Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.
Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7
-
Kojamo
Viesti
Kirjoittaja Kojamo » 23 Helmi 2011, 22:02
Näätä kirjoitti:karhumäki kirjoitti:Miksei täällä sais muiden rotujen koiramiehet haastella, pitäiskö vaan jurottaa lukkojen takana.
Käyhän siellä sshhj:n sivuillakkin mustia ja punaisia kommentaattoreita.
Enemmän tuolta Lieksan suunnalta tulee asiaa ja tietoa kuin monelta muulta matkasaarnaajalta.
Ja onhan tuota spj:n sivuremonttia jo ooteltukkin, jospa tulisi vaikka kkk-sivuillekkin jotain uutta ja päivitettyä.
Nimen omaan juuri näin, sehän on hyvä ,että joku kommentoi ulkopuolisin silminkin näitä kirjoituksia. Lisää vain ajatuksia ja mieluusti näihin karhukokemuksiin.
Kommentilla ja kommentilla on eroja.
Pitempään näitä eripalstoja, myös shhj:n (jonka jäsen myös olen), seurattuani nämä värikkäät persoonat besser&visserit on keskustelun moottoreita hyvässä kuin pahassa. Mitä taas itse Seppoon tulee niin lämpimikseen se häränää. Karhut nuukkuu ja hirvet on tältä kaudelta pakkasessa lumi pehmeetä sivakoille ja lynksille, sillon on aikaa.
-
sumu
Viesti
Kirjoittaja sumu » 23 Helmi 2011, 22:08
Tämän päiväinen keskustelu yllä käy mielestäni esimerkistä keskustelusta jota ei tällä palstalla kaivata ,keskustellaan asianvierestä ja enempi keskustelioista kuin aiheesta,totta kai kaikki ovat tervetulleita kunhan pysytään aihessa eikä aiheen vieressä.Jos haluaa valtavasti kehua itseään ja moitiskella muita on siihen kyllä netissä foorumeita ennestään
Sauli Ojatalo
-
Hente
Viesti
Kirjoittaja Hente » 24 Helmi 2011, 09:48
Sumulta taas täyttä asiaa.Muutamia nimimerkkiä täällä jotka aktivoituu aina kun Seppo mollaa kk kasvattajia tai karhukoiran jalostutyötä.Minulle ainakin metässä tilanne on näyttäytynyt siten että kk koiran jalostus on vahvassa nosteessa.
Heikki Lukkarinen
-
jupe
Viesti
Kirjoittaja jupe » 24 Helmi 2011, 10:29
Seppo Toivonen kirjoitti:Nelonen kirjoitti:karhu_koira kirjoitti:Kertokaahan nyt tosi pohjosen miehet, että mikä se nostaa sen pohjosen kaadon potenssiin kymmeneen vaikka pkarjalaan verrattuna? Ehkä se ukolle teetättää enempi töitä, mutta koiralle tilanne voi olla ihan yhtä vaativa siellä karjalan kunnaillakin. Jos kummassakin karhu ammuttaisi vaikka tunnin löytähaukkuun kilometrin löydöstä, niin miten se pohjosessa työskennellyt tessu on kovempi? Pohjosessa kovaksi koiraksi puhutellaan koiraa jolle on ammuttu 6 karhua. Pkarjalassa ja hieman alempana taas se huippu on koira jolle ammutaan sama määrä syksyssään.
Olet toistuvasti mollannut (pohjoisen) Karjalankarhukoiran karhutyöskentelytaipumuksia. Kerronpa oman käsitykseni pohjoisen olosuhteista, moittimatta pohjoiskarjalan koiria.
Olin karhujahdissa viime syksynä Inarissa 20.8. alkaen. Koiran minimimatka päivässä oli 55km. Pisin oli 106km 32:ssa tunnissa. Näistä puuttuu useita kymmeniä kilometrejä sillä UP:lla näkyi useita useiden kilometrien 'viivoja' päivityksissä, lisäksi tuossa 106km:ssa oli yli 2 tunnin lenkki mistä ei ole päivityksiä. Reissun pisin vesistön ylitys oli 400m. Koiran on oltava jo alkukaudesta kovassa iskussa, eli ei sinne kannata mitään putkikassia viedä.
Pohjoisessa ei juurikaan saada vietyä koiraa tuoreelle jäljelle johtuen: ei 'lanattavia' teitä, havaintojen vähyyden vuoksi ei vinkkejä, ei kaurapeltoja. Pohjoiskarjalaan verratuna karhutiheys on pohjoisessa huomattavasti pienempi. Maasto on todella vaativaa koiralle ja miehelle, isoissa kivirakoissa ei jälki kauan haise. Pohjoisessa metsästetään tyypillisesti 1-2 miestä ja koirat. Passimiehiltä koira ei saa apuja. Liikkumiseen ei voi käyttää tieverkkoa hyväksi.
Kun/jos karhutyöskentely viimein alkaa, koira on harvoin levännyt. Takana on yleensä paljon kilometrejä ja päiviä. Eikä välissä olevilla lepopäivillä ehditä täysin palautua. Haukku voi alkaa äijästä kilometrien jopa kymmenien päästä, silloin voi haukulle meno kestää vaikka haukku pysyisikin paikalla.
Tuohon kysymykseen, jos molemmilla koirilla olisi löytö 1km ja tunnin löytöhaukku ja kaato. Niin eiköhän ne työskentelyt ole keskenään vertailukelpoisia?
Kyllä hyvä koira löytää karhut ilman teitä ja ei niitä koiran hyvyyksiä kyllä mitata pitkillä matkoilla. Minun mielestä päinvastoin. Ei nuo 55 kilometrin matkat ole mitään. Äkkinäisistä voi tuntua että nythän sitä ollaan oikean huippukoiran mukana ja siitä sitten kirjoitetaan ja puhutaan kuin itse olisi se kunkku karhunpyynnissä. Tuolla jalostuspäivillä oli kaveri suu vaahdossa kertomassa kuinka tiesi jo paljon karhunpyynnistä kun kertoi olleensa viime syksynä ekakertaa karhupassissa. Kuuntelin vain sivusta. Me joilla on kymmenien vuosian kokemus ja jokunen nalle metsästä hilattu, ei pärjätä ollenkaan noille juuri tutista irtaantuneille viikareille. Mukava lukea näitä kirjoituksia täällä. Mutta eikö sivut ole kohta historiaa. Ne kun lakkautetaan kuulema!!!!
Ihmisiin tottuneille, puolikesyille kaurahaaskakarhuille riittää löysempi seuraaja, joskus riittää sarkaojan väli ja vähäsateisena syksynä voi olla pitempiä työskentelyjäkin.
-
Nelonen
Viesti
Kirjoittaja Nelonen » 24 Helmi 2011, 11:38
Seppo Toivonen kirjoitti:
Kyllä hyvä koira löytää karhut ilman teitä ja ei niitä koiran hyvyyksiä kyllä mitata pitkillä matkoilla. Minun mielestä päinvastoin. Ei nuo 55 kilometrin matkat ole mitään. Äkkinäisistä voi tuntua että nythän sitä ollaan oikean huippukoiran mukana ja siitä sitten kirjoitetaan ja puhutaan kuin itse olisi se kunkku karhunpyynnissä. Tuolla jalostuspäivillä oli kaveri suu vaahdossa kertomassa kuinka tiesi jo paljon karhunpyynnistä kun kertoi olleensa viime syksynä ekakertaa karhupassissa. Kuuntelin vain sivusta. Me joilla on kymmenien vuosian kokemus ja jokunen nalle metsästä hilattu, ei pärjätä ollenkaan noille juuri tutista irtaantuneille viikareille. Mukava lukea näitä kirjoituksia täällä. Mutta eikö sivut ole kohta historiaa. Ne kun lakkautetaan kuulema!!!!
Onko edellä mainittu kommentti rakentava? Ainakin siinä haukuttiin taas pari (mustan)miestä ja kehuttiin tietenkin itteä. Tämän kommentin jälkeen 11 viestistä ainoastaan yksi liittyy karhu- ja koira-aiheeseen. Muut menee Toivosen asiattomiin kommentteihin(kuten sivujen lopetus
) ja niiden kritisointiin. Toivosen komppaajat puolustelevat, että on hyvä, kun tulee rakentavia kommentteja muista roduista
Eipä ole sattunut kuin nuo ivaavat silmään. Moni jättää varmasti kirjoittamatta, kun yksi besserwisseri teilaa asiassa kuin asiassa. Itse ainakin vähennän kirjoittelua, kunnes tuo yksi tajuaa rauhoittua(ei se itse kyllä tajua
).
Haluankin ystävällisesti toivottaa Toivoselle, että olisitko hyvä ja menisit synnyinseudullesi hiihtelemään. Asian voisi toivottaa lyhyemmin ja ytimekkäämmin, mutta taitaisi tulla lukkoa? Lukosta puheen ollen taitaisi keskustelu pysyä enemmän asiassa ja taso nousta, jos Toivaselle laitettaisiin lukko? Tämähän on jäsenille tarkoitettu. Onkohan Toivanen edes jäsen?
Ken latuja kulkee, on latujen vanki. Vapautta vain on umpihanki.
Jussibee
-
etujyvä
Viesti
Kirjoittaja etujyvä » 24 Helmi 2011, 12:37
"Lastuhan" lähtee tässä jo toiseen puron kuohuihin,mutta "SO WHAT",niinkuin asioihin sanotaan.Nimimerkki Marko L:n kirjotelmasta;NYT oivaa askartelupuuhaa: Katsoppa, kukatahansa,Koirasi sukutaulusta "lähetyssaarnaajan" koirat(KAIKKI,kennelnimen tai omat)Ja laskeppa ne.Nyt monilla lähdöillä on avattava 9.sp.
Teeppä niin(Mikäli ne häiritsee) että muodostat ns.oletusyhdistelmän eli korvaat "NE" jollain vaikka X?
Millainen toimivuuskaava muodostuu,ja millainen siitä tulisi?
Olisitko vielä ruokakupin täyttäjä?
Yllättävän" mielenkiintoisia" taustoja muodostuisi esim.karhutaippareiden haukkuneiden Koirien taakse jos näin tekisi...Olisiko millainen "Kärki" ko.yhdistelmässä?
Tässä olin tarkoituksella kirjoittanut isolla K kirjaimella Koirat,sillä kyllähän ne kovia,toimivia kampeita on,eipä siitä pääse mihinkään.!!!
Jätän tässä sikseen asian, kuinka jo muodostuneita lähtöjä käytettiin, tai millaisia sumia niistä niistä muodostui tausta"jokiin".
-
Seppo Toivonen
Viesti
Kirjoittaja Seppo Toivonen » 24 Helmi 2011, 14:40
Nelonen kirjoitti:Seppo Toivonen kirjoitti:
Onko edellä mainittu kommentti rakentava? Ainakin siinä haukuttiin taas pari (mustan)miestä ja kehuttiin tietenkin itteä. Tämän kommentin jälkeen 11 viestistä ainoastaan yksi liittyy karhu- ja koira-aiheeseen. Muut menee Toivosen asiattomiin kommentteihin(kuten sivujen lopetus
) ja niiden kritisointiin. Toivosen komppaajat puolustelevat, että on hyvä, kun tulee rakentavia kommentteja muista roduista
Eipä ole sattunut kuin nuo ivaavat silmään. Moni jättää varmasti kirjoittamatta, kun yksi besserwisseri teilaa asiassa kuin asiassa. Itse ainakin vähennän kirjoittelua, kunnes tuo yksi tajuaa rauhoittua(ei se itse kyllä tajua
).
Haluankin ystävällisesti toivottaa Toivoselle, että olisitko hyvä ja menisit synnyinseudullesi hiihtelemään. Asian voisi toivottaa lyhyemmin ja ytimekkäämmin, mutta taitaisi tulla lukkoa? Lukosta puheen ollen taitaisi keskustelu pysyä enemmän asiassa ja taso nousta, jos Toivaselle laitettaisiin lukko? Tämähän on jäsenille tarkoitettu. Onkohan Toivanen edes jäsen?
En ole toivanen enkä ole jäsenkään. Tuosshan nuo sukset on synnyintaloni seinustalla.
-
Seppo Toivonen
Viesti
Kirjoittaja Seppo Toivonen » 24 Helmi 2011, 14:42
Hente kirjoitti:Sumulta taas täyttä asiaa.Muutamia nimimerkkiä täällä jotka aktivoituu aina kun Seppo mollaa kk kasvattajia tai karhukoiran jalostutyötä.Minulle ainakin metässä tilanne on näyttäytynyt siten että kk koiran jalostus on vahvassa nosteessa.
Mikä vika siinä on jos sanoo tosiasian??
-
Verneter
Viesti
Kirjoittaja Verneter » 24 Helmi 2011, 14:56
Seppo Toivonen kirjoitti:Hente kirjoitti:Sumulta taas täyttä asiaa.Muutamia nimimerkkiä täällä jotka aktivoituu aina kun Seppo mollaa kk kasvattajia tai karhukoiran jalostutyötä.Minulle ainakin metässä tilanne on näyttäytynyt siten että kk koiran jalostus on vahvassa nosteessa.
Mikä vika siinä on jos sanoo tosiasian??
Tieto lisää tuskaa ja totuus sattuu
pistä Seppo karhukuvia!
-
Harmi
Viesti
Kirjoittaja Harmi » 26 Helmi 2011, 13:59
Ajelin Toivosen kotimökin ohitse, mutta pitkät Paltamolaissivakat eivät olleet seinää vasten pystyssä. Latu lähti Haisunvaaran ylitse kohti Pieningän saloa, lienee mennyt katselemaan puolikesyjä kaurahaaska karhuja vieläkö makoilevat kuusen per_____ssä. Nykymuotoinen taippari on tiensä päässä lainlaatijoiden toimesta. Menee luvanvaraiseksi ja maksulliseksi. Tässä on oiva tilaisuus tehdä kauran ja muun haaskanpitäjille euroja. Hakevat luvan nimiinsä ja myyvät taipparioikeuksia kaikille halukkaille. Halukkaita riittää enempi, kuin Pena karhulle. Varausjärjestelmä vain tiepäähän, kuin apoteekissa ja hyväksytystä suorituksesta kunnon korvaus. Jos haukku venähtää pitkäksi ja ylitse sarkaojan hinnoitellaan ne erikseen. Hakusessa hyvä yhteistyökumppani, jos löytyy, tulevana syksynä toteutetaan ja kaikki halukkaat pääsevät nauttimaan helpoista taipparityöskentelyistä hyvässä seurassa ja puolikesyillä kyläkarhuilla.
-
Harmi
Viesti
Kirjoittaja Harmi » 26 Helmi 2011, 14:06
Se tuo Toivonen on kuunnellut hyviä mustankoiran (ja myös villasukanväristen) taipparityöskentelyjä ja antanut myös siitä tunnustuksen. Ei ole rotuvammainen, vaikka niin väitettäisiin.
Kuten Verneter totesi totuuden kuuleminen tuottaa joskus jopa tuskaa. Voisit Toivonen laittaa kuvan yhdestä kaurahaaska karhusta jonka ammuit mustalle koiralle. Sen jolla on reikä silmien välissä. Oli ainut paikka johon oli ammuttava
-
Seppo Toivonen
Viesti
Kirjoittaja Seppo Toivonen » 28 Helmi 2011, 19:15
Nelonen kirjoitti:Seppo Toivonen kirjoitti:
).
Niinkuin harmi totesi, Paltamolaiset on synnyintalon seinustalla. Tarkalleen tuolla kuvan takana olevalla seinustalla. Kuvassa yksi kaurasyöttikarhu!!
Rakentavin terveisin Seppo Toivonen
-
ROKKA
Viesti
Kirjoittaja ROKKA » 01 Maalis 2011, 00:10
Kuten kuvasta näkyy Seppo on tehnyt totta,eikä ole käsi vapissut
Toni Tynkkynen
-
piippumies
Viesti
Kirjoittaja piippumies » 01 Maalis 2011, 11:12
Päivää päivää taas pitkästä aikaa pojan lopit. Onkos täällä taas jotku lukko kinkerit menossa...vai onko umpi mustille tullut pahamieli? Seppo ei ole piippumieskää jäsen ja lehen naapuri tuo mulle joskus,jos ei ole oikee pahoittanu mieltäänsä
-
Seppo Toivonen
Viesti
Kirjoittaja Seppo Toivonen » 01 Maalis 2011, 18:28
Pitää ihan kokeilla uudelleen kun tuntuu että itsestään kuvasta häviää osa. Vai näplääkö joku kuvia?