Vinkkejä
Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7
-
Re: Vinkkejä
Kerroppas Jööti minulle ja laita oikein lainaus siitä kohtaa minun tekstiä jossa minä sanon että monimuotoisuuden huomioiminen ohittaa ja syrjäyttää paritettavien koirien toimivuuden. Väitän olleeni syntymähumalassa siinä kohti jossa olen niin kirjoittanut. Toki myönnän että tässä asiassa mennään jo reilusti minun käsitys kyvyn yläpuolella ei riitä kyky osallistua sellaiseen keskusteluun jossa asioita laitetaan toisten suuhun ja lukea luirautellaan sieltä rivien välistä. Edelliseen viestiin kirjoitin omasta mielestäni kohtuullisen selvästi kaksi kriteeriä joita minun mielestäni tulisi käyttää perustana jalostuspäätöksiin. Toistan ne vielä kerran jottei niitä tarvitse etsiä sen kauempaa. Kohta 1. Kaksi koepalkittua koiraa paritetaan Kohta 2 Voimassa olevat suosituskriteerit tulee täyttyä. Tietennii isot pojat tekköö JALOSTUKSEN nimissä mitä haluvaavat niitä kommentoimaan ei minun kyvyt riitä. Mutta jos sitä lähetään sillle tielle että kerräillään "keenejä ommaan perhepiiriin" ja pennut pittää kierrätää pohjoismaista yhteistyötä käyttäen jalostuksen pariin niin eppäilemättä ollaan oikealla tiellä. Näillä konstiloillahan ei ole mittään tekemistä pentukaupan kanssa, vain ja ainoastaan jalostuksen jotta saatasiin aikaan pellaava ja terve koira..
Marko
Marko
Olisko tuo kumminkin parempi, että suositellaan sille tulosten valossa mitään tekemättömälle nartulle urosta, joka ainakin täyttää vaatimukset mm. toimivuuden ja terveyden suhteen? Astuttanee kasvattaja sen narttunsa kumminkin, jos niin on päättänyt - pahimmillaan mitään tekemättömällä uroksella. Jokainen meistä osaa lukea, ainakin pitäisi, mitä tai mille suositus on annettu. Koetulokseton koirahan ei suositusta saa eikä yhdistelmä, jos molemmat osapuolet eivät täytä kriteereitä. Tuloksettoman nartun astuttaja ei useissa tapauksissa liene aktiivisimpia harrastajia ole, joten jos sillä urossuositus porkkanalla saadaan kasvattaja ottamaan yhteyttä jalostusneuvontaan, ehkä jotakin voidaan vielä pelastaa tai pahin välttää.
M.Vuopio
Pesaseppas Marko rähmät silmistäsi ja käy lukemassa tekstini uudelleen, luetun ymmärtäminen taitaa olla hakusessa.
Jari Hautanen
Kyllä se näitä linjatumpia tai hajautetumpia isompi ongelma on juuri tuo huonojen tai jonkun hyvän yksittäisen piirteen omaavien narttujen jalostuskäyttö. Miksi se omistaja niin pahasti sokeutuu? Se mukavuus tai hieno ulkonäkö on todella huono syy jalostaa käyttöpuolen koiria.
Omat teesit jalostettavalle nartulle:
- löytää itse hirvensä
- Ei tule pois haukulta ainakaan alle 3 tunnin ja sen jälkeen pysyy kunnes pois otetaan (tämänkin asian näkee ennen kuin narttu on pennutusiässä)
- alle 5 kilometrin ei käänny karkolta pois
- enskertalaiselle nartulle ei sellaista urosta jolla ei ole periyttämisestä näyttöä
Sitten toinen on nuo urokset ja niiden valinta. Jos koira on kva niin se ei vielä paljoa vaadi vaan on syytä oikeasti katsella niitä koepapereita ja lähtien siitä onko koira hakenut metsässä ollenkaan vai ei. Jos löytömatkat on järestään 300-700 metriin niin kyllä itse ainakin välttelisin ko. koiran käyttöä tai erät on jäänyt kesken jos karkkoja on lähetty antamaan.
Omat teesit jalostettavalle urokselle:
- on aina huippu hakuinen (uroksissa on valinnan varaa ja tästä ei tarvitse tinkiä)
- Ei tule pois haukulta ainakaan alle 3 tunnin ja sen jälkeen pysyy kunnes pois otetaan
- terveystaustat kunnossa
Omat teesit jalostettavalle nartulle:
- löytää itse hirvensä
- Ei tule pois haukulta ainakaan alle 3 tunnin ja sen jälkeen pysyy kunnes pois otetaan (tämänkin asian näkee ennen kuin narttu on pennutusiässä)
- enskertalaiselle nartulle ei sellaista urosta jolla ei ole periyttämisestä näyttöä
Sitten toinen on nuo urokset ja niiden valinta. Jos koira on kva niin se ei vielä paljoa vaadi vaan on syytä oikeasti katsella niitä koepapereita ja lähtien siitä onko koira hakenut metsässä ollenkaan vai ei. Jos löytömatkat on järestään 300-700 metriin niin kyllä itse ainakin välttelisin ko. koiran käyttöä tai erät on jäänyt kesken jos karkkoja on lähetty antamaan.
Omat teesit jalostettavalle urokselle:
- on aina huippu hakuinen (uroksissa on valinnan varaa ja tästä ei tarvitse tinkiä)
- Ei tule pois haukulta ainakaan alle 3 tunnin ja sen jälkeen pysyy kunnes pois otetaan
- terveystaustat kunnossa
Jari Hakulinen
ja tällä kertaa ylöspäin.Pentti Koskelo kirjoitti:Nyt on niin tärkeä aihe että minunkin piti keskellä yötä nousta kirjoittamaan.Karhukoiran jalostuksessa lähdetään hakoteille jos lähdetään liikaa monimuoisuuden perään haahuilemaan.Kyllä sillä konstilla saadaan sukutaulu näyttämään mukavalta mutta pitää niiden koirien pelatakin.Asiantuntijoiden mukaan kärsii joka yhdistelmään ottaa vieraampia linjoja korkeintaan 20 % ja senkin on tapahduttava todella harkitusti ja kaiken lisäksi vielä toimivassa muodossa.Ei se oudompisukuisten koirien mukaan ottaminen kannata jos ei ole varmaa näyttöä niiden toimivuudesta.Karhukoirapuolella on aivan tarpeeksi tehty jo sellaisia toivotaan toivotaan yhdistelmiä ja niistä kannattaa hankkiutua eroon hyvää sään aikana.Minun ja monen muunkin mielestä on hyvä että hirvikanta käy välillä pienenä.Pentujen kysyntä heikkenee ja silloin on saatavilla riittävästi hyvistä vanhemmista olevia pentuja ja silloin käyttökoirarodut menevät nopeammin eteenpäin ja tasoa saadaan nostettua.
Mutta viittaat tekstissä jalostuksen asiantuntijoihin, ketä mahdat sillä tarkoittaa?
Simo Sova
-
Kyllä on tympeetä luettavvoo tuonkin härkösen kirjoitukset. Ei tie paljo mieli käävä tiällä.