Metsästysasut

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

punakone
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Elo 2006, 22:09

Viesti Kirjoittaja punakone » 23 Maalis 2008, 17:20

SPEDE kirjoitti:
Niin,jos joku tietää mistä saa vielä Boreuksen vanhan mallin sarkatakin ostettua niin pistäkää vaikka yv.
Oulussa on liike (nimeä en nyt muista, semmonen army-tyylinen, mutta siitä rotuaarin sokos-aukiolta rantaan päin n. haulikon kantama ja oikealla puolen) jossa kertoivat että tätä vpu:n (boreuksen) sarkapukua valmistetaan taas. Oli heilläkin tuotevalikoimassa.

punakone
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Elo 2006, 22:09

Viesti Kirjoittaja punakone » 23 Maalis 2008, 17:54

Edittiä: Taisi olla Potero se liike...

EKL
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Maalis 2005, 18:15
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja EKL » 01 Huhti 2008, 23:43

Potero hyvinkin...

Harmi vain, että liile lopetti toimintansa eilen maanantaina 31.3.2008. Tänään aprillipäivänä ovi oli jo kiinni ja myytävänä oli ikkunamainoksen mukaan enää umpipuuta oleva kassapöytä, sirukortinlukija, tietokone ja tulostin.

Ensio

parti

Viesti Kirjoittaja parti » 11 Huhti 2008, 00:19

gore-tex on gore-tex. Pelaa! tosin yhdestä maksat kahden muunlaisen hinnan mutta sitten se meneekin seuraavat 10-15 v.

yaris
Viestit: 70
Liittynyt: 11 Tammi 2008, 08:29

Viesti Kirjoittaja yaris » 11 Huhti 2008, 20:47

parti kirjoitti:gore-tex on gore-tex. Pelaa! tosin yhdestä maksat kahden muunlaisen hinnan mutta sitten se meneekin seuraavat 10-15 v.
Vain hitsi kun nuotion kipinät tekee reikiä niin ärsyttää,nyt hankin sarkapuvun ei tule reikiä. :x

jounikarki
Viestit: 196
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 15:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Metsästysasut

Viesti Kirjoittaja jounikarki » 16 Marras 2008, 04:16

Kysyisin sarkapuvusta.

Minkälainen se on käyttää plussa keleillä ja vesisateessa. Onko kokemuksia Jahti Jakt puvusta vai jostain muusta, mistä? Saako sarkapukua muualta nykyisin kuin Erätukusta?
Jouni Kärki

- Ursus "Piki" FI32026/19
- Taikakairan Laku 28451/15
- Kortenivan Rakka 38105/11
- Kalotti Piku 50688/08

MUSTA1
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Loka 2008, 19:44

Re: Metsästysasut

Viesti Kirjoittaja MUSTA1 » 16 Marras 2008, 20:01

Sastan kiuta puku oli mulla vajaa 10 vuotta ja luovutin isälle, joka pitää edelleen pukua,hänen hirviporukassa kuulosti olevan edelleen parempi kuin uudet erätukun puvut.
Ostin itelle Sastan wolf puvun, joka ollut pari syksyä, moittimista ei oikein löydy.Alku syksystä alle riittää pelkkä alu paita ja kun ilmat kylmenee, niin lisää kerroksia.
Normaali kävelyllä ei kastu sisältä, kun huolehtii ettei laita alle liikaa vaatteita.Veden kyllä pitää hyvin ulkopuolella.
Tehdään edelleen Suomessa, ja korjaus palvelun pitäis kait toimia vielä. Jouduin korjauttamaan edellisen puvun kun housuihin putos hehkuva makkaratikun kärki.
Korjaus oli edullinen ja paikkaa ei tahdo huomata, korjasivat myös kalvon.
Kankaat tulevat kait jostain idän suunnalta??? Ei varmaa tietoa.

Samaan aikaan kiuta puvun kans ostin Meindlen taiga jalkineet,alkoivat vuotamaan saumoista n.7 vuoden jälkeen.
Ovat edelleen hyvät kävellä, mutta joutuu tiheään rasvaamaan, ettei vuotais.
Nyt ollut kahtena syksynä Nokian neopren kumisaappaat, joihin ollut tosi tyytyväinen, pitävä pohja, hyvät kävellä ja suhteellisen lämpimät.

media4
Viestit: 124
Liittynyt: 17 Helmi 2008, 14:54

Re: Metsästysasut

Viesti Kirjoittaja media4 » 16 Marras 2008, 21:06

Housut pitää olla vähän väljät ja veden pitävät. Olen pitänyt housujen päällä vaimon tekemoä suoja housuja jotka pitää vettä pieninä pärskeinä mutta ei suoranaista liottamista. Yläruumiiseen joku sarka lyyssi, Nyt käytössä erätukun sarka puku. Ja ,ärällä nuo suoja housut. Kagas eräältä kuku kauppiaalta. Näytti kuinka vesi suurina pisaroina valuu kuin hanhen selästä. Puolen kymmenen vuoden ahkeran käytön jälkeen uudet housut tilalle. Housuissa varottu liikoja saumoja, Reiät taskuille.Oikeastaa jalat polvista alas kaikkein isoimmassa rasituksessa märällä kelillä samoin hartiat, Puvut sen verran väljät että alle sopii sopivasti kerroksia lämpötilan ja liikkumisen mukaan.
Tauno Veteläinen

yaris
Viestit: 70
Liittynyt: 11 Tammi 2008, 08:29

Re: Metsästysasut

Viesti Kirjoittaja yaris » 17 Marras 2008, 17:26

Minä kuljen aika paljon metsässä ja noin vuosi sitten ostin haltin kalliin eräpuvun ja kun tykkään istua nuotiolla tuo puku ei kestänyt yhtään nuotion kipunoita, nyt siinä on tosi paljon kipunan aiheuttamia reikiä, nyt ostin tämän toisenlaisen maastokuviollisen kalvopuvun maksoi n.100e ja tämä tuntuu hyvältä kuin myös haltin sarkapuku, jalassa minulla on pitkävartiset viikingin goretex saappaat ja nyt olen tyytyväinen näihin varustuksiin, vielä kun saisi sen karjalankarhukoiranpennun olisi mukava liikuskella jahdissa.

parti

Re: Metsästysasut

Viesti Kirjoittaja parti » 18 Marras 2008, 22:54

Swedteamin ostin kauden alussa ja olen 100% tyytyväinen, jahtijakit eivät kuulu, ikinä enää missään muodossa, minun kokoelmiini.

Nelonen
Viestit: 56
Liittynyt: 23 Loka 2006, 11:06
Paikkakunta: Oulu

Re: Metsästysasut

Viesti Kirjoittaja Nelonen » 19 Marras 2008, 11:23

Jos aloittaa metsästyksen 20 elokuuta ja lopettaa joulukuussa, niin on aika selvä ettei yhdellä asukokonaisuudella selviä. Lämpötilat on jotain +18 ja -18 välillä.Vaikka kerrospukeutumista ja kuoriasuja suosisikin, niin ei ihan yksi puku riitä. Itsellä tulee käveltyä ja liikuttua melko pitkiä matkoja päivän aikana ja yritän välttää turhaa hikoilua. Kunnolla kun on hiki pinnassa ja sitten kököttää tunnin pari, niin on ihan sama kuinka paljon vaatetta, niin kylmä tulee.Alkusyksyllä olen pitänyt 'softshell' materiaalista olevaa kalvotonta asua. Niitä on ainakin Haltilla, Milletillä ja monella muulla. Se on ulkoilukäyttöön tehty, äänetön, pitää kohtalaisesti vettä. Risukossa liikuttaessa tosin päästä veden nopeammin läpi, kun risut vie pintajännityksen(olipa hienosti sanottu?). Puserosta saa selästä tuuletusvetoketjut tarvittaessa auki.Kun mennään alle kymmenen asteen lämpötiloihin alan käyttää kalvopukua. Nyt on ollut kaksi syksyä Swedteamin Dakota. Siinä on huomioväri, joten erillistä liiviä ei tarvi lisäämään painoa ja lämpöä. Lahetta sai kahdella eri pituudella. Se on vähän ohuempi kuin kotimaiset vastaavat (enkä tarkoita Jahtia). Liikkuvaan metsästykseen sopii kohtuu hyvin. Kipinöitä on syytä varoa. Useasti huomaa kun koiramiehilläkin on kalvopuvun alla flanellipaita??? Sehän imee kaiken kosteuden eikä kuivu koko päivänä. Kalvopukuhan toimii parhaiten urheilualusasun ja väli fleecien kanssa, villaakin voi olla lisäksi. Pakkasilla olen käyttänyt sarkahousuja ja näitä paksuja fleecepuseroita, jonka alla kerroksia. Hyvää sarkapuseroa en ole löytänyt.
Ken latuja kulkee, on latujen vanki. Vapautta vain on umpihanki.
Jussibee

Vastaa Viestiin