Koiran ruokinta

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

ristoreipas
Viestit: 129
Liittynyt: 28 Helmi 2005, 09:13

Koiran ruokinta

Viesti Kirjoittaja ristoreipas » 28 Helmi 2005, 09:59

Olen melko noviisi karhukoiramies ja haluaisin vähän kysellä neuvoa kokeneemmilta koiran tankkauksen suhteen. Minulla on parivuotias kku ja viime syksyltä avo ja voittaja 1 plakkarissa + muutama kaato. Koira sai viime kesänä liikuntaa mielestäni riittävästi ( pari kertaa viikossa 15-20 km juoksutusta pyörällä). Syksyllä Yritin pitää sen huolen, että sai levätä riittävästi pyyntipäivien välillä ( 1 työtä, 3 lepoa). Jahtivahti energiaa olen syöttänyt n. 4 dl /vrk. Jauhettua hirvenlihaa n. 1 kg kerran viikossa. Lisäksi hirven luita ja muutama leipäpala silloin tällöin. Koira on sopusuhtainen ja kaikin puolin terve. Kuitenkin syksyllä meinasi välillä hyytyä pyynnissä. Erän verran paukuttaa ja aika hyvin jo karkkojakin nappaa, mutta sitten tulee ukon luo ja on ihan finaalissa. Makaa jaloissa ja katsoo siihen malliin, että pitäis muka kantaa autolle. Ihmetyttää kun kuuntelee juttuja viisaammilta ja varsinkin harmajan miehiltä, kuinka koirat vetää urut auki vuorokauden ja toisenkin. Kärsiikö koirani vain riistainnon puutteesta?
Jani Honkimaa

make
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Elo 2004, 09:08
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja make » 28 Helmi 2005, 14:29

epäilen että taitaa mennä takki tyhjäksi noilla eväillä. Kovempaa ruokaa suosittelisin

esai
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Elo 2004, 09:08

Viesti Kirjoittaja esai » 28 Helmi 2005, 17:29

Koiraa ei voi tavallaan tankata, kuten pitkänmatkan juoksijaa, vaan riittävästi energiaa(rasvaa) ja valkuaista sisältävää ravintoa ja kuituja. Tänään tuli nivelrikoista haastattelu radiossa, siinä Kai sanoi ruokinnasta hyvin. Ei missään vaiheessa liikaa, mieluummin kerran päivässä. Koirien tulee olla sopusuhtaisia ja yksilölliset ruokintatavat. Ei tiettyä määrää esim.kuivamuonaa ja sitten jotain muutaa, vaan seurata koiran tarvetta.

tikkakoski
Viestit: 561
Liittynyt: 26 Loka 2004, 23:55

Viesti Kirjoittaja tikkakoski » 28 Helmi 2005, 18:05

Kyllä sitä raakaa rasvaista sianlihaa pitäis nappien lisäksi antaa joka päivä jos koiralla metsästetään tosissa omillakin koirilla metsästetään usein 2-3 päivän yhteen soittoon,naudan ja hirven lihassa kun ei rasvoja juuri ole koira pystyy juuri rasvat hyödyntään parhaiten polttoaineeksi siassa taas on sitä mitä työkoira tarvitsee.

esai
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Elo 2004, 09:08

Viesti Kirjoittaja esai » 01 Maalis 2005, 08:01

Ehdottomasti pitää olla rasvaa ja lihaa, olen täysin samaa mieltä, pelkät nappulat eivät riitä. Tarkoitin edellisessä vastauksessa nimenomaan eläinperäistä rasvan käyttöä lisänä. Aloita muutokset hyvissä ajoin, ei misäänn tapauksessa koetta edetävällä viikolla vasta, että koira ehtii tottuun, olen itse pilannut koirani kokeen antamalla koetta edeltävänä päivänä pelkkää lihaa ja rasvaa.

PJP

Viesti Kirjoittaja PJP » 01 Maalis 2005, 19:28

Enempi rasvaa kulutukseen ja tuplaisinpa melkein noin pienet annokset.

ristoreipas
Viestit: 129
Liittynyt: 28 Helmi 2005, 09:13

Viesti Kirjoittaja ristoreipas » 01 Maalis 2005, 20:36

Kiitoksia neuvoista! Täytynee lisäillä evästä ja pistää sitä läskiä ainakin syksyllä ruoan joukkoon. Se kyllä kummastuttaa, että koira ei kuitenkaan ole missään nimessä liian laiha ja ruoka-annosta pitäisi nostatella. Siitä se ei ole toki kiinni, ettenkö raaskisi koiraani syöttää. Olen vain yrittänyt pitää huolen, että ei pääse lihomaan. Pentuvaiheessa syötin kovasti ja meinasi olla jo vähän turhan tukeva. Syksystä vielä sen verran, että jos oli liikkuvat elukat ja koira ei oikein kunnolla saanut niitä asettuun, niin jaksoi kyllä seurata jo vähän liiankin kanssa. Onneksi uusi gps-tutka toimi hyvin. Sitten jos sai haukkua pidempään, niin alkoi hyytyä. Ääni kuitenkin riitti, joten kurkussa ei luulisi vikaa olevan. Täytynee kokeilla nyt noilla vinkeillä. Ollaan sitten molemmat dietillä!
Jani Honkimaa

tikkakoski
Viestit: 561
Liittynyt: 26 Loka 2004, 23:55

Viesti Kirjoittaja tikkakoski » 01 Maalis 2005, 21:18

Niin ei sitä luppoaikana kannata lihavaksi syöttää on kovan homman saada liika läski koiran takin alta pois kulutuksen mukaan metsästyaikana sikavainajasta saadut paukut kyllä karisee kankaille kun koira laukkoo hirvien perässä.

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

metsästyskautena energiapitoisempi ruoka

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 09 Maalis 2005, 18:18

Kannattaa ainakin treenikautena antaa nappuloita, joissa on enempi (rasvaa ) energiaa, esm. Bento Kronen NB performia tai 1 st choicen performancea :arrow: http://www.1stchoice.fi/ :arrow: http://www.bentokronen.fi/koirasivut/perform.htm meillä annettaan näitä (myös kantaville ja imettäville nartuille) ja hyvin on metsässä jaksaneet. Harvakseltaan myös lihaa.... Annostelumäärät ovat pieniä verrattuna muihin ruokiin.
Kuva

PJP

Viesti Kirjoittaja PJP » 10 Maalis 2005, 09:12

Ja nappuloitten mainostajille.
Raakaa lihaa/luita/sisäelimiä ynnä muuta herkkua ainakin koiran mielestä ei pidä unohtaa vaikka nappulasäkin kupeessa lukisi mitä. :)

beenahou
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Joulu 2004, 09:57

Viesti Kirjoittaja beenahou » 10 Maalis 2005, 09:24

Metsästys- ja koekauden aikana JahtiVahti Extra Energia ja jauhettu sianliha.

Vieras

Rasvalla koira kulkee

Viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Huhti 2005, 09:07

Olen itse harrastanut aiemmin valjakkourheilua rekikoirilla ja niistä kokemuksista tiedän että, koirien ruokintaa tulee muuttaa liikkunnan mukaan. Itse ruokin kolmella eri tavalla. Kesällä rasvaa 15% ja noin 20% proteiinia. Ja huippukaudella rasvaa oli yli 30 % ja proteiinit samaa luokkaa. Koirat liikkuivat jonkin verran myös kesällä. Mutta kotikoirallehan riittää mielestäni alle 10%:n rasvapitoiset ruoat.
Ja määrät kasvoivat esim. että omat koirani söivät kilpailukaudella nappuloita kaksi kertaa päivässä ja litran verran per ateria, eli siis kaksi litraa kuivana mitattuja nappuloita. Siis aikamoinen energiamäärä.

Mielestäni mm. aloittajan tulee tarkkailla miten koiran lihakset kehittyvät, mutta sanoisin että ruokaa ja vahvempaa enemmän.

pitkätukka
Viestit: 139
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:19

Viesti Kirjoittaja pitkätukka » 25 Huhti 2005, 18:54

mielipiteet näyttää olevan vähä niinku persreikä,jokaisella on omansa.joo kyllä tuosta sianrasvan syöttämisestä koiruuksille omasta kokemuksesta vain hyötyä erinomainen energian lähde. eikös jahti vahti extra energyn syöttäjillä ole koirat ripuloineet ko.ruuan takia?itse yrittänyt ruokkia koiria energyllä aloittaen sievästi sekottelemalla laihenpaan ruokaan, mutta aina on tuloksena löysä uloste ja lopulta jopa ripuli.eräs hirviporukkamme koirista on ollu lääkekuurilla ku ei ripuli muuten asettunu syötti jahti vahtia eikä uskonut että voi aiheutta ripulin koirallensa.

puuhapete
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Helmi 2005, 15:51
Paikkakunta: pohojanmaan poikii

ruokinta

Viesti Kirjoittaja puuhapete » 26 Huhti 2005, 16:03

itse ruokin koirat kotirualla ja lisäksi sekoitan sian jauhelihaa naudan mahaa lisäksi jahti vahti enerkiaa keitettyä kalaa enkä ole huomannut että koirat olisi olleet ripulilla :lol: :wink:

jps
Viestit: 56
Liittynyt: 25 Elo 2004, 09:14
Paikkakunta: etelä-savo

Viesti Kirjoittaja jps » 12 Touko 2005, 15:15

Minä ruokin koirani J&V energialla lisättynä jauhelihalla/kotiruualla/maksalaatikolla. Nyt olen alkanut säännöllistää ja lisätä jauhelihan määrää kun kuntopuoltakin on harjoiteltu säännöllisemmin.

Koira on vasta nuori ja olen ollut aika varovainen pitkässä ja enemmässä lenkittämisessä kun ei sellaista jämäkkää faktaa määristä oikein saa selville. Käymme pari kertaa viikossa noin 4-7km pyörälenkeillä ja yhdellä-parilla juoksulenkillä. Syksylle tarkoitus nostaa ehkä reiluun kymppiin lenkkien pituudet.

Juomista pitäisi jotenkin saada lisättyä.

Onko jollain vinkkejä rasituksen jälkeisen palautuksen nopeuttamiseen? Joku puhuu makaroni/riisi/tms syöttämisestä lenkin jälkeen. Vai jatketaanko niinkuin ennenkin (1krt/pv lihaa ja muuta)? Siis metsästyspäivän jälkeen kun seuraavana päivänä pitäisi taas mennä.

Vastaa Viestiin