Ohjatkaapa aloittelijaa alkuun hirvenhaukkukokeisiin

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
HV
Viestit: 444
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 13:57

Ohjatkaapa aloittelijaa alkuun hirvenhaukkukokeisiin

Viesti Kirjoittaja HV » 26 Joulu 2005, 15:10

Kertokaapa vähän ensimmäisen karhukoiransa omistajalle tulevaa vuotta varten, että kuinka ja miten minä pääsen hirvikoetoimintaan mukaan.
Mitä pitäisi osata ja tietää. Säännöt olen löytänyt netistä, mutta se on eri asia.
Siis miten pääsen toimintaan parhaiten matkaan?
Pitääkö itse käydä palkintotuomarikoulutus, varmaan hyötyä siitä olisi kuitenkin?
Valitettavasti en tunne ketään jolta voisin asiaa kysyä, joten käännyn teidän puoleenne.

Pyssymies

Viesti Kirjoittaja Pyssymies » 26 Joulu 2005, 16:23

Mene palkintotuomari koulutukseen. Samalla saat koulutuksen hirven jäljestys ja karhunhaukkutaipumuskokeeseen. Sieltä saat myös "vihreän kirjan" ym. sälää.

Kouluttajilta voi myös kysellä mahdollisuuksia tuomariharjoitteluihin yms...

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 27 Joulu 2005, 10:31

Kuulut varmaan johonkin metsästysseuraan? Kysele onko seurassasi hirvenhaukkukoe tuomareita, miten seurasi suhtautuu koemaastojen luovutukseen kokeisiin syksyisin, miten koemaasto käytännössä varataan kokeita varten? Pyssymies ehdotti palkintotuomari kurssia, se tosiaankin kannattaa käydä. Kun olet kurssin käynyt voit aina tarjoutua vastavuoroisesti toiselle tuomariksi kokeeseen. Meilläpäin ainakin tuomari piiri ja koiriaan kokeissa käyttävä porukkaa on suurimmaksi osaksi sama. Mee syksyllä kokeisiin mukaan tuomariksi tai oppaaksi mettässä (käytännössä) asiat oppii asiat parhaiten, kun on teoriaa hallussa ja hyvät ohjaajat mukana.

HV
Viestit: 444
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 13:57

Viesti Kirjoittaja HV » 27 Joulu 2005, 12:28

Toki kuulun seuraan, mutta kun koskaan ei ole aiemmin ollut kenelläkään yhtään koiraa, minulla on ensimmäinen. Maat on valtion vuokramaita ja niitä on tarvottu jo parikymmentä vuotta, mutta kun väki vanhenee ja vähenee niin tuli hankittua koira ja nyt vaan pitäisi sen kanssa opetella nämä hommat oikein.

Kurssille menen kunhan sellainen tulee. Kiitokset vaan vastaajille.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 27 Joulu 2005, 13:37

Oman koiran rokotukset ja tunnistusmerkintä pitää olla kunnossa..ilman niitä ei pääse kokeeseen.

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 27 Joulu 2005, 15:16

HV kirjoitti:Toki kuulun seuraan, mutta kun koskaan ei ole aiemmin ollut kenelläkään yhtään koiraa, minulla on ensimmäinen. Maat on valtion vuokramaita ja niitä on tarvottu jo parikymmentä vuotta, mutta kun väki vanhenee ja vähenee niin tuli hankittua koira ja nyt vaan pitäisi sen kanssa opetella nämä hommat oikein.

Kurssille menen kunhan sellainen tulee. Kiitokset vaan vastaajille.
Valtion maat voivat olla pieni ongelma. Jos maat ovat vain teillä vuokralla (hirvestys ja tai pienriista), niin vuokrasopimuksessa voi olla pykälä koiran kouluttamisesta ko. alueella, samoin koe touhuista voi löytyä pykälä. Jos alue on yhteislupaalue, niin voi olla että luvasta alueen käyttämiseen kokeeseen/koiran koulutukseen voi joutua maksamaan. Se (sihteeri) kuka hoitaa teidän vuokra-asiat tietää varmaan parhaiten vuokrasopimuksenne pykälistä.

Vastaa Viestiin