KKK:n esittäminen näyttelyissä

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
ajokki
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 13:08

KKK:n esittäminen näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja ajokki » 03 Kesä 2011, 13:13

Morjensta tupaan!
Tulin täältä kyselemään josko joku voisi vähän neuvoa KKK:n esittämisestä.
Olen appiukon karhukoira urosta viemässä ekaa kertaa kehään (itse vaan ajokoiria esittäny), ja kysynkin että pitääkö näillä möllyköillä jotain eritystä ottaa huomioon?
Vissiin uroksilla saapi hyvät "turvavälit" olla kehässä? Koira ite on sellanen että ei oo vielä(!) eläessään ärähtänyt yhdellekkään toiselle koiralle.
KKKt vissiin ei paljoa koipien astettelua kaipaa?
Ja mites juoksutus? Nostaako karhukoira miten herkästi ravin laukalle, näin muistelisin kuulleeni?

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: KKK:n esittäminen näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja Heini » 11 Kesä 2011, 23:46

Minulla on enemmän kokemusta pohjiksista, mutta myös kolmesta karhukoirasta, laikasta ja jämptistä yms. Turvaväli kannattaa tosiaan ehdottomasti muistaa pitää kehässä ja mainita varalta vaikka vieruskavereillekin, mikäli meinaavat tunkea iholle. Kannattaa myös muistaa, että uusien näyttelysääntöjen mukaisesti koirat on seisotettava aina menosuuntaan, eli ei saa enää seisottaa koiria naamat vastakkain. Yksilöarvostelussa toki koiran saa seisottaa miten parhaiten toimii. Porukalla seistessä ja juostessa suosittelen pitämään remmin melko lyhyenä, mutta ei mielellään kireällä, ettei sen kautta jännitys tartu koiraan. Kummasti ne koirat kehänauhan sisäpuolella hoksaa, että jotakin on tekeillä ja rauhallinenkin koira voi hermoilla..

Asetteluahan karhukoira ei kaipaa, eli paras on jos koiralla on sen verran virtaa, että esiintyy itse ryhdikkäästi vaikkapa kehän laidalla olevia koiria katsoen. Jos jalat jäävät huonosti, niin koiraa kannattaa liikauttaa muutama askel tai tehdä pikku kierros, jotta koiran saisi taas hyvin seisomaan. Makupalat jos kelpaa koiralle, niin toki niillä voi olla helppo saada koira seisomaan ja juoksemaan, mutta jos koira on liian ahne, niin sitten se ei välttämättä toimi. Tuomarin tutkimisen ajaksi koira kannattaa ottaa jämäkästi vaikka pannasta pitäen hallintaan, mutta muuten sen kannattaa antaa olla löysemmällä remmillä.

Mielestäni karhukoira ei sen helpommin nosta laukalle kuin muutkaan rodut, kunhan vauhti on sopiva. Ympyrää juoksemalla on paras treenata, kun koirat yleensä muutaman kierroksen jälkeen jo hoksaavat, että eihän tästä nyt pääse kiskomaan karkuun. Sitten voi ottaa edestakaistakin harjoituksen vuoksi. Muutahan sitä ei yleensä mettäkoirakehissä joudukaan tekemään.

Tuossapa nyt alkuun, toivottavasti on apua!
Heini Lehisto

Vastaa Viestiin