Takapakkia koiran kanssa.

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
HV
Viestit: 444
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 13:57

Takapakkia koiran kanssa.

Viesti Kirjoittaja HV » 27 Marras 2005, 14:37

Minulla on alle 8 kuukauden ikäinen urospentu, joka aiemmin oli vaihtelevia aikoja metsässä itsenäisesti jonkun hajun perässä tms. Tuli takaisin noin 5-30 minuutin kuluttua siihen missä olin sen lähtiessä.

Nyt noin parin kolmen viikon ajan koira painelee ihan johonkin muualle eikä tule enää isännän luokse. Olen tunnin odottamisen jälkeen lähtenyt sitä katsomaan ja pari kertaa se on ollut auton luona. Mennyt omia jälkiäni takaisin autolle.

Tänään löysin sen sellaisesta paikasta missä auto on aiemmin ollut parkissa, mutta tänään auto oli yli kilometrin eri kohdassa.

Mitä tehdä? Miksi koira ei "löydä" tai tule luokseni vaan huupailee muualla. Välit meillä on kyllä kunnossa, mutta tuo ihmetyttää.
Hukkaako se paikat missä minä olen vai mikä on vialla. Toivon kommentteja ja asiallisia neuvoja.

jätkä

Viesti Kirjoittaja jätkä » 27 Marras 2005, 14:50

En usko että mitään on vialla, ole onnellinen että koirasi liikkuu. Omakin uros esimmäisenä syksynään huiteli missä sattui ja löytyi sieltä sun täältä, mietin missä vika:roll: ...toisena syksynä meni aivan hyvin, koira seurasi haun aikana aivan normaalisti, hirvikosketuksen saatuaan sitten pysyy hirvellä, ei haikaile isännän perään.

HV
Viestit: 444
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 13:57

Kiitos infosta

Viesti Kirjoittaja HV » 27 Marras 2005, 16:24

Tuli kyllä mieleen metsässä että toivottavasti Joulupukki tuo GPS-pannan koiralleni lahjaksi.

tikkakoski
Viestit: 561
Liittynyt: 26 Loka 2004, 23:55

Viesti Kirjoittaja tikkakoski » 27 Marras 2005, 23:11

Mukava se on et jo ton ikänen koira irtoaa miehestä kun koira häviää kannattaa jäädä niille paikoille odottelemaan näin luottamus säilyy kun koiralla ruvetaan tosissa metsästämään uskon et kaatojen myötä sinulla on laaja hakuinen koira ja näin pääset jatkossa itse helpommalla,eniten harmittaisi koira joka vain ketalehtaisi jaloissa usein viellä ton ikäset eivät liiku noin reippaasti tai jos liikkuvat niillä on joku mielenkiintoinen haju yns.

tvm
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Marras 2004, 14:32

Viesti Kirjoittaja tvm » 28 Marras 2005, 14:23

Oletko huomannut haistaako koirasi muuten ihan normaalisti? Nenäpunkkikin voi tulla kyseeseen, jos koirasi yhtäkkiä rupeaa hukkaamaan isäntänsä.

jps
Viestit: 56
Liittynyt: 25 Elo 2004, 09:14
Paikkakunta: etelä-savo

Viesti Kirjoittaja jps » 28 Marras 2005, 15:55

Minulla nyt reilun 1,5v kku. Viime syksynä harjoitukset jäi siihen kiinnipidon tullessa, että haku ei ollut oikein riittävän laajaa. Välillä harmitti kun pyöri liian jaloissa. Haukkui kuitenkin jo parikin kertaa hirveä yli tunnin.

Nyt tämä syksy alkoi hyvin. Koira haki hyvin ja löysi hirvet. Muutaman kerran haukulla oli pituuttakin hyvin. Mutta marraskuun ajan homma on ollut aikamoista ilveilyä. Irti kun päästää, niin seuraavan kerran nähdään kun haen sen jostain kaukaa tieltä juoksemasta tai talon pihasta. Ei aina mutta useamman kerran (viimeksi eilen). Eli hakua on jo aivan liikaakin. Jotenkin olen itse ajatellut että koira ei oikein vielä tiedä, mitä metsästä hakee. Juoksee siellä ja jos mielenkiintoinen haju vie taloon tai toisen koiran jäljille niin menee sinne. Hirviä kyllä haukkuu, jos vastaan tulee mutta eivät oikein pysy haukussa.

Kun vaan kärsivällisyys riittäisi, niin kaipa tilanne voisi vielä korjaantuakin...

V_P_K
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2005, 08:09
Paikkakunta: Väylänvarsi

Viesti Kirjoittaja V_P_K » 29 Marras 2005, 14:05

Meniskö miehen jäkeä väärään suuntaan? Mulla edellinen nakku vieä tuossa iässä saattoi mennä miehenjälkeä autolle. Selvästikään ei tiennyt kumpaan suuntaan isäntä oli mennyt.

HV
Viestit: 444
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 13:57

Viesti Kirjoittaja HV » 29 Marras 2005, 14:36

Sitäkin tekee. Mitenkä siitä oppi vai pitikö opettaa jäljestystä?

V_P_K
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2005, 08:09
Paikkakunta: Väylänvarsi

Viesti Kirjoittaja V_P_K » 29 Marras 2005, 16:57

Ei ollu mitään konstia, paljon metsää. Kokemusta kun sai, niin oppi suunnan johon lähteä.

Vastaa Viestiin