Haun kehittyminen

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

jounikarki
Viestit: 196
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 15:51
Paikkakunta: Mikkeli

Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja jounikarki » 12 Syys 2010, 23:49

Kertokaapa kokeneet koiramiehet kuinka haku koiralla kehittyy.
Milloin voi ajatella, että hakutyöskentely on ns tapissaan ulottuvuuden osalta vai kehittyykö karjalainen koko ikänsä ajan kunnes vanhuus iskee?
Paljonko olette ensimmäisten kaatojen huomanneet vaikuttaneen asiaan?
Jouni Kärki

- Ursus "Piki" FI32026/19
- Taikakairan Laku 28451/15
- Kortenivan Rakka 38105/11
- Kalotti Piku 50688/08

juhaA
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Syys 2009, 21:15

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja juhaA » 13 Syys 2010, 17:59

jos ei 1.5 vuotiaana viel haje kunnolla tuskin tulee hakemaankaan :D
Juha Ahola

JiiPee
Viestit: 75
Liittynyt: 13 Joulu 2005, 22:08
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja JiiPee » 14 Syys 2010, 09:03

juhaA kirjoitti:jos ei 1.5 vuotiaana viel haje kunnolla tuskin tulee hakemaankaan :D
Kuinkas monen koiran kokemuksella pidät tuota 1,5 vuotta rajana. Ja minkämoista hakua pidät kunnollisena?

jysky

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja jysky » 14 Syys 2010, 09:24

Minulle on muodostunut käsitys, että haku alkaa olla jokseenkin semmoista kuin se tulee olemaan siinä 2 - 3 vuoden ikään mennessä. Eikä ainakaan omilla ole ollut aina tasaseen samanlaista , vaihtelua saattaa olla jonkin verran mm koiran fyysisen kunnon mukaan. Myös ankara hyppäyttäminen vie hakuintoa (varsinkin nuorella koiralla, eli muistettava antaa koiralle riittävästi lepoa raskaitten töiden jälkeen) puhumattakaan jos koira ei ole 100 % terve (esim anturavaivat) sekä nartuilla kiima/ mahd valeraskaus.

Mutta jos koiruus on ollut kaikilta osin tikissään, en ole huomannut sanottavampaa muutosta myöhemmällä iällä ainakaan laajemman haun suuntaan. On tuntuma, että se haku on aika vahvasti perimässä.

Sitten vielä eroa on ollut ilma- ja jälkivainuisella. Oikein puhtaasti jälkivainuisella "tyhjän maaston haku" voi olla aivan erilaista kuin selvästi ilmavainuisella. Yhtä 100 % jälkivainuista KVA jämtinarttua olin pariin otteeseen tuomaroimassa, ja voi rehellisesti sanoa ettei se varsinaisesti "hakenut" ollenkaan. Jäljitti kyllä pomminvarmasti vanhaakin jälkeä, ts hirvi lopulta kyllä löytyi, se vaan vei aivan tuhottomasti aikaa. Kun ei jälkeä (edes vanhaa) ollut, kyseinen koira kuljeksi 20 m säteellä ryhmästä, ja pisti heti pitkäkseen kun ryhmä pysähtyi, tai kuikisteli puiden takaa. Mutta auta armias jos löytyi jälki, johan tuli sähköä koiraan. Tämä vain yhtenä esimerkkinä, muihinkin vastaaviin olen törmännyt, eikä sillä ole rodun kanssa mitään tekemistä.

Minulle riittävä haku on semmoista 10 - 15 min lenkki, jos se sitten on reipasta hakua eikä kuljailemista. Siinä ajassa koira ehtii riittävän etäälle, ja jos viipyy kauemmin, on jo usein hirvi edessä. Tuommoista hakua harrastavan koiraa pystyy vielä ohjaamaan, ja on passeli pienemmillekin pyyntialueille.

jysky

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja jysky » 14 Syys 2010, 09:29

... ja ainakaan minä en ole kaatojen määrällä todennut olevan havaittavaa vaikutusta.

juhaA
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Syys 2009, 21:15

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja juhaA » 14 Syys 2010, 15:34

JiiPee kirjoitti:
juhaA kirjoitti:jos ei 1.5 vuotiaana viel haje kunnolla tuskin tulee hakemaankaan :D
Kuinkas monen koiran kokemuksella pidät tuota 1,5 vuotta rajana. Ja minkämoista hakua pidät kunnollisena?
eikö siitä varhaiskypsyydestä täällä kokoajan vaahdota kait nyt hakuki pitää tuossa iässä jo olla toimivaa :D
Juha Ahola

Jame
Viestit: 74
Liittynyt: 07 Kesä 2008, 15:03
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja Jame » 14 Syys 2010, 22:13

Alkoihan se hakea! 1,5 vuotta ikää koiralla, löytömatka 1,5 km. Toivottavasti löytömatkat pitenee samassa suhteessa.
Jarmo Pakka

mvv
Viestit: 48
Liittynyt: 21 Helmi 2007, 20:41
Paikkakunta: Tornionjokilaakso

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja mvv » 15 Syys 2010, 08:32

Kyllä mielestäni haku voi kehittyä/muuttua iän myötä. Nykyinen kk:ni ei mielestäni ole huono hakija ollut mutta ailahtelevuutta kyllä melkoisesti. Tykkään itse liikkua metsässä enkä vain jököttää kannon nokassa saatikka autolla. Se varmaan ei ole eduksi kovin laajan haun opettelulle. Nyt parina syksynä olen pitänyt koiraa mukana taimikonhoidossa ja sinä aikana kun sahaan, haku on mitä melkoista. Mutta, näyttäisi vaikuttavan myös siihen hakuun, kun itse olen liikkeellä. Etenkin se on muuttunut: kun ennen koira huomasi, että olen paikoillaan esim. kahvilla, se odotteli, minne päin jatketaan - nyt kiertää isoja lenkkejä sinäkin aikana. kk uros on nyt 5 v.

juhaA
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Syys 2009, 21:15

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja juhaA » 16 Loka 2010, 17:58

pakko myöntää koirani haku alkaa jo olemaan turhan laajaa jos ei löydy läheltä näyttää menevän niin kauvas että löytyy
no onneksi löytöjä on kuitenki läheltäki ei aina tarvi naapuriseuroille soitella :lol:
Juha Ahola

jounikarki
Viestit: 196
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 15:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja jounikarki » 10 Marras 2011, 22:53

Kku 6kk ja "hakua" on 50-80m.
Jouni Kärki

- Ursus "Piki" FI32026/19
- Taikakairan Laku 28451/15
- Kortenivan Rakka 38105/11
- Kalotti Piku 50688/08

Verneter

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja Verneter » 10 Marras 2011, 23:23

Päiväkirjasta löytyy:
6kk: "1½h reissu, koira 100-200m päässä"
7kk: "2½h reissu, hyvää liikettä 100-200m, välillä kauempanakin".

Nyt ei ollakkaan käyty ku naisten vaivat päällänsä :x

Harri.Sanaksenaho
Viestit: 405
Liittynyt: 07 Touko 2008, 10:19

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja Harri.Sanaksenaho » 10 Marras 2011, 23:50

juhaA kirjoitti:jos ei 1.5 vuotiaana viel haje kunnolla tuskin tulee hakemaankaan :D
Näinhän se menee :thumbsup:
Mitä ihtelläkin ollut useita Karjalankarhukoiria pennusta asti, niin jos ei viimeistään toisena metästyskautena ala" kunnolla" irtaantumaan omatoimiseen hakuun, niin "huippuhakijasta" on kyllä turha elätellä toiveita myöhemminkään, mikäli siis koiralle on tarjottu tarpeeksi mahollisuuksia omatoimiseen hakuun jo pentusyksystä ( alle 1v. ikäsestä) asti.

Minulla nyt reilut 5kk ikänen kasvattini, narttupentu ja mitä oon gps-tutkapantaa muutaman kerran pitäny sillä kaulasa, niin hakulenkit on 1-3h metäsä olon aikana muotoutuneet 200-600m haarukkaan,
Ja pisimmät hakulenkit ajallisesti 20-40min. ,jotenka mielenkiintosta seurata mitenkä "hyvä" hakija tästä ko. pennustani kehittyypi sitten, senverran vertailukohaksi voin mainita, että eesmennyt U.Eweni haku saman ikäsenä oli aavistuksen verran matkallisesti/ajallisestikin suppeampaa.

Tuomo A
Viestit: 156
Liittynyt: 06 Kesä 2011, 13:01

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja Tuomo A » 10 Marras 2011, 23:56

No jaa, itellä sellasesta aika lähihakusesta nuoresta koirasta on kehittyny sellanen joka hakee nykyään niin kaukaa että löytyy. Koiralla ikää nyt 4,5 vuotta ja haku senku laajentuu.
Tuomo Ainasoja

Pentti Koskelo

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 11 Marras 2011, 00:04

Jos tosiaan tuollainen vuosikas koira liikkuu jo puolenkilometrin paremmalla puolen niin kyllä silloin löytömatkat on kohta kiitettävää tasoa jos koiralla nokka pelaa.Löytyy minultakin muutama päiväkirjamerkintä silloin alkuajoita.Nyttemmin ei oo enää tarvinnut pitää päiväkirjaa kun on muistikin parantunut.Tässä muuutama merkintä vuosikkaasta takuupennusta minkä hain eteläsuomesta.
20 .8 Haku ripeää etumaastossa etäisyys n50m
25.8 Nyt haku jo parempaa,käy parhaillaan jo 80 metrin päässä mutta palaa nopeasti takaisin
Muutama viikko lepoa ettei mene pilalle
29.9 Hirven pyynti alkaa.Tuuria arvonnassa.Heti aamulla metsään.Koiran kanssa pahki hirviin.Koira tulee jalkojen juureen.Vapisee
30.9 Ilmoitus keltaiseen pörssiin.Annetaan ilmaiseksi hirvikoira pitovaikeuksien vuoksi
10.11.2011 Kyllä karhukoirajalostus on mennyt huippuharppauksin eteenpäin joka osa-alueella.Tyvestä se on jokaisen puuhun noustava.

Tuutikki

Re: Haun kehittyminen

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 11 Marras 2011, 20:46

Kokemuksen mukaan haku on hyvin paljon periytyvä ominaisuus.

Vastaa Viestiin