoto on "koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä". Tulkintaahan on sitten se, missä tapauksissa koira vielä on välittömästi kytkettävissä. Mitenkään kyseenalaistamatta Vilperin koiran tottelevaisuutta/koulutusta, kuitenkin tuon tähänkin keskusteluun sen tosiasian, että joskus erinomaisestikin käyttäytyvä koira voi hairahtua.

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 25 Huhti 2006, 20:08

Elkku on täysin oikeassa,pieni varaus pitää aina olla.En minäkään täysin 100% luota kaveriini.(90% kyllä) Lupasin eilen linkin valokuville ja tässä olis pari:
http://s24.photobucket.com/albums/c21/s ... a%20kuvia/
http://groups.msn.com/erakuviavilperi/s ... a5711.msnw
Tässä on paremmin aiheeseen liittyvää,mutta toivottoman hidas.
http://s24.photobucket.com/albums/c21/suvilum/
Tässä loputkin joita on julkaistu.

IhraEsa

Viesti Kirjoittaja IhraEsa » 19 Touko 2006, 17:34

Että tämmöistä:
http://blogit.hs.fi/koirat/?p=260
Ei näy kiinnostavan kiinnipito.... :roll:

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 19 Touko 2006, 18:25

Lapsellista uhoa varsinkin saamassasi vastauksessa Dalmistytöltä. Paljonkohan oikeasti vesilintujen jälkeläisiä menee näiden tapausten takia koirien suihin, mahdollisesti myös kanalintuja?

Pystykorvamies
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Maalis 2006, 22:04

Viesti Kirjoittaja Pystykorvamies » 20 Touko 2006, 03:06

Maailmassa on kyllä suurempiakin vääryyksiä kuin koiran irtipito rauhoitusaikana? :shock: .

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 20 Touko 2006, 09:24

On varmasti suurempiakin vääryyksiä, mutta itseä ihmetyttää se miten ihmiset luulee että seurakoirilla on eri vapaudet kuin metsästyskorilla. Vaikka kuinka seurakoira olisi, kyllä ne samat kiinnipito jutut niitäkin koskee ja usein saattaa olla se metsästyskoira vielä paremmin koulutettu kuin joku pikku sesse jolla saalisvietti jyllää kaikkeen liikkuvaan....
Kuva

IhraEsa

Viesti Kirjoittaja IhraEsa » 20 Touko 2006, 10:11

Ihmisille typeryys on jonkinlainen tekosyy olla ajattelematta.

Ihmiset saattavat luottaa oman koiransa hyvyyteen ja luulevat sen olevan suloinen pörröturkki, joka ei tiedä saalistamisesta mitään. Koiria pidetään irti kaupunkialueiden lähellä pesintäaikaan. Tai sitten mökillä. Ehkäpä ihmiset ovat vieraantuneet sillä tavoin luonnon kierrosta, että ei osata yhdistää heinäsorsapesueen tai teeripoikueen puuttumista sessen kevätreissuihin. Jos nyt ylipäätään osataan kaivata koko poikuetta.

kepu
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Elo 2004, 13:19
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kepu » 20 Touko 2006, 12:39

Rotuun katsomatta kaikki koirat varmasti säntäävät lintujen yms. eläinten perään. Ainakin omista koiristani sekin, jonka pitäisi olla vähiten metsästysviettinen kaahottaa niin lintujen kuin hirvien perässä.

Itse en ainakaan uskalla ottaa sitä riskiä, että koira vaikka äkkää hirvenvasan ja innostuu sitä kiusaamaan. Joka keväthän tällaisistakin tapauksista on saanut lehdistä lukea. Jotenkin on jäänyt vielä sellainen mielikuva, ettei niissä ole todellakaan ollut metsästyskoirat asialla.

Metsässä on nyt niin paljon vilskettä, ettei tulisi mieleenkään päästää pystykorvia valloilleen. Sieltä voisi muuten olla tuliaisena jäniksen- ja linnunpoikasta...puhumattakaan omista fasaaneista, jotka liikuskelevat koirien kiusaksi melko rohkeasti pihapiirissä :-o

Vastaa Viestiin