SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Lukittu
Marko L
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Marras 2010, 13:11

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja Marko L » 31 Maalis 2014, 21:14

BlägBoi kirjoitti:Johannekselle: Kiitoksia vastauksesta ja kommenteistasi. Onko joku muu huomannut, kun on koira juoksussa talvella, niin astutuspäivä on yleensä leuto. Samoin silloin, kun pennut syntyvät, on yleensä leuto suojasää synnytyksen aikoihin sekä muutama päivä tämän jälkeen. Itse olen kumminkin pistänyt tällaisen seikan merkille jo useamman pentueen kohdalla, mitkä ovat syntyneet talvella tai aikaisin keväällä. Keliolosuhteet ovat silloin suotuisat. En tiedä, mistä johtuu, kun pentukopit ovat termostaattipattereilla ja pystytään pitämään halutussa lämpötilassa läpi vuoden. Onko jollakin muulla vastaavia kokemuksia keliolosuhteista pennutusaikaan? :thumbsup: :thumbsup:

Pennut lähtivät ulos oma-aloitteisesti 21 vuorokauden ikäisinä ulkoverannalle haistelemaan raitista ulkoilmaa, ja oliko mahdollisesti jo hirvet lähettyvillä, että pennut vetivät ensimmäisiä vainujaan hirvestä. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Terveisin BlägBoi
Ei ole mitään taikaa, että leudolla säällä ois astustus ajankohtaan mitään merkitystä! Mukavimillaan ollu pakkasta -20 ja -piip- lumimyräkkä päällänsä! Kunjuoksu on kohillaan se ei keliä kattele :wink:
Marko Lukkarinen

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 02 Huhti 2014, 17:10

Kasvattajakilpailu. Kun seurasin siellä näitä pisteytyksiä, ja vaaditaan 12 pentua kasvattajalta, ja jos oikein ymmärsin, niin edellisen kauden haukkutuloksista muodostuu pääosin pisteet. Itse koen ainakin epäonnistuneeni kasvatustyössä, jos eivät kaikki pennut ole jatkojalostuskelpoisia ja jos joku pennuista näin ollen ei täytä pevisa-vaatimuksia. Minun mielestäni tarvitsisi pisteytyksissä ottaa vielä huomioon sekin seikka, kuinka moni pentueesta on pevisa-tarkastettu. Tällainen seikka tulisi pisteytyksissä huomioida, koska jalostetaan puhdasrotuisia, mahdollisimman terveitä koiria, ja siihenhän tämä kasvatustyö perustuu. Jos eivät terveys- ja muotokriteerit ole kohdallaan, vaan tuijotetaan vain yksistään haukkusuoritukseen, niin minun mielestäni ei ole väliä vaikka haukuttaisi tulokset monirotuisella koiralla, jos ei kerran ole kiinnostunut terveydestä tai ulkomuodosta. Ja olen edelleen sitä mieltä, että arvokisoihin vain jatkojalostuskelpoiset, pevisa-tarkastetut koirat. Ei niitä ohjaksia passaa enää lisää löysätä, kun lonkkapuolella niin jo tehtiin. Tämä on vain minun mielipiteeni. :thumbsup:
Terveisin BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

Marko L
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Marras 2010, 13:11

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja Marko L » 02 Huhti 2014, 17:47

BlägBoi kirjoitti:Kasvattajakilpailu. Kun seurasin siellä näitä pisteytyksiä, ja vaaditaan 12 pentua kasvattajalta, ja jos oikein ymmärsin, niin edellisen kauden haukkutuloksista muodostuu pääosin pisteet. Itse koen ainakin epäonnistuneeni kasvatustyössä, jos eivät kaikki pennut ole jatkojalostuskelpoisia ja jos joku pennuista näin ollen ei täytä pevisa-vaatimuksia. Minun mielestäni tarvitsisi pisteytyksissä ottaa vielä huomioon sekin seikka, kuinka moni pentueesta on pevisa-tarkastettu. Tällainen seikka tulisi pisteytyksissä huomioida, koska jalostetaan puhdasrotuisia, mahdollisimman terveitä koiria, ja siihenhän tämä kasvatustyö perustuu. Jos eivät terveys- ja muotokriteerit ole kohdallaan, vaan tuijotetaan vain yksistään haukkusuoritukseen, niin minun mielestäni ei ole väliä vaikka haukuttaisi tulokset monirotuisella koiralla, jos ei kerran ole kiinnostunut terveydestä tai ulkomuodosta. Ja olen edelleen sitä mieltä, että arvokisoihin vain jatkojalostuskelpoiset, pevisa-tarkastetut koirat. Ei niitä ohjaksia passaa enää lisää löysätä, kun lonkkapuolella niin jo tehtiin. Tämä on vain minun mielipiteeni. :thumbsup:
Terveisin BlägBoi
Mutta kun se pelkkä terveys ei vie jalostusta eteenpäin, puhutaan sitte mistä rodusta tahansa. Ensin käyttö, sitten terveys ja sitten näyttelyt!!
Marko Lukkarinen

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 02 Huhti 2014, 18:06

Kyllä se terveys sentään on ykkösasia, kun jalostamaan ruvetaan. Nimenomaan, kun pyritään jalostamaan puhdasrotuisia koiria. Ei toimivuus häviä terveen koiran kautta, mutta toimivuus kyllä häviää sairaan koiran kautta, sillä mitä iloa on umpisokeasta koirasta tai jos takapää pettää. :thumbsup:
BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

280581
Viestit: 1605
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:46
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja 280581 » 02 Huhti 2014, 18:08

Lueppa Harri tarkemmin kavattajakilpailun sääntöluonnos. Voimassa olevista pevisa-tutkimustuloksista, joissa koira on todettu terveeksi, saa pisteitä.
Juha Leppänen, Ruokolahti

tikkakoski
Viestit: 561
Liittynyt: 26 Loka 2004, 23:55

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja tikkakoski » 02 Huhti 2014, 18:38

Pystyneeköhän sairas koira kunnon tuloksia tekemään ?,
Rami Ahola

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 02 Huhti 2014, 18:57

Juhalle: Nimenomaan, mutta pisteytys ja kohdistus.
Tämä olisi minun mielipiteeni:
- hirvi 1 6 pistettä
- hyväksytty karhutaippari 6p
- näyttelystä: sertti 6p ja eristä 5p ja eh:sta 4p ja h:sta 3p
- pevisasta: silmät täysin puhtaat 6p ja jos silmät ei haittaa jalostusta ja muu vika 3p ja lonkista AA 6p ja BB 5p ja CC 3p ja DD 0p
Jos koira saa edellisistä kohdista kaikista 6p ja täyttää kaikki valiokriteerit, niin se saa vielä lisää 6p.

Terveisin BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

korpiritari
Viestit: 929
Liittynyt: 19 Loka 2013, 13:17

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja korpiritari » 02 Huhti 2014, 19:04

Tosta sairaana pelittävästä (pvisa sairas) ; monasti koiruus jolla vanhuuden kaihi todettu (>5v), C-D-lonkkainenkin voi pelittää 10 vuotiaanakin hyvin...
Rauno Juntunen

joni
Viestit: 273
Liittynyt: 03 Helmi 2010, 22:21

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja joni » 02 Huhti 2014, 21:07

Eikö tätä keskustelua tuosta kasvattajakilpailusta voi mitenkään käydä siellä osiossa jossa se on tarkoitus käydä?
Jari Hakulinen

Marko L
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Marras 2010, 13:11

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja Marko L » 02 Huhti 2014, 22:09

BlägBoi kirjoitti:Kyllä se terveys sentään on ykkösasia, kun jalostamaan ruvetaan. Nimenomaan, kun pyritään jalostamaan puhdasrotuisia koiria. Ei toimivuus häviä terveen koiran kautta, mutta toimivuus kyllä häviää sairaan koiran kautta, sillä mitä iloa on umpisokeasta koirasta tai jos takapää pettää. :thumbsup:
BlägBoi
No mitä hyötyä on terveestä koirasta jolla ei HAUKKU raikaa! Sitäkö pitäs jatko jalostaa??
Marko Lukkarinen

tikkakoski
Viestit: 561
Liittynyt: 26 Loka 2004, 23:55

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja tikkakoski » 03 Huhti 2014, 16:50

Tuolla taannoin joku sanoi osuvasti: taitaa edelleenkin ennen aikasen kuoleman syy olla riistaverettömyys, oli kyllä osuvasti sanottu.
Rami Ahola

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 03 Huhti 2014, 21:34

Marko L kirjoitti:
No mitä hyötyä on terveestä koirasta jolla ei HAUKKU raikaa! Sitäkö pitäs jatko jalostaa??

Markolla ja joillakin muillakin tuntuu olevan se käsitys, että terveet A-lonkkaiset koirat eivät toimi hirvellä ja riistalla yleensä. On ihan hölmöä pullikoida sitä vastaan, jos joku haluaa jalostaa mahdollisimman terveitä koiria ja arvostaa terveyttä ja toimivuutta. Joillakin on se käsitys, että vain huonolonkkaiset koirat toimivat hirvellä paremmin. Ihan outo käsitys karhukoiran jalostuksen kannalta. Onko mahdollista, että juuri nämä pullikoijat ovat niitä huonompilonkkaisten koirien omistajia, kun aina tartutaan tähän terveyspuoleen.
BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

kimppa
Viestit: 265
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 22:48
Viesti:

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja kimppa » 03 Huhti 2014, 22:06

Tuolla taannoin joku sanoi osuvasti: taitaa edelleenkin ennen aikasen kuoleman syy olla riistaverettömyys, oli kyllä osuvasti sanottu.
Samaa mieltä tikkakosken kanssa. :| Itse laittanut maan alle useita koiria ja yksi syy on tuo. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Terveys myös! Yhteen asiaan tuijottaminen vie meidät ja koirat perikatoon. :roll: Myö ei tarvita mitään sohvaperunoita vaan työntekijöitä metsässä. :thumbsup:
Musta sen pitää olla ja "vähän" valkoista :) Kimmo Mikkonen

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 03 Huhti 2014, 22:23

kimppa kirjoitti:
Tuolla taannoin joku sanoi osuvasti: taitaa edelleenkin ennen aikasen kuoleman syy olla riistaverettömyys, oli kyllä osuvasti sanottu.
Samaa mieltä tikkakosken kanssa. :| Itse laittanut maan alle useita koiria ja yksi syy on tuo. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Terveys myös! Yhteen asiaan tuijottaminen vie meidät ja koirat perikatoon. :roll: Myö ei tarvita mitään sohvaperunoita vaan työntekijöitä metsässä. :thumbsup:
Herää kysymys, jos joutuu laittamaan usein koiria toimimattomuuden vuoksi maan alle, niin ehkä se suurempi vika onkin siellä taluttajassa, joka hankkii koiran kasvattajalta, tekee väärät arviot yhdistelmistä, eikä välttämättä osaakaan viedä koiria sitten eteenpäin. Joskus se syy löytyy helpoimmin, kun katselee peiliin.
BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

kimppa
Viestit: 265
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 22:48
Viesti:

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja kimppa » 03 Huhti 2014, 22:32

Siinä sattuu olemaan myös SINUN koiran jälkeläinen. Et silleen! Niin kuin sanoin, "kaikki vaikuttaa kaikkeen"! Sattu muuten olemaan C/C lonkainenkin viellä. Liekkö se vaikuttanut siihen haukkuintoon ja hirvellä pysymiseen. Kysyn vaan :wink: ? Se siitä terveydestä!
Musta sen pitää olla ja "vähän" valkoista :) Kimmo Mikkonen

Lukittu