karhukoiran nykiminen taluttimessa

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
puuhapete
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Helmi 2005, 15:51
Paikkakunta: pohojanmaan poikii

karhukoiran nykiminen taluttimessa

Viesti Kirjoittaja puuhapete » 11 Maalis 2005, 17:42

minulla 10 kk.kku uros taluttimessa kamalaa nykimistä ja riuhtomista kuinka paljon kärsii kouluttaa että oppis kulkemaan taluttimessa ja jos pitää komentaa niin vaikuttaako metsästys hommiin. onko kellään kokemusta
tälläisestä?

J-P
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 19:52
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: karhukoiran nykiminen taluttimessa

Viesti Kirjoittaja J-P » 12 Maalis 2005, 20:49

puuhapete kirjoitti:minulla 10 kk.kku uros taluttimessa kamalaa nykimistä ja riuhtomista kuinka paljon kärsii kouluttaa että oppis kulkemaan taluttimessa ja jos pitää komentaa niin vaikuttaako metsästys hommiin. onko kellään kokemusta
tälläisestä?
Samankaltaisia ongelmia ilmeni nartullani 9kk :( Ei kiva lenkittää.
-mietin et miten mä haluan kävellä ja aloitin korostetusti heiluttaa käsiäni.
-saattaa tuntua ja näyttää hölmöltä mut kyllä koira pikkuhiljaa alkaa oppia, ei tunnu kummastakaan kivalta kun panta napsahtaa kireeks. :evil:
-vielä vetää hajuen perässä mutta oppi nopeasti muutama viikko-kuukausi 3 l/p.

Olen kuullut et ei hyvin koulutettu koira ole huonompi metsässä vain päinvastoin parempi :)

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

kuonopanta :)

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 20 Maalis 2005, 20:41

Olettekos kokeilleet kuonopantaa vetäville koirille. Laitetaan kuonoon ja jos koira yrittää vetää, kääntyy peräpää menosuuntaan. Oppivat nopeasti ettei eteenpäin pääse sillä tyylillä :)
Kuva

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: karhukoiran nykiminen taluttimessa

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 21 Maalis 2005, 10:21

J-P kirjoitti: Olen kuullut et ei hyvin koulutettu koira ole huonompi metsässä vain päinvastoin parempi :)
Ainakin on toiveita saada se haukulta pois, silloin kun ite tahtoo.

Pesukarhu
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 20:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu » 04 Touko 2005, 21:34

Itse olen koiran talutusopetuksessa käyttänyt sellaista, että kun naru kiristyy niin pysähdyn. Pian koira alkaa ymmärtää että matka ei jatku ennen kuin kävelee vetämättä. Alku voi olla tuskallisen hidasta etenemistä, mutta mielestäni parempi konsti kuin jatkuva nykiminen pitemmällä tähtäimellä.

Ato

Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Ato » 05 Touko 2005, 08:30

Olen saanut kielloin ja pysäyttämisin vuoden vanhan narttuni toimimaan suht.hyvin kun itse lenkitän, mutta säännöt unohtuu kun joku muu perheen jäsen on lenkillä ,muutama päivä sitten poika (14v.) tuli rinnus märkänä lenkiltä kun koiruus oli yhtäkkiä hoksannut jotain mielenkiintoista ja nykäisi.
Vai vahvistaako tämä käsitystä "yhden isännän koirasta" :?:

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 05 Touko 2005, 10:34

Kokeilee uutta taluttajaa :roll: meilläkin lapset lenkillä käyttää ja kyllä ne välillä itseäkin koittelee, että jokohan sitä saisi hiukkasen kiskoa, mutta kun kaikki taluttelijat tekee samalla tavalla ja kieltävät samoilla sanoilla, lopulta uskovat että ei sitä saa tehdä....
Kuva

puuhapete
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Helmi 2005, 15:51
Paikkakunta: pohojanmaan poikii

karhukoiran nykiminen taluttimessa

Viesti Kirjoittaja puuhapete » 05 Touko 2005, 19:47

muutama kuukausi kulunut koira kävelee jo tosi mätisti kun sitä käy lenkittämässä. ostin kuristin pannan aina kun koira rupesi nykiin nykäisin
takaisin. vielä tahtoo mennä jos joku mielen kiintoinen haisee mutta sehän
on vielä pentu ja kaikki kiinnostaa. :?: :D :P

Vieras

Vedonestovaljaat

Viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Touko 2005, 21:47

Olen käyttänyt tavallista pantaa, kuristuspantaa, valjaita kaikkia. Sitten keksin kuonopannan ja sehän tepsi mutta en tykännyt pitää kuonopantaa vaikka se onkin todella tehokas onneksi löysin veonesto valjaat jotka ovat toimineet loistavasti. Kannattaa kokeilla.

Niitä löytyy esimerkiksi prismasta :D

MM
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Elo 2005, 12:12

Viesti Kirjoittaja MM » 14 Elo 2005, 12:20

Meilläkin on vedonestovaljaat, tosin kakara ei niistä paljon välitä.. Mutta ajattelin alkaa käyttämään niitä enemmän, ehkä se vielä tajuaa

Vastaa Viestiin