wallu teki sen taas!

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

kossi

wallu teki sen taas!

Viesti Kirjoittaja kossi » 03 Joulu 2005, 14:26

läksin tässä torstai aamuna vasa jahtiin, hokasin kierroksellani(autoilu) yölliset emän ja vasan jäljet ja ei muuta, ku wallu jäljille ja aloin kuullostelemaan. meni muutama minuutti ja haukku alkoi raikumaan muutaman sajan metrin päässä. kuuntelin haukkua reilun tunnin, hiivin haukulle ja otin )9.3 ristikon arkaan paikkaan ja vasa tippui. emä alkoi "herättelemään" vasaansa ja möyrysi koiralle. kutsuin koiraani n.10 min. mutta ei suostunut tulemaan luokseni raadolta. ei auttanut muu, kuin lähteä pistämään ja ottamaan suolet pois vainajalta. tässä vaiheessa emähirvi liikahti n.300m. poispäin. ja jäi näköetäisyydelle ja koirani vain kiihdytti haukkuaan. soitin "hirviambulanssimme" paikalle ja läksimmä nylkemään. tiesin, että wallua on aivan turha kutsua seuraavan 10 tunnin aikana, sillä olen havainnoinut, että wallu yltyy vain siitä. no, odottelin sen muodolliset 10h ja läksin kuullostelemaan. mutta haukku oli jopa kiivaampaa, kuin aamusella. piillitin kuiteski mallin vuoksi, josko se vaikka yllättäisi ja tulisi pois. no eipä ollu kuulevinaan. läksin kotia nukkumaan, sielä kaheli olkoon! haukkua kesti yli 27 tuntia,ennenkuin suostui lopettamaan. eikä muuten ollu eka eikä tokakerta, ku näin kävi. tätä "riemua" on ny piisannu 3 syksyä. ny kylän viisaat miehet ja naisetki oisko antaa palijo hyviä neuvoja, mitenkä tuon "hullun" sais kohtuu ajassa pois työmaalta?? kaikki omat konstit on kokkeiltu. emähirveä en suostu"teurastamaan" ja koiraani en taija raaskia myydä ja laittaa vahinkoa kiertämään ,no kaikki muut lailliset keinot ja niksit ovat tervetulleita. senverran vielä tarkennukseksi, että wallu jää silloin kaatopaikalle, kun haukussa on yksi hirvi, ja on haun aikana tottelevainen ,mutta useamman hirven ollessa haukussa wallu jatkaa kaadon tapahduttua jäljelle jäävien kanssa yleensä seuraavaan aamuun asti. omasta mielestäni koirani ei oo pahan ilkisyyttään tottelematon hirvityöskentelyssään, vaan on yksinkertaisesti niin -piip- riistaverinen, ettei malta tulla hirviltä pois kesken päivän, edes kutsusta. tuoneeko ikä sitten viisautta koiralleni lisää, se jää nähtäväksi. antakaapa neuvoja/palautetta!!!

Kooistinen
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Marras 2005, 09:22

Viesti Kirjoittaja Kooistinen » 03 Joulu 2005, 17:25

Paneppas rekisterinumero näkyviin niin voidaan tutkiskella.

kossi

Viesti Kirjoittaja kossi » 03 Joulu 2005, 17:35

FIN 35571/01A

tikkakoski
Viestit: 561
Liittynyt: 26 Loka 2004, 23:55

Viesti Kirjoittaja tikkakoski » 03 Joulu 2005, 18:10

Niin sukuunsa on tullut isänpuolelta sieltä ainakin löytyy noita yö haukkujia.

körde

Viesti Kirjoittaja körde » 03 Joulu 2005, 19:48

Huh huh, on siinä oottamista. Onneksi Kyöstillä jää puoleen noista Wallun töistä, reipas kellon ympärys riittää. Ei tosin aina sitäkään...
Terviisiä Kossille! Mukava lukea joskus jotain uutta näiltäkin sivuilta.

kossi

gördelle

Viesti Kirjoittaja kossi » 03 Joulu 2005, 22:16

kiitti "osanotosta" ! mites japposen kävi kokeissa?

körde

Viesti Kirjoittaja körde » 03 Joulu 2005, 22:35

Huomenna vasta startataan. Hippulaisestahan oli kuulemma tullu Kva.

kossi

Viesti Kirjoittaja kossi » 03 Joulu 2005, 22:43

hieno homma! taas yksi uusi kva narttu lisää ja terveys puolikin kunnossa, HYVÄ! nyt, ku on aikaa ja päässy tään tietokoneen kans sinuiksi, niin yritetään vähän viritellä tänne keskustelunaiheita, vai hä, niinku yks meijän tuntema persoona "isojussi" tuumais!

2cm
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Syys 2005, 14:49

Viesti Kirjoittaja 2cm » 04 Joulu 2005, 01:14

En epäile miehen sanaa, mutta 27 tuntia. Siitä meen takuuseen että ei ole koko aikaa haukkunut. Siellä on hirvi ja koira välillä "nukkunut" sulassa sovussa. Jos koira kuulee miehen äänen tai hirvi nousee, niin haukku alkaa välittömästi. Oon vastaavia esimerkkiä jämpti puolella nähnyt. Jos vinkkiä kaipaat niin osta gps-tutka. Ja kuinka sitten toimitaan. Koira haukkuu pimeässä seisonta haukkua ja et saa hirveä karkkoon. Aja kohdalle ja kävele metsään niin lähelle että koira kuulee vihellyksen, kuset siihen paikkaan ja lähdet kotio nukkumaan. Tutkaan aluehälytys päälle aja unta kaaloon. 2-3 tuntia kuuluu piip piip ja koira on tiellä. En anna takuuta, mutta kokeile. Ei se sieltä kutsumalla tule.

kossi

2cm:lle

Viesti Kirjoittaja kossi » 04 Joulu 2005, 21:36

et lukenut metsäkertomustani ajatuksella läpi. käväisin wallun haukkumaastossa vain kerran n.10h hirvityöskentelyn alettua ja kokeilin koiraani pois. ei ollut kuulevinaan. muun ajan vietin kotonani n.20km päässä haukkumaastosta n.2-4tunnin välein koiralleni soittaen ja paikkaa päivittääkseni.(niin minulla on ollut jo 2vuotta tuo gps-tutka) eipä sekään ole ollut sellainen"taikakalu" millä koiran saisi pois haukulta ennenkuin sillä on itsellä halua.soittelin tosiaan koiralleni läpi yön ja kertaakaan sieltä ei kuulunut kuorsaus, vaan reipas haukku jopa kiivaampi, kuin päivännäöllä.olen viettänyt lukemattomia öitä wallun haukkua kuunnellen, kuitenkin niin etäällä, ettei koirani ole takuulla tiennyt minun olevan lähiseudulla. ja kyllä se ei ole haukku katkeillu vaan on jatkunut tasaisena läpi yön.olen kokeillut myös karkoittelemalla saada wallun sippaamaan ja luovuttamaan, mutta kyllä täytyy myöntää, että minä olen sipannu ennemmin, kuin wallu.tuo sinun ehdottamasi kuseksimis homma ei oikein avautunut minulle, mutta eisiitäkään varmaan ole apua, sillä wallu pysyy siellä hirvellä, ku takiainen yölläkin, eikä havaintojeni mukaan käy haahuilemassa välillä muualla.ja lopuksi yhdessä asiassa olen kanssasi samaa mieltä, että ei se wallu tosiaan kutsumalla sieltä haukulta pois tule, vaan sitte kun on saanut olla tarpeeksi kauan ja haluaa itse lopettaa. kiitoksia vinkeistäsi 2cm.

jupe
Viestit: 164
Liittynyt: 10 Maalis 2005, 11:09

Viesti Kirjoittaja jupe » 04 Joulu 2005, 22:35

Kossi voin sen salaisuuden sulle kertoa,mutta älä kerro muille.Saat
Wallun yöksi kotiin,kävelet tuulen päältä haukulle jäljen,älä kuseskele,
avaa pilttipurkki.Mitäkö purkissa? Olet kerännyt siihen eritteitä,joko
Iitun tai Ewen kiiman ollessa kiihkeimmillään.Kävelet sitten reippaasti
autolle ja avaat perälunkan.Suljet lunkan kun Wallu on autossa.
Tämä salaisuus vaan meidän kesken.

kossi

jupelle

Viesti Kirjoittaja kossi » 04 Joulu 2005, 23:09

kiitti vinkistäsi jupe! tuota konstiapa en oo vielä kokkeilu. on pieni epäilys kuiteski tepsiikö tuokaan, sillä wallulla on parina syksynä peräkkäin ollut jahdin aloituksen aikaan narttu astutteilla, siis vieraana n. vajaan pari viikkoa ja astuteltu joka toinen päivä vähintään. on jahdattu normaalisti kotomaastoissa eikä koira ole kertaakaan karannu kesken päivän morsiamensa luo. on muistini mukaan kaadettu useampana jahtipäivänä hyviin haukkuihin hirviä, eikä työskentelyt ole takkuillu. ja onpa tuosa kylällä ja naapurissakin ollu narttuja juoksulla jahtiaikana, mutta ei oo tarvinnu koskaan hakea wallua talonpihoilta tyttäristä. kaverilla on mun kasvatti eka pentueestani ja se on yhtä ykköstä vaille K&MVA ja sillä on ollut huomattavia vaikeuksia pysyä metäsä, jos kylillä on ollut joku tiejosta juoksulla oleva narttu, niin sieltä se on pitäny jere poika hakia jopa useita kertoja päivässä oliko muuten ajatuksenasi, että minä marssisin sen pilttipurkin kanssa kierroksen tuulen päällä ja kurvaisin takaisin autolleni edelleen avattu purkki kourassani wallu perässäni? kuullostaa liian helpolta ollakseen totta, mutta otetaan tämäkin konsti kokeiltavaksi. PS. myin iitun reilu kuukausi takaperin ranualle sivenin eskolle. piti tehä tillaa jos täsä vaikka laittas uuven narttupennun kasvamaan. urosta tuskin tulen enää koskaan laittamaan, on nimittäin muuten paljon taipuisampi koulutettava tuo narttukoira.

Peksi
Viestit: 85
Liittynyt: 01 Joulu 2005, 10:39

Viesti Kirjoittaja Peksi » 05 Joulu 2005, 18:23

Oletko aatellu käyttää wallua kuutamo haukuissa?

pitkätukka
Viestit: 139
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:19

Viesti Kirjoittaja pitkätukka » 05 Joulu 2005, 18:28

on se luojan lykky että tuon werran vihtiin wallu haukkua,on sitä sen verran käytetty jalostukseen"tavaramerkillä"ylisitkeä ei työmaa karkuri kuten isäntä ite

kossi

puhutaan pitkätukka koirista, ei niitten omistajista

Viesti Kirjoittaja kossi » 05 Joulu 2005, 19:17

no, eiköhän se tärkein tekijä wallun jalostuskäytölle ole ollut tuo erittäin kova sukutausta ja terveyspuolikin kunnossa samassa paketissa. ehkä kolmantena tekijänä on ollut tuo toimintavarmuus ja sitkeyskin. onhan se jo ajat sitten huomattu, että sitkeät kovasukuiset koirat ovat niitä parhaita riistaverien periyttäjiä, vai mitä pitkätukka?

Vastaa Viestiin