Karhu-vai hirviveret?

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Pentti Koskelo

Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 17 Heinä 2010, 16:34

Minulle soitteli eräänäpäivänä koiramies eteläsuomesta kysellen koiranpentua.Sanoi haluavansa koe eli oikean pelikoiran.Kyseli,että kannattako ottaa perinteisistä karhunhaukkulonjoista vai tuleeko pelikoira paremmin niistä perinteisistä hirvilinjoista.En osannut vastata ja lupasin ottaa selvää.Kaveriila oli sellainen uskomus että on paljon sellaisia karhukoiria,jotka pelaa karhulle,muttei paljon perusta hirvistä.Onko tämä perimässä vai opittua? Itsekin tiedän yhden sellaisen.Onko vaaraa että karhukoira jakaantuu kahteen linjaan eli karhuun ja hirvelle,vai kulkeeko ne käsikädessä?

Harmi
Viestit: 101
Liittynyt: 11 Maalis 2009, 20:41

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Harmi » 17 Heinä 2010, 20:32

Mitäs se kokenut kasvattaja moisia kyselee :?:

Pentti Koskelo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 17 Heinä 2010, 21:36

Ajankuluksi. :lol:

Pentti Koskelo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 17 Heinä 2010, 21:51

Jatkoa..
Harmi kirjoitti:Mitäs se kokenut kasvattaja moisia kyselee :?:
Minusta tuntuu ettei näissä hommissa tule valmiiksi. En tunne ketään vanhempaa kasvattajaa kuka uskaltaa henkseleitä paukutella,paitsi kerran yks Esson baarissa.Sen ole pannut merkille,että mitä kokeneempi kasvattaja sen suuremmat henkselit eikun virheet.Kerrankin tulin astutusmatkalta ja kun sain väliin jääneet iltalääkkeet otettua,niin rupes jo siinä vaiheessa kaduttamaan että taisi tulla pöljä teko tehtyä.Olisi kannattanut uskoa paremmin jalostusneuvojaa ja käyttää eri urosta.Eikä siitä sitten siitä yhdistelmästä mitään tullutkaan.Enempi harmia vain.Mitä mieltä Harmi on siitä että onko sulla tiedossa monta karhua haukkuvaa koiraa mitkä haukkuu karhua,muttei perusta hirvestä?

tikkakoski
Viestit: 561
Liittynyt: 26 Loka 2004, 23:55

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja tikkakoski » 17 Heinä 2010, 23:43

Uskoisin Pentti että kun saadaan tarpeeksi VAHVAT riistaveret koiraan, on suuri mahdollisuus saada myös karhulle pelaava koira, edellyttäen että suvussa jonkinlaista taipumusta karhullekin löytyy, toki myös ohjaaja vaikuttaa pentuun onko hän innokas karhumies ja asuuko karhualueilla. ps. oma visio asiasta :wink:
Rami Ahola

Harmi
Viestit: 101
Liittynyt: 11 Maalis 2009, 20:41

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Harmi » 18 Heinä 2010, 11:15

Pentti: Ei yhtään rotuun katsomatta. Tikkakoski on oivaltanut asian syvimmän olemuksen. Jos koiralla on vetoa riistalle ja on saanut osaavan ohjaajan, sehän haukkuu naapurin plondi/punapää emännästä lähtien kaikki. :mrgreen:

Pentti Koskelo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 18 Heinä 2010, 13:19

Minulla on tosiaankin yksi karjalankarhukoira narttu tiedossa,mikä ei tuon taivaallista perusta hirvistä,mutta anna olla jos saadaan karhukosketus.Koiralle ammuttu useampi karhu.Se täytyy sitten olla niin että sitä on heti pennusta asti tyyrattu karhulle,niin se ei enää perusta hirvistä.

hännänheiluttaja
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 19:16
Paikkakunta: pohjois-karjala

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja hännänheiluttaja » 18 Heinä 2010, 16:01

Tuo pentin mainitsema narttu on varmastikin hyvän opetuksen ja geenien yhteensattuma. Koiraa on pennusta pitäen viety vain karhulle, saatu karhu nurin ennen ensimmäistäkään hirven kaatoa. Koira on ilmeisen kovaluontoinen ja tykkää pelata vain karhun kanssa, koska ei saa siitä hirvestä itselleen tarpeeksi haasteellista vastustajaa.. Tuossa lähellä on eräs uros, joka tosin pelaa myös hirvelle, mutta suurempi mielenkiinto karhu ilmenee siitä, että liinassa kulkee tuoreenkin hirven jäljen yli ja seuraa karhua keskimäärin reilusti pidempään kuin hirveä..koira sai opetusmielessä 10 viikoisesta lähtien tuoretta karhunjälkeä lähes viikoittain ensimmäisen kahden kesän ajan ja uskoisin sillä olevan vaikutusta tuohon käyttäytymiseen.
TeemuK + kku + jpu

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 18 Heinä 2010, 16:12

Nyt taiat pentti satuja puhua.
Sen tiiän kyllä että hirvivapaita karhukoiria on ja muutenkin nuopeita vähän kaikille riistalle, mutta että joku suostuu toimimaan vaan karhulle.
Luulisi sille muukin turkkipäällinen tassuttelija kelpaan, vaikka supi tai kettu.

Pentti Koskelo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 18 Heinä 2010, 16:23

Kuule Kojamo.Milloin minä olen satuja puhunut.Voin lähettää sulle koiranomistajan tiedot yv:nä niin voit sieltä asian sitten tarkistaa.Koiran omistaja sattuu olevan amattilainen karhupuolella enkä minäkään ole häntä satusetänä pitänyt.

koltso
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Kesä 2010, 20:45
Paikkakunta: Inari

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja koltso » 18 Heinä 2010, 18:16

Pentti Koskelo kirjoitti:Kuule Kojamo.Milloin minä olen satuja puhunut.Voin lähettää sulle koiranomistajan tiedot yv:nä niin voit sieltä asian sitten tarkistaa.Koiran omistaja sattuu olevan amattilainen karhupuolella enkä minäkään ole häntä satusetänä pitänyt.
Voin kyllä yhtyä tuohon Pentin tuntemaan karhukoiraan ja tietoon vahvoista karhuveristä;tuttu on koira ja on tullu käytyä sen kanssa "metsää kiperimmissä paikoissa" !
Ari Nissilä

Pentti Koskelo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 18 Heinä 2010, 18:31

Kyllä moni koira kohtalaisesti saattaa karhua haukkua noin normaali olosuhteissa mutta se joka pimeässä haukkuu raanassa olevaa niin silloin käsittääkseni korvien väli ja karhuveret on koiralla kohillaan.Näillä oikeilla karhunpyytäjillä on asiasta enempi varmaan kokemusta kuin tällaisella "penkkiurheilijalla".Tällainen näkemys on minulle muotoutunut kun on näitä isäntiä raatauttanu.

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 18 Heinä 2010, 18:36

koltso kirjoitti:
Pentti Koskelo kirjoitti:Kuule Kojamo.Milloin minä olen satuja puhunut.Voin lähettää sulle koiranomistajan tiedot yv:nä niin voit sieltä asian sitten tarkistaa.Koiran omistaja sattuu olevan amattilainen karhupuolella enkä minäkään ole häntä satusetänä pitänyt.
Voin kyllä yhtyä tuohon Pentin tuntemaan karhukoiraan ja tietoon vahvoista karhuveristä;tuttu on koira ja on tullu käytyä sen kanssa "metsää kiperimmissä paikoissa" !
Pena hyvä esson baarissa olet vähänväliä ollunna, tartteeko muuta muistuttaa :roll:
Karhukoira on toki viisaskoira, pyytää mielellään sitä mitä isäntänsäkin.

Pentti Koskelo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 18 Heinä 2010, 18:41

Tuota viimmeisestä lauseesta olen Kojamon kanssa samaa mieltä.On hyvä että löytyy edes yksi yhteinen mielipide.

einosammeli
Viestit: 116
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 15:27
Paikkakunta: Ivalo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja einosammeli » 18 Heinä 2010, 20:19

En tiiä mitä koiraa pentti + muut tarkoittaa mutta mulla sattuu olemaan semmoinen narttu jolle on ammuttu karhuja mutta ei hirviä. eikä ole tarvinnut hirvihaukulle hiippailla tämän kyseisen koiran kohalla.
Sammeli Pekkala

Vastaa Viestiin