Rekisteröinnit 2011

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

mustankoiranmies
Viestit: 201
Liittynyt: 08 Elo 2004, 14:26

Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja mustankoiranmies » 23 Syys 2011, 16:49

Karjalankarhukoirien rekisteröintimäärä huolestuttaa; tähän mennessä rekisteröity 528 pentua!
Mistä johtunee :roll:
Jorma Tahkola

280581
Viestit: 1605
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:46
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja 280581 » 23 Syys 2011, 21:01

Erittäin aiheellinen huoli. Ilmeisesti kysyntä ei ole kova, jos ei kiinnosta pennuttaa. Nyt pitäisi ryhdistäytyä ja saada monella sektorilla karhukoiraa positiivisessa valossa esille. Ehdottoman tärkeää olisi saada mahdollisimman monta erilaista sukutaulua syntymään vuosittain, että pelimerkkejä riittää myös jatkossa.
Juha Leppänen, Ruokolahti

Verneter

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja Verneter » 23 Syys 2011, 21:12

280581 kirjoitti:Erittäin aiheellinen huoli. Ilmeisesti kysyntä ei ole kova, jos ei kiinnosta pennuttaa.
Onko ihme ettei kysyntää ole, kun jämttejä ja harmaita on tarjolla Kva x Kva yhdistelmistä vaikka kuinka paljon?
Mikä tässä on se huolenaihe, kun ei oikein minulle aukene? Se ettei jokaista kynnelle kykenevää narttua ole astutettu vai se ettei tarpeeksi hyviä narttuja ole löytynyt? Vertailun vuoksi 2010 astutuksista 33% oli sellaisia ettei koetuloksia vanhemmilla ollut, tänä vuonna "vain" 25%?

ruuthka
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Maalis 2011, 21:44

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja ruuthka » 23 Syys 2011, 21:50

Mielestäni yksi ongelmista on, että läheskään kaikki astutukset eivät tule astutuspalstalle. Toinen on toimivien ja tarpeeksi outosukuisten narttujen vähyys, jotka olisivat toimivia jopa toisessa polvessa.Ehkä järjestön ja jalostusneuvonnan jonkun asteinen kuohunta on vienyt ajatukset muualle kuin jalostustyöhön. Itse olen seurannut puolivuotta astutuspalstaa koiran hankinta mielellä, yhdistelmiä on tosi vähän. Nekin jotka palstalle on päätynyt ovat narttujen osalta kovin vähillä näytöillä, ei aina edes Avo-tulosta.

Kari Ruuth

teekoo
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Helmi 2006, 00:21

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja teekoo » 23 Syys 2011, 21:58

Itellä ei ole mustaa koiraa tarhassa, vielä. Tiedän kumminkin itteni lisäksi olevan paljon rotua ihailevia hirvikoiranomistajia vaikka tällä hetkellä tarhassa jokaisella isoja tai pieniä harmaita. Suurimpana syynä kaikilla rajoitetut mahdollisuudet pitää koiria. Täytyy tulla toimeen yhdellä tai kahdella koiralla ja silloin pitää olla mahdollisimman varma niiden syttymisestä jahtiin. Toimivia karhukoiria on jo paljon, suvuissa vaan ei kva koiria kovin pitkälle taaksepäin löydy. Rekisteröintimäärien laskua pienellä aikavälillä en pitäis huolestuttavana jos taso nousee. Jokainen suureen suosioon noussut rotu tipahtaa pian alas kun rodun keskimääräinen taso laskee. Norjanharmaat siitä hyvä esimerkki, toivottavasti jämyille ei ole nyt tapahtumassa samaa. Ite uskon muutaman vuoden päästä kaikkien kolmen valtarodun rekisteröintimäärien lähentyvän toisiaan. Rodunomaisesti työskentelevä karhukoira on monille kumminkin paras peli jahdin kannalta.
Tommi Kontunen

kahles
Viestit: 41
Liittynyt: 28 Syys 2011, 22:44

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja kahles » 29 Syys 2011, 22:03

Niitä itärajan snotaanko "super"narttuja kaivattaisiin, joista ei lueta lehdistä ei muualtakaan. koetuloksia vaan hakemaan joka jamppa, ne ei meinaan tuun ilmaiseksi eikä helposti. :thumbsup:
Tuula Kurunmäki

kahles
Viestit: 41
Liittynyt: 28 Syys 2011, 22:44

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja kahles » 29 Syys 2011, 22:07

Meinaa tuo kymmensormi järjestelmä vähän takuta. Kai pitää alkaa puottaa nopeutta :D
Tuula Kurunmäki

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 01 Loka 2011, 15:08

mustankoiranmies kirjoitti:Karjalankarhukoirien rekisteröintimäärä huolestuttaa; tähän mennessä rekisteröity 528 pentua!
Mistä johtunee :roll:
Onko tulossa vähän samaa ilmiötä kuin muissakin kotimaisissa metsästyskoira roduissa...:?
vuosien 2006-2010 rekisteröinnit tippuneet, alkaako laskusuunta nyt myös karhukoirissakin, kohtahan se selviää kun vuosi vaihtuu, mitä tilastot sitten kertoo :shock:
Suomenajokoira -14,5%
Suomenpystykorva -33,1%
Karjalankarhukoira +5,9%

__________________
T.Lauronen
Kuva

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 01 Loka 2011, 21:04

280581 kirjoitti:Erittäin aiheellinen huoli. Ilmeisesti kysyntä ei ole kova, jos ei kiinnosta pennuttaa. Nyt pitäisi ryhdistäytyä ja saada monella sektorilla karhukoiraa positiivisessa valossa esille. Ehdottoman tärkeää olisi saada mahdollisimman monta erilaista sukutaulua syntymään vuosittain, että pelimerkkejä riittää myös jatkossa.
Tästä mitään hyötyä ole jos jälkeläisillä ei mitään tee. Eiköhän se edelleenkin ole käyttökoiraksi karhukoirakin tarkoitettu, ei puudeliksi. Paras mainos on että haukku raikaa mettässä niin kokeissa kuin tositoimissa ja riistaa saadaan saaliiksi. Muu on enemmän tai vähemmän haihattelua.
Jos syntyvien pentujen määrä jää pieneksi se varmimmin pienentää karhukoiran monimuotoisuutta rotuna.
Simo Sova

sulppi
Viestit: 218
Liittynyt: 15 Touko 2005, 16:17

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja sulppi » 06 Loka 2011, 11:12

Kojamon kanssa samaa mieltä, toimivuus ykkösasia. Antero jätti Jormalle isot saappaat aikanaan, mitkä Jorma hyvin täytti, nyt tuntuu ettei Jorman jättämät saappaat ole edes puolillaan. :(
Heikki Länsimäki

Pentti Koskelo

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 06 Loka 2011, 18:19

Missä välissä ne saappaat on tyhjentyneet?Parasta mainosta karhukoiralle on tosiaan vain ja ainoastaan se että ne pelaa metsästyksen yhteydessä ja kokeissa.Maine hyvistä ja huippukoirista kiirii kauas mainostamatta..Joskus pelaamattomista koirista vielä kauemmas. .Mitä me tehdään monimuotoisilla karhukoirilla jos ne ei pelaa edes auttavasti hirvelle ja karhulle..En ainakaan minä.Ainut konsti saada karhukoira uuteen nousuun on että lopetetaan leikkiminen.Käsitykseni mukaan puolet tällähetkellä siitosiässä olevista nartuista pitäisi jättää penikoittamatta.Ei me sillä konstilla mennä eteenpäin jos nippanappa avo 1 haukkuneita,tai osalla ei edes sitäkään tulosta pentuja teetetään.On puhuttu että toimimatontakin koiraa kannatta kokeilla että jos se sattus periyttämään.Siinä se suurin virhe onkin.Melkein kuin lottovoittoa tavoittelis.Siinä tekee karhunpalveluksen koko rodulle.Se toimimattomuus tahtoo putkahtaa esille tulevissa sukupolvissa siitä on niin paljon näyttöä viime vuosilta.Itse olen asioita mietiskellyt ja pähkäillyt että jos narttu ei parivuotiaaksi tultuaan näytä lahjakkalta niin sillä on aivan turha pentuja teettää.Rekisteröintimäärät raakasti puoleen nyt kun hirvikannatkin on ajettu alas.Jalostetaan nyt järkevästi nyt ja isketään vaikka viiden vuoden päästä laajalla rintamalla.

Marko L
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Marras 2010, 13:11

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja Marko L » 06 Loka 2011, 18:26

Pentti Koskelo kirjoitti:Missä välissä ne saappaat on tyhjentyneet?Parasta mainosta karhukoiralle on tosiaan vain ja ainoastaan se että ne pelaa metsästyksen yhteydessä ja kokeissa.Maine hyvistä ja huippukoirista kiirii kauas mainostamatta..Joskus pelaamattomista koirista vielä kauemmas. .Mitä me tehdään monimuotoisilla karhukoirilla jos ne ei pelaa edes auttavasti hirvelle ja karhulle..En ainakaan minä.Ainut konsti saada karhukoira uuteen nousuun on että lopetetaan leikkiminen.Käsitykseni mukaan puolet tällähetkellä siitosiässä olevista nartuista pitäisi jättää penikoittamatta.Ei me sillä konstilla mennä eteenpäin jos nippanappa avo 1 haukkuneita,tai osalla ei edes sitäkään tulosta pentuja teetetään.On puhuttu että toimimatontakin koiraa kannatta kokeilla että jos se sattus periyttämään.Siinä se suurin virhe onkin.Melkein kuin lottovoittoa tavoittelis.Siinä tekee karhunpalveluksen koko rodulle.Se toimimattomuus tahtoo putkahtaa esille tulevissa sukupolvissa siitä on niin paljon näyttöä viime vuosilta.Itse olen asioita mietiskellyt ja pähkäillyt että jos narttu ei parivuotiaaksi tultuaan näytä lahjakkalta niin sillä on aivan turha pentuja teettää.Rekisteröintimäärät raakasti puoleen nyt kun hirvikannatkin on ajettu alas.Jalostetaan nyt järkevästi nyt ja isketään vaikka viiden vuoden päästä laajalla rintamalla.
Katoha Pentti peiliin :wink: Ei sinunkaan nykyvuosien jalostukset oo mistään kotosin.
Marko Lukkarinen

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 06 Loka 2011, 19:03

Pentti Koskelo kirjoitti:Missä välissä ne saappaat on tyhjentyneet?Parasta mainosta karhukoiralle on tosiaan vain ja ainoastaan se että ne pelaa metsästyksen yhteydessä ja kokeissa.Maine hyvistä ja huippukoirista kiirii kauas mainostamatta..Joskus pelaamattomista koirista vielä kauemmas. .Mitä me tehdään monimuotoisilla karhukoirilla jos ne ei pelaa edes auttavasti hirvelle ja karhulle..En ainakaan minä.Ainut konsti saada karhukoira uuteen nousuun on että lopetetaan leikkiminen.Käsitykseni mukaan puolet tällähetkellä siitosiässä olevista nartuista pitäisi jättää penikoittamatta.Ei me sillä konstilla mennä eteenpäin jos nippanappa avo 1 haukkuneita,tai osalla ei edes sitäkään tulosta pentuja teetetään.On puhuttu että toimimatontakin koiraa kannatta kokeilla että jos se sattus periyttämään.Siinä se suurin virhe onkin.Melkein kuin lottovoittoa tavoittelis.Siinä tekee karhunpalveluksen koko rodulle.Se toimimattomuus tahtoo putkahtaa esille tulevissa sukupolvissa siitä on niin paljon näyttöä viime vuosilta.Itse olen asioita mietiskellyt ja pähkäillyt että jos narttu ei parivuotiaaksi tultuaan näytä lahjakkalta niin sillä on aivan turha pentuja teettää.Rekisteröintimäärät raakasti puoleen nyt kun hirvikannatkin on ajettu alas.Jalostetaan nyt järkevästi nyt ja isketään vaikka viiden vuoden päästä laajalla rintamalla.
:thumbsup:
Taitaa Pentti sinun ennustus toteutua, no toivotaan että ainakin puoleksi. Ja että se loppupää on se joka pitää enempi kutinsa.
Simo Sova

Pentti Koskelo

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 06 Loka 2011, 21:12

Marko L kirjoitti:
Pentti Koskelo kirjoitti:Missä välissä ne saappaat on tyhjentyneet?Parasta mainosta karhukoiralle on tosiaan vain ja ainoastaan se että ne pelaa metsästyksen yhteydessä ja kokeissa.Maine hyvistä ja huippukoirista kiirii kauas mainostamatta..Joskus pelaamattomista koirista vielä kauemmas. .Mitä me tehdään monimuotoisilla karhukoirilla jos ne ei pelaa edes auttavasti hirvelle ja karhulle..En ainakaan minä.Ainut konsti saada karhukoira uuteen nousuun on että lopetetaan leikkiminen.Käsitykseni mukaan puolet tällähetkellä siitosiässä olevista nartuista pitäisi jättää penikoittamatta.Ei me sillä konstilla mennä eteenpäin jos nippanappa avo 1 haukkuneita,tai osalla ei edes sitäkään tulosta pentuja teetetään.On puhuttu että toimimatontakin koiraa kannatta kokeilla että jos se sattus periyttämään.Siinä se suurin virhe onkin.Melkein kuin lottovoittoa tavoittelis.Siinä tekee karhunpalveluksen koko rodulle.Se toimimattomuus tahtoo putkahtaa esille tulevissa sukupolvissa siitä on niin paljon näyttöä viime vuosilta.Itse olen asioita mietiskellyt ja pähkäillyt että jos narttu ei parivuotiaaksi tultuaan näytä lahjakkalta niin sillä on aivan turha pentuja teettää.Rekisteröintimäärät raakasti puoleen nyt kun hirvikannatkin on ajettu alas.Jalostetaan nyt järkevästi nyt ja isketään vaikka viiden vuoden päästä laajalla rintamalla.
Katoha Pentti peiliin :wink: Ei sinunkaan nykyvuosien jalostukset oo mistään kotosin.[/quot

Voi kuule.Sinäpän sen sanoit.Minä olen itse huomannut jo paljon aikaisemmin.

Nana
Viestit: 223
Liittynyt: 12 Elo 2007, 20:11

Re: Rekisteröinnit 2011

Viesti Kirjoittaja Nana » 07 Loka 2011, 09:13

Pentti Koskelo kirjoitti:........Ainut konsti saada karhukoira uuteen nousuun on että lopetetaan leikkiminen.Käsitykseni mukaan puolet tällähetkellä siitosiässä olevista nartuista pitäisi jättää penikoittamatta....
Anteeksi Pentti, mutta en nyt aivan ymmärtänyt mitä tarkoitat. Katsoin läpi tämän kasvattamasi pentueet ja ajattelin että voisitko laittaa oman konkreettisen ehdotuksen siitä millainen tulisi nyky pevisan ja suositusten olla jotta tulisi vain niitä toimivia pentuja (terveys taitaa olla alku ehto toimivuudelle)? Ja tietysti olisi kiva jos kerrot että mitkä on ne piirteet ja ominaisuudet valitsemissasi yhdistelmissä, jotka tekee niistä parempia kuin puolet koko rodusta?
sulppi kirjoitti:Kojamon kanssa samaa mieltä, toimivuus ykkösasia. Antero jätti Jormalle isot saappaat aikanaan, mitkä Jorma hyvin täytti, nyt tuntuu ettei Jorman jättämät saappaat ole edes puolillaan. :(
Mitä siellä jorman saappaassa tarkallen ottaen oli? Jos sieltä on tipahdellut toimivia karhukoiria niin on aikamoiset saappaat. Jos siellä oli jemmassa se täydellisen koiran resepti niin saisiko sen jotenkin nähtäväksi?
Jaana Oinas

"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut." -Osmo A. Wiio

Vastaa Viestiin