pennun varausmaksu

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

kossi

pennun varausmaksu

Viesti Kirjoittaja kossi » 26 Joulu 2005, 20:15

kuinka moni kasvattaja perii pennun varausmaksun ja missä vaihessa se on peritty pennunvaraajalta ja minkä suuruinen summa/pennunmyynti hinnasta? kuinka moni pennunottaja on joutunut sen maksamaan/mitä mieltä ?? olis mielenkiintoista kuulla kommentteja sekä KASVATTAJILTA, että PENNUNOTTAJILTA (positiivista ja negatiivista) kuinka yleinen käytäntö tämä harrastamamme rodun keskuudessa on???

Kooistinen
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Marras 2005, 09:22

Varausmaksu...

Viesti Kirjoittaja Kooistinen » 26 Joulu 2005, 21:01

En puolla varausmaksun vaatimista.Viisi koiraa olen kasvattajilta ottanut eikä koskaan ole ollut ongelmia.Olen varannut vain yhdestä pentueesta kerralla (olen tiennyt mitä haluan ) kaksi kertaa en ole saanut pentua toinen valeraskaus ja toinen ei halunnut myydä minulle.Toki olen läheltäkin seurannut kasvattajaa jolta varaillaan koiria eikä sitten otetakkaan joten sitoutumista pennun ottajille.Koira on pitkä prosessi ei mikään päähänpiston aiheuttama hankinta...Joka tapauksessa en kannata varausmaksua vaan kannatan rehellisyyttä varauksiin ja pentukauppoihin...

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 26 Joulu 2005, 21:51

Itse en ole ottanut varausmaksua, vaan ole sanonut että 9 viikkoiseiksi on aikaa pentu hakea ja jos ei ole hakenut myyn eteenpäin. Muutama on hakenut vasta 10 viikkoisena ja on jättänyt n. 1/3 pennun hinnasta ja on varmistanut näin että varmasti pentu on vielä paikanpäällä kun hakemaan tulee. On niitä sattunut että on varanneet ja 9 viikkoisen olen myynyt eteenpäin ja 12 viikkoisena kysellään uudestaan, josko pentu vielä sattuisi kasvattajalla olemaan....
Kyllähän siitä kasvattajalle lisäkuluja tulee, jos ei varattua pentua haekkaan, mutta itse olen sitä mieltä että jos varaa, eikä haekkaan siihen 9 viikkoon mennessä, ei se kyllä koiraa tarvitsekkaan.
Mutta kyllä sen jo varausta ottaessaan melkein tietää, kuka on sellainen joka monesta paikkaan pennun varaa ja ottaa sieltä mistä ensiksi saa(eikä kyllä muista muille ilmoitella että pennun on jo saanut)
Kuva

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 27 Joulu 2005, 09:20

Kahvitauon mietteitä :lol:
Parhaita pennun varaajia ovat sellaiset, jotka kyselee koko pentuajan(kun vielä pennut ovat kasvattajalla) pentujen kuulumiset ja kehittymisen. Käyvät ueampaan otteeseen pentuja katsomassa ja jos ei siihen ole mahdollisuutta, pyytävät vaikka kuvia pennuista. Nämä kyllä pennun hakevat silloin kun on sovittu ja paneutuvat asiaansa huolella.

Monikaan kasvattaja ei varmaan viitsi vastata tuohon kössin kysymykseen, kun taitavat pelätä joutuvansa tällä palstalla toisten silmätikuksi, vaikka nimettömänä rekisteröityjänä vastaisikin :(
Kuva

kossi

Viesti Kirjoittaja kossi » 27 Joulu 2005, 11:39

tara4632 kirjoitti:Kahvitauon mietteitä :lol:
Parhaita pennun varaajia ovat sellaiset, jotka kyselee koko pentuajan(kun vielä pennut ovat kasvattajalla) pentujen kuulumiset ja kehittymisen. Käyvät ueampaan otteeseen pentuja katsomassa ja jos ei siihen ole mahdollisuutta, pyytävät vaikka kuvia pennuista. Nämä kyllä pennun hakevat silloin kun on sovittu ja paneutuvat asiaansa huolella.

Monikaan kasvattaja ei varmaan viitsi vastata tuohon kössin kysymykseen, kun taitavat pelätä joutuvansa tällä palstalla toisten silmätikuksi:(
siis, millälailla joutuu toisten silmätikuksi??? jokaisella kasvattajalla on varmaan se oma "tyyli" pentueensa kaupata. mielipiteitä tuosta pennun VARAUSMAKSUSTA lähinnä tiedustelin, sekä kasvattajilta että pennunvaraajilta, mistään raha summista ei tarvi tietenkään puhua, jos ei halua. tuntuu vain olevan nykyään vähempi tuollaisia pennun varaajia/ottajia, kuin tuo koistinen jotka TIETÄÄ mitä haluaa ja on vielä tarpeenvaatiessa valmis odottelemaankin haluamastaan nartusta varaamaansa pentua pitempääkin.

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 27 Joulu 2005, 12:14

Mielestäni vastasin kyllä kysymyksiisi kasvattajana:

kuinka moni kasvattaja perii pennun varausmaksun ja missä vaihessa se on peritty pennunvaraajalta ja minkä suuruinen summa/pennunmyynti hinnasta?
Itse en ole ottanut varausmaksua

kuinka moni pennunottaja on joutunut sen maksamaan/mitä mieltä ??

jos varaa, eikä haekkaan siihen 9 viikkoon mennessä, ei se kyllä koiraa tarvitsekkaan.

olis mielenkiintoista kuulla kommentteja sekä KASVATTAJILTA, että PENNUNOTTAJILTA (positiivista ja negatiivista) kuinka yleinen käytäntö tämä harrastamamme rodun keskuudessa on???
Negatiivista: Kyllähän siitä kasvattajalle lisäkuluja tulee, jos ei varattua pentua haekkaan(jos ei varausmaksua ole ottanut)


Monikaan kasvattaja ei varmaan viitsi vastata tuohon kossin kysymykseen, kun taitavat pelätä joutuvansa tällä palstalla toisten silmätikuksi, vaikka nimettömänä rekisteröityjänä vastaisikin.

Kommentti oli ettei keskustelu kuole palstalla, kun ylemmältä taholta toiveena, että keskusteltaisi palstalla enenpi(eiköhän se kossikin lie tästä tietoinen) ja tiedän että moni kasvattaja käy lukemassa
palstaa(jotkut harvat ovat rekisteröityneet), mutta useampi ei uskalla ´´heti ensimmäisestä lauseestahan ne kaikki minut tunnistaa´´ tyyliin. Joskus tuntuu että se silmätikkuna olo meinaa sitä että yritetään etsiä virheitä ja nolaamisen aiheita henkilöistä, jotka uskaltaa kommentoida asioita, siten kun ne itse kokee… Mutta sananvapaushan se on tälläkin palstalla ja niinhän se pitää ollakin. Minusta se nolaaja/vikojen etsijä ei anna itsestään hyvää kuvaa naljailemalla toisten mielipiteille :roll:
Kuva

kossi

taralle

Viesti Kirjoittaja kossi » 27 Joulu 2005, 12:38

huomasin kyllä vastauksesi ja pidän kyllä sinua kasvattajana, jopa suur sellaisena, koska tietojeni mukaan kasvatat useita eri rotuja. ikävä asia jos koet "kaikki" omista mielipiteistäsi eriävät toisten esittämät mielipiteet ja kannanotot naljailuna.?

jätkä

Viesti Kirjoittaja jätkä » 27 Joulu 2005, 12:55

Tuo pennun varausmaksu ei taida olla yhtään hullumpi idea, karsisihan se todennäköisesti "tyhjänpäiväiset monesta paikkaa varaavat" pois. Varausmaksu voisi olla vaikka 100 ekua, se kun tulee tilille, kasvattaja tietää että ostaja on tosissaan.
Mutta kyllä tosi ostajan tunnistaa taran mainitsemista "odotusajan kyselijöistä", soittavat melkein joka viikko ja kyselevät miten nartun/pentujen kanssa menee. Sellaiselle antaa pennun melkein vaikka "puoli-ilman". :D

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Re: taralle

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 27 Joulu 2005, 13:28

kossi kirjoitti:huomasin kyllä vastauksesi ja pidän kyllä sinua kasvattajana, jopa suur sellaisena, koska tietojeni mukaan kasvatat useita eri rotuja. ikävä asia jos koet "kaikki" omista mielipiteistäsi eriävät toisten esittämät mielipiteet ja kannanotot naljailuna.?
Kasvatan vain 3 rotua (ajokoira, karhukoira, pohjis)
Tarkoitin kylläkin niitä jotka ei uskalla rekisteröityä ja vastailla tällä palstalla.
Minusta on vain hyvä että naljaillaan, onpahan enempi lukijoita ja keskustelua palstalla :lol:
Itse olen harvoin ´´herkkänahkaisella´´ päällä ja vain silloin taidan ottaa itseeni. Kyllä sen yleensä huomaa ´´naljailijoista´´ että taitavat muutkin olla pahalla päällä täällä käydessään(vi...tus käyrä korkeella)
Kuva

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 27 Joulu 2005, 15:25

Hmmm, huomaa etä joulu on ohi.... :twisted:

Tuttavani, ei kk kasvattaja, perii pennun varaajilta 100€ varausmaksun. Jos pentuja ei tule riittävästi, hän palauttaa maksun takaisin, niille joille pentuja riitä. Niille jotka ovat varanneet pennun ja niitä on riittävästi 100€ hyvitetään pennun hinnassa. Varausvuorot määräytyvät maksun siirtymisen tilille mukaan. Ei ole kuulemma valituksia tullut ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

Itse en ole varausmaksuja perinyt, enkä todennäköisesti perikkään tulevaisuudessa kun satun seuraavan kerran pennuttaan koiruutta.

PS. Ei tosin kokemustakaan pennutuksesta kuin yhden pentueen verran.

pirttimaa
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Elo 2004, 16:50

Viesti Kirjoittaja pirttimaa » 27 Joulu 2005, 16:15

Mielestäni varausmaksu on hyvä käytäntö, joka kannattaisi kaikkien ottaa käyttöön. Niitäkin pennunottajia on, jotka varailevat vähän sieltä sun täältä ja päättävät vasta luovutusajan lähestyessä, mistä ottavat. Ikävä kyllä.
Toisaalta, onhan pennun varaajallekin etumaksu varmistus siitä, että jotain todella on saamassa. Voihan periaatteessa kasvattajakin luistella puhelimessa sovitusta, jos jostakin ilmaantuu tavalla tai toisella varteenotettavampi pennun ottaja. Tilisiirron kuitti, jossa viestinä on yhdistelmän nimi ja varatun pennun sukupuoli, on hyvä dokumentti olemassa puolin ja toisin.

Onhan pennun ottajilla hyviäkin syitä perua varaus, esimerkiksi yllättävät työesteet, jotka eivät anna aikaa paneutua pennun hoitoon siinä määrin kuin on tarpeellista. Mutta oli este mikä tahansa, se tietää kasvattajalle lisätyötä kun pennulle on katseltava uusi ostaja. Tästä korvaukseksi olen varausmaksun ymmärtänyt, en epäluottamuslauseeksi niin kuin jotkut tuntuvat sen mieltävän.

jjk

varausmaksu

Viesti Kirjoittaja jjk » 27 Joulu 2005, 16:55

Varausmaksukäytäntö on tosi kirjavaa.. Milläs sitten varmistetaan se, ettei varausmaksu päädy ns vääriin taskuihin? Olisiko oltava ns sulkutilikäytäntö, jolta varausmaksu palautetaan ostajaehdokkaalle, jos sitten pentuehdokas ei täytäkkän "mittoja"? Pentukauppa on samalla tavalla kuluttajasuojalain alaista kauppaa kuin minkä tahansa palvelun/ tavaran kauppa, jos osapuolina on kasvattaja (=elinkeinonharjoittaja, vaikka vain osa-aikainenkin) ja yksityishenkilö.

Jos taas on hyvästä yhdistelmästä se mainittu pentu, on lienee kohtuullisen helppoa saada ne kaupaksi. Mutta toisaalta, suullinenkin ostotarjous on periaatteessa sitova, ja mielestäni ostajan tulee korvata kohtuulliset ja tosiasialliset kustannukset kasvattajalle. Tällainen tilanne voisi tulla kyseeseen, jossa varaaja ei noudakaan pentua, ja sen myymisestä toiselle ostajalle aiheutuu kuluja esim pitkittyneestä ruokintajaksosta, "ylimääräisestä" madotuksesta tahi rokotuksesta, mainostamiskuluista yms ".

Selvyyden vuoksi todettakoon, etten puolustele varailijoita jotka peruvat varauksen ilman syytä. Monesti vain myös niin, että kasvattajienkin lupaukset ovat epämääräisiä mm sen suhteen, milloin astuttavat, millä yhdistelmällä mennään jne. Joten astutusvaiheessa tai sitä ennen tehdyt varaukset on täysin "tuulessa". Kasvattajan itsensäkin pitää älytä, että tuolloin kuviot voivat muuttua. Juttu on täysin toinen, jos pentu on jo käyty katsomassa ja sen perusteella ilmoitettu varauksesta !

Kooistinen
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Marras 2005, 09:22

Varauksista...

Viesti Kirjoittaja Kooistinen » 27 Joulu 2005, 20:24

En tiiä ymmärsikö Kossi mitä tarkoitin kun sanoin että tiedän mitä haluan...mutta luulenpa että sinäkin seuraat aika pitkälle eri yhdistelmiä ennen kuin teet valinnan...Tämä on vain minun tapa ja hyvin on koirissa pysytty.Koko ajan on ns "haku päällä", silloin on varaa odotellakkin.
Miten on muuten kasvattajat pidättekö jotain varaus järjestystä ja millä perusteella hylkäätte ostajaehdokkaan ?

ahma
Viestit: 31
Liittynyt: 17 Joulu 2005, 13:25

Viesti Kirjoittaja ahma » 27 Joulu 2005, 20:45

Olen aina ollu koiranostaja ja mielelläni maksan 100€ varausmaksua pennusta jos joku vaatii, koska olen haluamassa tältä hyvää koiraa.
Siinä sitoutuu silloin molemmat kauppaan eikä tule ylimääräisiä komplikaatioita :lol: Ei muuta kun kasvattajat suosittelen varausmaksun keruuseen.

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Re: Varauksista...

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 27 Joulu 2005, 23:38

Kooistinen kirjoitti:Miten on muuten kasvattajat pidättekö jotain varaus järjestystä ja millä perusteella hylkäätte ostajaehdokkaan ?
Itsellä on lista, johon merkkaan halukkaat pennunottajat(epävirallinen varauslista) ja kun pennut ovat syntyneet, soitan listan läpi ja ne jotka vielä pennun haluaa ovat siinä järjestyksessä kuin siinä alunperäisessäkin olivat(varaus järjestys). Jos joku haluaa siitä pennusta sen varausmaksun maksaa kelpaa se kyllä(varsinkin jos haku on sen 9 viikon jälkeen) Monikinhan saattaa varata jo vuottakin ennen astutuksia(vaikka ei sulhanen ole edes vielä tiedossa) ja ilmoitan kyllä kaikille halukkaille ennen astutusta sulhaskandinaatin nimen, jos ei miellytä, voipi heti vetää listasta nimen yli....
Itsestä on tyhmää ottaa varausmaksua, jos ei edes ole pennut syntyneet ja palautella niitä, jos liikaa on varauksia ottanut.
Muutama taitaa olla sellaisia joille en koiraa möisi ja hekin siksi ettei heidän koiranpitotapansa ole itselle mieleinen.
Kuva

Vastaa Viestiin