Tissisertti vai ei?

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
hirvimies1
Viestit: 231
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 15:21

Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja hirvimies1 » 22 Huhti 2013, 09:36

Avataanpa uusi sivu että tulee tämäkin asia käsiteltyä,mitä mielipuolta ovat arvon koiramiehet ja naiset seuraavasta asiasta:hiipivästä mallista joka on valtaamassa metsästyskoirien näyttelyitä maakuntatasollakin.Maalimalla ja esim,helsinki vinnerissä ollut vuosia mallina että näyttävät naiset laukottaa metsästyskoiraa kehässä ja komian näköstähän se on ei siinä mittään.Mutta täällä pohjan perukoilla kun "varmat"sertit jää saamatta kun esittäjä on yleensä hieman ylipainoinen,erätukun koko puku päällä nylkyttävä metsämies.Toki selvää on että kun on tällainen tilanne että kaksi tasaarvoista sertiehdokasta on loppukirissä ja narun päässä missi tai metsän peikko niin kokonaisuuden vuoksi missi voittaa mutta täällä maakunnassa pitäiskö arvostella pelkkää koiraa vai narun toista päätä?
Jarmo Oksman

hannutii
Viestit: 599
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 13:59
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja hannutii » 22 Huhti 2013, 09:57

Varmasti on näinkin, mutta itse näkisin, ettei ne pelkät tissit auta. Kokenut/innostunut händleri (usein nainen) saa koiran esiintymään paremmin kuin satunnaisesti näytteliyhin pusekutuva metsämies. Aivan samalla tavalla haukkukokeissa noheva tuomariryhmä/koiranohjaaja kerää saatavissa olevat pisteet tarkemmin kuin satunnaisesti kokeita harrastava.
Itse olen omalla koiralla muutaman varasertin kerännyt ja joka kerta on joko sanottu, tai itse olen tulkinnut että vika löytyy hihnan toisesta päästä kuin koirasta. Peiliin saa katsoa. Ei niinkään ulkonäköön, vaan laiskuuteen näyttelytreenauksessa. Jos sertikehässä on kaksi näyttävää koiraa, joista toinen liikkuu mallikkaasti ohjaajansa ajatuksen voimalla, ja toinen kiskoo jahtijaktiin pukeutunutta lihavaa miestä, niin kummalle luulisit sertin menevän? Kyllä se kuuluukin sille paremmin esiintyvälle/ esitettävälle!
Pidän näyttelyitä rahastuksena juuri sen takia, koska serti jaetaan vain yhdelle koiralle. Minun mielestä 3x SA:lla eri tuomareilta pitäisi saada mva arvo. Se kertoo jo koiran olevan rotumääritelmän mukainen.
Hannu Tiirola
Kuva

raiku
Viestit: 116
Liittynyt: 28 Loka 2012, 20:23

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja raiku » 22 Huhti 2013, 10:03

kyllä ainakin Tampereen talvipäivillä Ep- Albert sai sertin Eskon esittämänä ja viellä erätukun puku päällä. Onko siellä Tervolassa "väärän omistajan/kasvattajan" koira saanu sertin vai mikä ahistaa? Mielestäni aika lapsellista ja loukkaavaa alkaa julkisesti jostain "tissisertistä kirjoitteleen.
Arto Kulju

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja eskoh » 22 Huhti 2013, 10:59

Tällä koiralla aikoinaan oli helppo käydä näyttelyssä. 14 eri tuomarin mielestä täytti Karjalankarhukoiran rotumääritelmän.
Ei tarvinnut moittia tuomareita.

Linkki
Esko Halme

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 22 Huhti 2013, 11:32

hannutii kirjoitti:Varmasti on näinkin, mutta itse näkisin, ettei ne pelkät tissit auta. Kokenut/innostunut händleri (usein nainen) saa koiran esiintymään paremmin kuin satunnaisesti näytteliyhin pusekutuva metsämies. Aivan samalla tavalla haukkukokeissa noheva tuomariryhmä/koiranohjaaja kerää saatavissa olevat pisteet tarkemmin kuin satunnaisesti kokeita harrastava.
Itse olen omalla koiralla muutaman varasertin kerännyt ja joka kerta on joko sanottu, tai itse olen tulkinnut että vika löytyy hihnan toisesta päästä kuin koirasta. Peiliin saa katsoa. Ei niinkään ulkonäköön, vaan laiskuuteen näyttelytreenauksessa. Jos sertikehässä on kaksi näyttävää koiraa, joista toinen liikkuu mallikkaasti ohjaajansa ajatuksen voimalla, ja toinen kiskoo jahtijaktiin pukeutunutta lihavaa miestä, niin kummalle luulisit sertin menevän? Kyllä se kuuluukin sille paremmin esiintyvälle/ esitettävälle!
Pidän näyttelyitä rahastuksena juuri sen takia, koska serti jaetaan vain yhdelle koiralle. Minun mielestä 3x SA:lla eri tuomareilta pitäisi saada mva arvo. Se kertoo jo koiran olevan rotumääritelmän mukainen.
:thumbsup:
Ken leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön.
Minä en näyttelyitä arvosta, jos karhukoira saa näytelystä pakollisen metsämiehen sertin niin riittää. Sillä saa koirasta käyttövalion leivottua ja se on tärkeämpää kuin sertinauhat-
Toki jos on Eskon linkin mukainen niin kerätköön sitten sertit pois, ei se koiraa pahenna.
Simo Sova

marko.härkönen
Viestit: 207
Liittynyt: 28 Marras 2006, 12:19
Paikkakunta: Nurmes

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja marko.härkönen » 22 Huhti 2013, 11:39

Minun mielestä 3x SA:lla eri tuomareilta pitäisi saada mva arvo. Se kertoo jo koiran olevan rotumääritelmän mukainen.
Kyllä olen samaa mieltä mva-arvo pitäisi tulla laatuarvostelun perusteella eikä kilpailullisesta näkökulmasta ajatellen. Mutta oletko hirvimies oikeasti sitä mieltä että kirjoittamassasi näyttelyssä tissit ratkaisi sertin? Kerro ihmeessä koko tarina?? Toinen tärkeä asia on että kerrohan kantasi mitä mieltä olet naiskoiranohjaajista näyttelyissä/kokeissa?
Ainakin omasta mielestäni tekemäsi aloitus asian käsittelyyn ansaitsi saman tyylisen vastauksen jonka jo saitkin..

Marko

hirvimies1
Viestit: 231
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 15:21

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja hirvimies1 » 22 Huhti 2013, 14:54

Kiitoksia kiihkeistäkin palauteesta,tarkoituksena ei ole loukata ketään mutta ajatuksena yleensä:onko mva arvo tosiaan saatava 3Xsaana kun niitä sertejä jaetaan niin vähän.Ajatus alunperin varmaankin on ollut että arvostellaan KOIRAA ei kokonaisuutta,esim,autonäyttely tai vastaava missä arvostellaan pelkkä tuote.Mielestäni Tervolan näyttelyssä oli erittäin näyttäviä narun molemmissa päissä ja varmaan sertit meni oikein mutta kuten tuomarikin sanoi että kun on vastakkain suunnilleen samanarvoiset koirat niin kokonaisuus ratkaisee,jotenkinhan se ero on saatava.
Jarmo Oksman

kku
Viestit: 391
Liittynyt: 22 Maalis 2005, 14:37

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja kku » 22 Huhti 2013, 17:48

Onhan tuomareissa jo paljon naisia niin menkää näyttään koiria heille, ei tissit vaikuta mut kaljamaha pitää hirttää jotenki sisään :D . Taitaa vaan olla niin että tämä kauniimpi sukupuoli viitsii reenata noita koiria enemmän tuohon kehäs juoksemiseen. Ainakin itse en tee sitä ollenkaa vaan haen sen pakollisen tuloksen sieltä. Sertit pitäs käyttökoiraroduis jakaa vain käyttöluokan kehäs :wink:
Pasi Ahola

marko.härkönen
Viestit: 207
Liittynyt: 28 Marras 2006, 12:19
Paikkakunta: Nurmes

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja marko.härkönen » 22 Huhti 2013, 18:40

onko mva arvo tosiaan saatava 3Xsaana kun niitä sertejä jaetaan niin vähän.Ajatus alunperin varmaankin on ollut että arvostellaan KOIRAA ei kokonaisuutta
Oikeassa olet mutta niin kauan kun Mva:han oikeuttavan tuloksen saa vasta kisakehässä niin aina joku kärsii vääryyttä. Mutta jos käyttökoirien Mva tai vastaava arvonimi olisi saatavissa esim. 2-3 eri tuomarilta saadusta laatuarvostelusta niin olisiko siinä ajatusta? Sitten lopuksi olisi kisakehä jossa valittaisiin vain voittaja jolla ei välttämättä olisi muuta merkitystä kuin kilpailun voitto?

Marko

280581
Viestit: 1605
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:46
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja 280581 » 22 Huhti 2013, 19:33

kku kirjoitti:Onhan tuomareissa jo paljon naisia niin menkää näyttään koiria heille, ei tissit vaikuta mut kaljamaha pitää hirttää jotenki sisään :D . Taitaa vaan olla niin että tämä kauniimpi sukupuoli viitsii reenata noita koiria enemmän tuohon kehäs juoksemiseen. Ainakin itse en tee sitä ollenkaa vaan haen sen pakollisen tuloksen sieltä. Sertit pitäs käyttökoiraroduis jakaa vain käyttöluokan kehäs :wink:
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Juha Leppänen, Ruokolahti

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 22 Huhti 2013, 20:25

280581 kirjoitti:
kku kirjoitti:Onhan tuomareissa jo paljon naisia niin menkää näyttään koiria heille, ei tissit vaikuta mut kaljamaha pitää hirttää jotenki sisään :D . Taitaa vaan olla niin että tämä kauniimpi sukupuoli viitsii reenata noita koiria enemmän tuohon kehäs juoksemiseen. Ainakin itse en tee sitä ollenkaa vaan haen sen pakollisen tuloksen sieltä. Sertit pitäs käyttökoiraroduis jakaa vain käyttöluokan kehäs :wink:
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
:thumbsup: Kaikille metsätyskoira roduille sertejä ja MVA arvoja vasta kun koira on KVA.
Simo Sova

Pystykoira
Viestit: 247
Liittynyt: 24 Touko 2008, 08:23
Paikkakunta: Karhumailla

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja Pystykoira » 23 Huhti 2013, 07:54

Kojamo kirjoitti:
280581 kirjoitti:
kku kirjoitti:Onhan tuomareissa jo paljon naisia niin menkää näyttään koiria heille, ei tissit vaikuta mut kaljamaha pitää hirttää jotenki sisään :D . Taitaa vaan olla niin että tämä kauniimpi sukupuoli viitsii reenata noita koiria enemmän tuohon kehäs juoksemiseen. Ainakin itse en tee sitä ollenkaa vaan haen sen pakollisen tuloksen sieltä. Sertit pitäs käyttökoiraroduis jakaa vain käyttöluokan kehäs :wink:
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
:thumbsup: Kaikille metsätyskoira roduille sertejä ja MVA arvoja vasta kun koira on KVA.
Pakko nyt lähettää tämmöinen turha viesti ja kompata Juhaa ja Simoa, sillä tuli Pasilta lyhyeässä viestissä harvinaisen paljon asiaa. :thumbsup:
Tuomo Turunen

Kuvia kotimaasta, kotimaisista koirista ja metsästyksestä:
www.pystykoira.kuvat.fi

Trio Niskalaukaus
Viestit: 254
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 15:04
Paikkakunta: LAPPI

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja Trio Niskalaukaus » 23 Huhti 2013, 08:42

Olinhan siellä minäkin ja jälkeenpäin totesin, että näyttely- esittelyynkin tulisi paremmin valmistautua. :oops:
Tästä osaamattomuudesta minua on jo aiemmin huomautettu saksanseisojakehässä. Nyt jäi minun onnettoman esittämisen vuoksi koiran paras ominaisuus eli liike esittämättä, kun kehän kiertäminen meni väkinäiseksi koiran kiskomiseksi asvaltin kusipaikkanuuskimisesta. :mrgreen:
No muutoinhan tuo meni aivan yläkanttiin. :D
Kuva
Urpo Kainulainen

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 23 Huhti 2013, 11:31

Trio Niskalaukaus kirjoitti:Olinhan siellä minäkin ja jälkeenpäin totesin, että näyttely- esittelyynkin tulisi paremmin valmistautua. :oops:
Tästä osaamattomuudesta minua on jo aiemmin huomautettu saksanseisojakehässä. Nyt jäi minun onnettoman esittämisen vuoksi koiran paras ominaisuus eli liike esittämättä, kun kehän kiertäminen meni väkinäiseksi koiran kiskomiseksi asvaltin kusipaikkanuuskimisesta. :mrgreen:
No muutoinhan tuo meni aivan yläkanttiin. :D
Eli sait esittämisestä T:n? :wink:
ja Häjy SA:n?
Simo Sova

hannutii
Viestit: 599
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 13:59
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Tissisertti vai ei?

Viesti Kirjoittaja hannutii » 23 Huhti 2013, 16:47

Trio Niskalaukaus kirjoitti:Olinhan siellä minäkin ja jälkeenpäin totesin, että näyttely- esittelyynkin tulisi paremmin valmistautua. :oops:
Tästä osaamattomuudesta minua on jo aiemmin huomautettu saksanseisojakehässä. Nyt jäi minun onnettoman esittämisen vuoksi koiran paras ominaisuus eli liike esittämättä, kun kehän kiertäminen meni väkinäiseksi koiran kiskomiseksi asvaltin kusipaikkanuuskimisesta. :mrgreen:
No muutoinhan tuo meni aivan yläkanttiin. :D
Tuttu tilanne itellekki.. ja miksihän se just siellä sertikehässä täytyy kiskoa ku hinaaja satamaa kohti? ;)
Hannu Tiirola
Kuva

Vastaa Viestiin