Mites musta saadaan uimaan?

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
kiri
Viestit: 38
Liittynyt: 10 Elo 2004, 23:45

Mites musta saadaan uimaan?

Viesti Kirjoittaja kiri » 22 Heinä 2011, 19:09

Mulla tosiaan ongelmia saada puolivuotias narttu uimaan. Kuvittelin että mustan saa helposti uimaan ja ainakin jutut ovat aina olleet siihen suuntaan ja onhan näilläkin sivuilla ollut kuvia mutta tämä ei oikein vedestä tykkää? Onko mieluummin harvinaista näin? Olen ollut siinä käsityksessä että harmaat ovat pääsääntöisesti huonoja menemään veteen ja se olis niiden kanssa iso ongelma, mutta nyt tosiaan tämän kanssa hankaluuksia.
Olen koittanut toisten koirien kanssa jotka uivat jne. Ilmakin on varmasti riittävän kuuma. No näin se vaan nyt on. Jämptille asia ei ollut vaikeaa, heti veteen ja uimaan. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Asko Kalliokoski

Hunter87
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Elo 2007, 17:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mites musta saadaan uimaan?

Viesti Kirjoittaja Hunter87 » 22 Heinä 2011, 19:46

Minä sain omani (nyt 4kk ikää) uimaan antamalla sen leikkiä irtaallaan rannassa ja hiljalleen houkuttelemalla veteen. Nyt ui ihan kiltisti pieniä pyrähdyksiä, etenpänä käy kun vie varovasti pannasta ja sit heittää irti, välillä ihan oma-aloitteisestikin. Sama vanhemman koiran kanssa.
Matti Westerlund

Tuutikki

Re: Mites musta saadaan uimaan?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 23 Heinä 2011, 16:35

Joskus ollut itsellä joku koira jota ei sitten millään ole vapaaehtoisesti saanut uimaan millään konstein, mutta riistanperässä sitten vesistöt ei ole haitannut yhtään. Kaikki koirat ei vaan tykkää siinä vedesä läträämisestä ilman että sillä on koiran mielestä jokin tarkoitus, mutta tilanne muuttuu monasti kun kyseessä riista työskentely.

askot
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Marras 2010, 19:58

Re: Mites musta saadaan uimaan?

Viesti Kirjoittaja askot » 23 Heinä 2011, 19:00

kiri kirjoitti:Mulla tosiaan ongelmia saada puolivuotias narttu uimaan. Kuvittelin että mustan saa helposti uimaan ja ainakin jutut ovat aina olleet siihen suuntaan ja onhan näilläkin sivuilla ollut kuvia mutta tämä ei oikein vedestä tykkää? Onko mieluummin harvinaista näin? Olen ollut siinä käsityksessä että harmaat ovat pääsääntöisesti huonoja menemään veteen ja se olis niiden kanssa iso ongelma, mutta nyt tosiaan tämän kanssa hankaluuksia.
Olen koittanut toisten koirien kanssa jotka uivat jne. Ilmakin on varmasti riittävän kuuma. No näin se vaan nyt on. Jämptille asia ei ollut vaikeaa, heti veteen ja uimaan. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Minä käytin Perjantaina 10.5 syntyneitä urospentuja ( 2kpl) uimassa. Emä kun on ihan mahdottoman innokas uimari niin oli mukana. Suoraan painuivat molemmat veteen ja ihan oikein uivat. Vähän hämmentyivät kuitenkin kun emä meni kauemmas ja ruvettiin vaimon kanssa kutsumaan jo pentuja pois. Kävivät maalla hetken ja taas menoksi.
Eilen mentiin taas mutta nyt ei oikein kukaan halunnut mennä. Lopulta taas kuitenkin keppiä heittämällä emä edellä.
Eli eipä noita oikein tarvinnut opettaa.

Auttaa varmaan jos itse kahlailee ja makupaloilla houkuttelee. Pakolla ei kuitenkaan kannata veteen heittää.
Asko Tiainen

kiri
Viestit: 38
Liittynyt: 10 Elo 2004, 23:45

Re: Mites musta saadaan uimaan?

Viesti Kirjoittaja kiri » 24 Heinä 2011, 18:57

Nyt se ihme sitten tapahtui :D Matalassa merivedessä hiekkarannalla innostui kahlamaan ja lopulta ui! Ei ollut yhtään vastenmielistä?? On se koiran mieli ihmeellinen. Täytyy vaa käydä metsälammella jossa aiemmin yritettiin uintia testaamassa miten siellä käy. Yhdistääkö paikkaan jotain epämiellyttävää kokemusta, ehkä. No nyt se on sitten ainakin tällä saralla saavuttanut sen jonka mustan halusin saavuttavan verraten harmaaseen :P
Jospa aikanaan hirvellekin alkaisi pelaamaan "harmaan" malliin.
Asko Kalliokoski

Jyry-Sisu
Viestit: 126
Liittynyt: 10 Syys 2009, 14:30
Paikkakunta: Orivesi

Re: Mites musta saadaan uimaan?

Viesti Kirjoittaja Jyry-Sisu » 24 Heinä 2011, 21:46

Askot: Taisivat olla Nellan veljiä... ;) Täällä se siskokin uiskenteli kuin paraskin vesipeto. :D
kiri: hyvä, että alkoi koirasi uimaan. Vielä ehkä kannattaa varoa, ettei tule huonoja kokemuksia. Meillä edellinen koira ensin uiskenteli pentuna iloisesti ja kerran erehtyi hyppäämään laiturilta veteen ja sen jälkeen meni pari vuotta ennen kuin alkoi taas uimaan. Toki, yksilöitä kaikki... ja tiedän eräänkin käyttövalion ja monen hirven turman, joka ei ole millään muotoa mikään innokas uiskentelija...
Ystävällisin terveisin,
Minna Mäntymäki
Kennel Metsänkäyjän Rohkie

Tohtori
Viestit: 46
Liittynyt: 27 Helmi 2011, 11:26

Re: Mites musta saadaan uimaan?

Viesti Kirjoittaja Tohtori » 29 Heinä 2011, 23:02

Hei.

Oli myös ongelmia oman kanssa uimisen suhteen. Ostin koiralle koirien pelastusliivit ja kahlaihin itse rintaa myöden noin viikon ja sitten otin liivit pois. Alkoi sujua aivan kivasti näillä helteillä. Uittelin hihnalla, aluksi piti varovaisesti vetää mukaan veteen. Koira alkoi ymmärtää, että on kivaa puuhaa kuumalla kelillä.

Keijo Pitkämäki
Keijo Pitkämäki

norssi
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Helmi 2006, 19:15

Re: Mites musta saadaan uimaan?

Viesti Kirjoittaja norssi » 30 Heinä 2011, 17:03

Omani,Vuosiltaan , kuuluu jo vanhempiin herrasmiehiin . Ei koskaan sitä saa uimasilleen fleksin päässä , mutta kun hirvet on eessä , mennään järvistä yli , ja paluussa
ui takaisin kutsusta . Harvemmin, mutta kuitenkin,,
Pentuna , malttia ja opetusta siitä se lähtee . Luulen että työssä riistaveret käskee mennäänkö yli , vai jäädäänkö rannalle .

jacky
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Joulu 2009, 23:19

Re: Mites musta saadaan uimaan?

Viesti Kirjoittaja jacky » 31 Heinä 2011, 09:57

omaa pentua opetin ensiksi ite kahlaamalla sen verta syvälle et pennulla ei ihan yltäny jalat pohjaan ja pidin narun varmuuden vuoksi pannassa. pari kertaa kun oli uinu muutaman metrin niin vaihdoin et ite menen kanotilla joen toiselle puolen. Nyt kestää kanotilla meloa lyhyitä matkoja, 20-50m välein annan käydä rannalla ja taas uudestaan :D
Ikää uroksella on nyt 8 kuukautta
Jaakko Aman

Tuutikki

Re: Mites musta saadaan uimaan?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 31 Heinä 2011, 21:36

norssi kirjoitti:Omani,Vuosiltaan , kuuluu jo vanhempiin herrasmiehiin . Ei koskaan sitä saa uimasilleen fleksin päässä , mutta kun hirvet on eessä , mennään järvistä yli , ja paluussa
ui takaisin kutsusta . Harvemmin, mutta kuitenkin,,
Pentuna , malttia ja opetusta siitä se lähtee . Luulen että työssä riistaveret käskee mennäänkö yli , vai jäädäänkö rannalle .
Samaa mieltä

Vastaa Viestiin