Harrastuksen hinta

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

hirvimies1
Viestit: 231
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 15:21

Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja hirvimies1 » 02 Touko 2013, 16:07

Mitä mieltä koiraharrastajat ovat nuin yleensä koiramiehen /koirattoman tasa arvoisuudesta seurassa/seurueessa.Onko oikeen kieltää muita ampumasta koiransa haukkuun hirveä,silloin tulee yleensä leimauduttua kusipääksi vähintään.En minä ainakaan kasvata ja ruoki koiraani koko vuotta siksi että joku saisi mennä ja ampua sen haukusta hirven.Kuitenkin koirattoman hirvimaksu ei riitä edes yhden koiran matolääkkeisiin vuodeksi.Tänäänkin kävin lonkkakuvassa +piikeillä Rovaniemellä,198euroo,onko hinta etelässä samoissa?ottaako seuranne osaa kuluihin?huomioidaanko koiramiestä muutoin kuin haukuilla koska viisain koiramieshän on se jolla ei ole koiraa ollut koskaan.Ja kuitenkin ,tämähän on tosiaan vapaaehtoista.
Jarmo Oksman

sumu
Viestit: 722
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 21:43

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja sumu » 02 Touko 2013, 16:22

Kusipäistähän on kieltää muita ampumasta 8) Hirven pyynti on joukkue peliä jossa kannattaa huomioida toisetkin niin kaikilla on metsällä mukavenpaa,ei kukaan pakota hankkimaan hirvikoiraa jos kulut hirvittää.Jos ei kykene toimiin porukan mukana kannattaa jäädä porukasta pois ja keskittyä vaikkapa turkis riistan pyyntiin :roll: :roll:
Sauli Ojatalo

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja virve » 02 Touko 2013, 17:03

Joo olen minäkin kuullut niitä valituksia, että mihin meitä passimiehiä tarvitaan, kun koiramiehet ampuu kaikki hirvet
Minusta aikuisten miesten pitää itse pystyä motivoimaan itsensä hirvimetsälle passiin. Ei ole koiramiehen työ. :roll:

Minä ja se passimies maksamme seuralle samansuuruisen hirvimaksun.
Minä olen koiran ostanut, ruokkinut, madottanut, rokottanut ja vielä sille tarvittavat tutkimukset teettänyt. Sitten on minun hankkima tutkapanta koiralla ja minun maksama liittymä siihen pantaan, niin minun vuosittainen rahallinen uhraus hirvenmetsästykseen on hirvimaksun lisäksi noin 1000€.
Tähän vielä lisäksi se, että minä kuljetan 2 x päivässä koiran p....lenkillä kaikkina muina päivinä paitsi metsästyspäivinä ja muutenkin pidän sen koiran kunnosta huolta, niin ja samalla omasta kunnostani.
Minä myös olen se joka jää sen koiran kanssa metsään jos tarve on, sekä haen sen koiran jos menee naapurin puolelle. Pimeen tullen yleensä koko porukka on poistunut kotia ja jättänyt koiramiehen yksikseen tulille :lol:
Että miten meidän panostus hirvenmetsästykseen olisi yhteismitallinen. :evil:

Minä hiivin koirani haukulle ja minä sille myös ammun hirvet. Jos se ei porukalle sovi niin me lähdemme muualle töihin.

Tämän kaiken olen myös porukalle kertonut jo ennen metsästyksen alkua, että me tulemme porukkaan vain näillä ehdoilla.
Koska minun koirat on yleensä olleet ohjattavissa niin aina ollaan hirvimetsälle myös päästy.

Terveisi Virve
Virve Keravuori

tikkakoski
Viestit: 561
Liittynyt: 26 Loka 2004, 23:55

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja tikkakoski » 02 Touko 2013, 18:02

Olen useasti antanut luvan jonkun muunkin mennä haukusta kaatamaan hirven, toki nuorten koirien haukkuun ei outoja päästetä, ekakertalainen joka viedään tuulen alle ja annetaan lupa lähteä haukulle saa tarkan ohjeistuksen kuinka pelata koska ammut, katso koiran sijainti, pysähdy kun näet koiran, älä ammu koiran yli, armonlaukauksesta on jo kerrattu asiat ekana aamuna kaikille miehille yns. onhan se monelle rivipassimiehelle mukava kokemus, taitaa jokunen nuori jopa tämän johdosta laittanut itsellekkin hirvikoiran :) , onhan se itsellekkin mukava tunne kun NUOREN koiran haukusta saa hirven sille sen ensinmäisen.
Rami Ahola

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 02 Touko 2013, 19:13

Hirvestys on ruuhkasuomessa joukkue peliä. Joskus on joku saanut säkin koiranmuonaa vuoden lopuksi seurueen muilta jäseniltä. Kivaa arvonantoahan se on, joku muistaa miksi musti ja sen omistaja on mukana. Saadaan ne hirvet helepommin kuin mölöyämällä jängällä.

Henkkohtaisesti aivan sama, muistaminen jahtikavereiden taholta on ok mutta ei sen persouvella. Minulla on koira sen vuoksi että pidän koirista (etenkin karhukoirista) ja niillä metsästämisestä (etenkin karhukoirilla). Huolehdin omista koiristani pennusta hautaan, ei siihen muita tarvita. Jos joku porukan jäsen haluaa ampua mun koiralle hirven haukkuun niin tervetuloa mukaan. Eipähän tarvitse yksin suolistaa. Saa ampua passiinkin, ei tartte hakea mönkkäriä töihin.
Simo Sova

Pentti Koskelo

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 02 Touko 2013, 21:52

Minä en ole koskaan vaatinut muilta seurueen jäseniltä ja varsinkaan passimiehiltä pienintäkään korvausta.Minulle on riittänyt kun saanut kuunnella karhukoiran haukkua ja sitä samaa lääkettä on saaneet joskus maistaa passimiehetkin jopa tuntitolkulla passissa räntäsateessa värjötellen. Tälle harrastukselle ei uskalla laskea hintaa ainakaan ääneen Martan kuullen.Kyllläkait se tuhansissa pöyrii per vuosi jos kaikki kulut laskee.

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja tk » 03 Touko 2013, 08:34

virve kirjoitti: Minä hiivin koirani haukulle ja minä sille myös ammun hirvet. Jos se ei porukalle sovi niin me lähdemme muualle töihin.

Tämän kaiken olen myös porukalle kertonut jo ennen metsästyksen alkua, että me tulemme porukkaan vain näillä ehdoilla.
Koska minun koirat on yleensä olleet ohjattavissa niin aina ollaan hirvimetsälle myös päästy.
Joo, ei tarvi meidän porukkaan tulla tyrkylle :D. Meillä hirvestys on joukkuepeliä, jossa koirattomat arvostaa koiramiestä (se saa sen ruokapussin jouluksi, olisi varmaan rahaa ostaa itsekin, mutta enempi symbolinen ele) ja koiramies muidenkin panosta. Niin kauan kun minä olen voutina ollut ei ole kukaan ilman pätevää syytä lähtenyt kotiin, jos koira on metsässä. Tietysti siinä vaiheessa, kun koiramies ilmoittaa, että menkää saunaan siitä, kyllä hän pärjää. Kun sen ei tarvitse oman egonsa kohottamiseksi tärkeillä.

Mikä ihme ahneus se on päästä niitä hirviä tappamaan, olen jotenkin käsittänyt että se koiran työskentely on tärkeintä eikä mahdollisimman suuret kaatomäärät? Minulle parin viime syksyn parhaimmat hetket ovat olleet, kun ensikertalainen on päässyt ampumaan hirven.
Tapio Keskinen

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja virve » 03 Touko 2013, 10:07

Meidän porukassa oletetaan koiramiehen pistävän seisontahaukussa olevat hirvet liikkeelle jotta passimiehillekin tulisi mahdollisuus ampua.

Myös minä pidän koiriani siksi, että haluan talossa olevan koiran. Siksi en niille ole rahallista hintaa koskaan asettanut. Kirjoitukseni oli se millä perustelin porukalle sitä, etten anna karkkoa seisontahukussa oleville hirville. Minun koirat on sen verran arvokkaita minulle, etten kovin helposti uskalla muita päästää niiden lähellä aseen kanssa hosumaan. (2011 porukalla kolme haavakkoa)

Meillä myös porukka yhtä lukuunottamatta ovat sen verran huonokuntoisia, ettei niistä ole pahemmin haukulle meniöiksi. Sen yhden ole useastikin ottanut matkaan minun ja koiran kanssa. Valitettavasti yhdelläkään niistä retkistä ei ole saatu hirveä haukkuun.

Minä olen meidän porukasta ilmeisesti se ainoa joka suorittaa valikoivaa metsästystä. Voin aivan hyvin jättää haukussa olevan vasan ampumatta jos sen emä esim. suojelee hyvin vasaansa. Se opettaa varmasti sen vasankin suojelemaan omaa vasaansa joskus. Näistä ei vaan voi tulilla puhua, koska meillä kaikki pitää saada ammuttua mihin ikinä lupa vain saadaa.

Että näitä porukoita on monenlaisia. Aikoinaan yritin sitäkin, että minä usein raporttoisin tapahtumista metsässä, mutta kuulemma turha pulina VHF:ään kertoo vain naapuriseuroille missä me olemme metsällä. Tämän jälkeen olen ollut poissa sieltä koirineni. :x
Olen myös ollut porukassa jossa homma pelaa ja siellä tehdään ihan oikeasti seurue metsästystä. On jopa tarjouduttu porukassa hakemaan koiraa. Sellaisessa on ilo metsästää vaikkei yhtäkään lihan palaa saa. :thumbsup:
Minun koirille palkaksi riittää, kun saavat tehdä sitä työtä mikä niistä on parasta maailmassa.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

pihkatasku
Viestit: 270
Liittynyt: 26 Marras 2011, 12:31

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja pihkatasku » 03 Touko 2013, 19:29

muutama tonni vuodes. poltto-aineeseen taitaa olla isoin meno erä. meiränkin sakis on niitä jokka nimen omaan minä itte ja mun koira. eipä tuu kaatoja oikeenkaa monta syksys. sitte on näitä jokka eivät anna muille gps tunnuksia kun eivät osaa salasanaa tarvittaes vaihtaa. lisäksi vielä niitä jotka eivät ilmoita vhfllä tapahtumia. no onneksi on muutama koiramies jolta nämä erellä mainitut jutut onnistuu.
yleensä kyseinen porukka pääsääntöisesti ampuu hirvet. siis tämä muutaman miehen eliittiryhmä tai tehoryhmä. :P
Mika Pihlaja

ville
Viestit: 231
Liittynyt: 23 Elo 2004, 18:25
Paikkakunta: Kainuu

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja ville » 18 Loka 2013, 12:08

Meidän porukassa ollut aina kahdella miehelle koirat. Joskus minulla kaksikin koira
. Aina on tasapuolisesti yritetty ampua hirviä. Väistämättä suhteessa enemmän tulee tilanteita koiramiehelle. Mutta tärkeintä on minulle että hirvet ammuttaisiin koirille eikä niitä poukko hirviä
Jarmo Huotari

seale
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Marras 2006, 14:58
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja seale » 18 Loka 2013, 12:35

Aineettomia arvoja, joita myös tähän koirahommaan liittyy, on mahdoton hinnoitella.
Itselle tämä kolahti kohdalle 16.10.
Fi35118/10 uupui syysjäihin kesken hirvityöskentelyn.

Ale Seppänen

pvm72
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Loka 2012, 16:22

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja pvm72 » 18 Loka 2013, 16:16

Eipä niitä kuluja harrastuksille tule laskettua... kaikki hauska tahtoo maksaa!

Alelle tsemppiä ja uutta peliä kasvamaan.
Ei hirveän mieltä ylentävät tunnelmat itselläkään olleet kun uskollinen metsästyskaveri joutui ennen aikojaan maan poveen muutama vuos sitten!

Ps. terveiset entiselle kouluttajalle Kr 2/92
Pasi Majava

palo19
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Loka 2011, 20:50

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja palo19 » 18 Loka 2013, 19:56

Aika itsekästä ajattelua jos koiranomistaja yksin haluaa ampua kaikki elukat. Ainakin Etelässä suurin osa maista on muiden kuin valtion omistuksessa ja siihen tarvitaan toimiva seura ja toimiva seura tulee vain aktiivisesta ja osallistuvasta jäsenistöstä. Mitä niitä passimiehiä suotta siellä seisottaa jos ne ei saa ampuakkaan elukoita. Mutta voi olla koiranomistajan vaikea saada yhden hengen porukalle maita vuokralle riittävästi, koirajahdissa 1000 ha läntti ei vielä riitä mihinkään. Kokemusta on sekä passissa olost aettä koiraomistajana, myös seuran pj:nä sovittamassa kaikille mahdollisuus osallistua mielekkääseen jahtiin.
Tommy O

Marko L
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Marras 2010, 13:11

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja Marko L » 19 Loka 2013, 01:28

palo19 kirjoitti:Aika itsekästä ajattelua jos koiranomistaja yksin haluaa ampua kaikki elukat. Ainakin Etelässä suurin osa maista on muiden kuin valtion omistuksessa ja siihen tarvitaan toimiva seura ja toimiva seura tulee vain aktiivisesta ja osallistuvasta jäsenistöstä. Mitä niitä passimiehiä suotta siellä seisottaa jos ne ei saa ampuakkaan elukoita. Mutta voi olla koiranomistajan vaikea saada yhden hengen porukalle maita vuokralle riittävästi, koirajahdissa 1000 ha läntti ei vielä riitä mihinkään. Kokemusta on sekä passissa olost aettä koiraomistajana, myös seuran pj:nä sovittamassa kaikille mahdollisuus osallistua mielekkääseen jahtiin.
Ja mistä niitä lupia tulee koiramiehille jos ei oo koirattomia miehiä porukassa? Kyllä porukan pyynnissä pitää kaikille antaa mahollisuus ampua hirvi :thumbsup: Nuoren koiran eka haukku on eri asia, riippuen tieten koirastakin :thumbsup: Meilläkin on nuori koira lainassa vaikka sille ei kaatoa vielä alla ,käyttövalio silti. Jospa kaveri sais sille kkavon tänä viikonloppuna :thumbsup:
Marko Lukkarinen

hannutii
Viestit: 599
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 13:59
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Harrastuksen hinta

Viesti Kirjoittaja hannutii » 19 Loka 2013, 19:08

Sumun, kojamon, tikkakosken ja marko L:n kanssa samoilla linjoilla. Mukava se on silloin tällöin itekki hirvi poksauttaa. Etenkin nuoren koiran ensimäiset, niin voi huolehtia, että kaikki menee oikein. Sitten kun vanhalla koiralla ollaan pyynnissä niin mahollisimman monelle metästykaverille suo sen ilon, että saavat hirven ampua koiran haukkuun! Siinä itekki jännittää paljo enempi kun ensikertalainen tai muuten vähemmän haukulle päässyt kaveri pääsee yrittämään. Porukan hommaa tämä on. Samoin, kuten kojamo sanoi, on ihan ok pukkia seisontahaukku passilinjaan. Se on jännää hommaa passimiehille ja itekki siinä tehä mukavasti töitä kun ohjailee haukun oikialle kohalle. Paljo mukavampi se on istua tulilla kun kaikilla on mukavaa!
Hannu Tiirola
Kuva

Vastaa Viestiin