Milloin kuluttajasuojalaki koskemaan näyttelyitä?

SPJ:n yleiseen toimintaan liittyvät keskustelut käydään täällä !

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Katriina K.
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 21:36
Paikkakunta: Ylitornio

Re: Milloin kuluttajasuojalaki koskemaan näyttelyitä?

Viesti Kirjoittaja Katriina K. » 25 Heinä 2011, 17:17

Tuutikki kirjoitti:Täytty todeta että voi herran pieksut. Näyttelyidenhän piti palvella jalostusta. Ja tuolla toisessa aiheessa kommentoin sitä pitäisikö pennuilla olla eläinlääkäritodistus luovutus hetkellä. Tässä saataneen todenmukainen vastaus molempiin asioihin.

( Minusta muuten tuolla pystykorvien jalostuksen hammasohjeessa kerrotaan tarkkaan mitä hampaita saa puuttua jokunen ja mitä ei yhtään. )
Jotenkin näihin sinun teksteihin on vieläkin pakko jatkaa vastaamista... häiritsee jos joku jää vääräänkäsitykseen.

Eläinlääkäri todistus on kyllä meillä ollut pennun mukana aina joka koiralla rodusta riippumatta. Mutta jos kasvattajana tunnet tuota koiran fysiologiaa niin ne pysyvät välihampaat alkavat ilmaantua vasta siellä 4-5kk iässä. Niinpä pennun purukalustosta ei vielä voi hammaspuutoksia tarkistaa. Myös oma setterini on ell tarkistama pentuna, mutta myöhemmin ilmaantui häntämutka, joka estää jalostuskäytön. Enpä kyllä olisi muutenkaan sitä käyttänyt, mutta näyttelyura sillä jäi lyhyeen, kun tuloksena olisi aina hylsy.

Tiedän kyllä nykyään ihan hyvin mitä hampaita sieltä suusta pitäisi löytyä ja kuinka monta. Tämän nuorukaisen kanssa olen joutunut perehtymään tähän aiheeseen. Nyt osaan itsekin hampaat laskea. Ja on ne aika moni muukin pätevä tyyppi kehän laidalla ronklannut. Kolme niitä puuttuu tai ainakaan niitä ei voi silmämääräisesti nähdä. Nysät voi ell kuvauksista mahdollisesti löytyä kuten edellä kerroin. Ja kerrataanpa taas että jalostusmielessä riittää kyllä se tieto minkä näyttelytuomarit antavat eli koiralla lieviä hammaspuutoksia. Näyttelyt eivät ole hampaidenlasku tilaisuuksia. Ajatelleppa järjellä kuinka kauaa aikaa veisi ne joka koiralta tarkoin laskea?
Tuutikki kirjoitti:Nämä säännöthän muuttuvat kaiken aikaa. Tuohon toteaisin muutoin että joku tuomari hallitsee uudetkin rodut hyvin nopeasti, mutta osa ei valitettavasti koskaan.

Olen ollut ensimmäisen kerran tuomari koulutuksen kollegiossa muistaakseni tuossa 2000 luvun vaihteessa ja sen jälkeenkin eri kouluttajien koulutus arvioinneissa kollegioiden harjoitusarvosteluissa koirien kanssa ja ilman. Mielenkiintoista. :wink:

Sekin on mielenkiintoista että tuomareiden ikärajaa nostettiin aina jopa 80 vuoteen.
Rohkenen kuitenkin väittää ettei ainakaan 2000 -luvulla ole kukaan tuomari voinut harjoittelua suorittaa sellaisen opissa, joka olisi kyseistä rotua arvostellut 3kpl kuten aiemmin kirjoitit. Pieniä muutoksia on voinut tulla suuntaan jos toiseen. Harvinaisten rotujen kuten bretonin kohdalla sitä on voitu joutua laskemaankin. All rounderitkin kyllä käsittävät rakenteen ja liikkeen päälle, mitkä ovat kyllä koirassa ne tärkeimmät asiat. Eikä se onko se häntä nyt hiukan liian kippura vai ei.
Tuutikki kirjoitti:Näyttelysäännöissä sanotaan että koira joka ei osallistu kaikkiin niihin kehiin johon tulokset ja sijoitukset edellyttää voidaan hylätä. Tämä koskee myös ryhmäkehiä ilman pätevää syytä. Kysymys ei siis ole halusta osallistua niihin vaan siinä ohjeistetaan valehteluun " pätevän syyn" keksimisessä.

Harrastustus toiminta taas ei voi olla syy siihen etteikö siltä vaadittaisi ihan samanlaisia laatu vaatimuksia kuin muustakin maksullisesta toiminnasta. Kyllä harrastustoimintaa ja sen järjestämistä koskee ihan samat lainalaisuudet. Kun maksan tuomarin arvostelusta 40 euroa niin minulla on oikeus olettaa, että koira saa myös rotumääritelmän mukaisen arvostelun, eikä vain liirumlaarumia, että " sääntöjen mukainen arvostelu" on suoritettu, josta ei voi valittaa.

Kerroit että sinulla on kaksi suomalaista tuomaria joiden kehään et koira vie. :!: :!: Yllättävän monta noinkin vähällä näyttelykokemuksella on jo tullut. Minulla pikkuisen useampi, mutta sitä " harrastus " pohjaakin sitten hieman enemmän koirarintamalta ja pidemmältä ajalta.

Itse asiassa tuo Oulun lauantainen näyttely mistä tämä aihe kumpusi niin myönnän että virhe tuli kun osallistumista ei tullut peruttua tuomarivaihdoksen takia ja toinen virhe, vielä pahempi oli se kun olisi pitänyt jättää menemättä kehään viimeistään siinä vaiheessa kun selvisi kuka on kirjoittavana kehäsihteerinä tällä rodusta täysin kokemattomalla tuomarilla.
Tuolla kommentilla harrastustoiminnasta tarkoitin tuossa edeltävässä viestissä, ettei näyttelytoimistossa tarvi ketään alkaa ryhmäkilpailuihin pakottamaan. Näin minulle on opetettu. Järjen käyttö on sallittua. Toimitsijahan siinä käytännössä päättää onko syy pätevä jäädä pois. Yksi toinen toimitsijakoulutusten oppi oli että pitää muistaa että meidän kehätoimitsijoiden (kuten tuomareidenkin) koirat pärjäävät vain sen takia että arvostelevat tuomarit on tuttuja. :wink: :lol:

Pistäppä kuvia koirastasi tuonne toiseen ketjuun ja laita mukaan ne liirumlaarum arvostelut, jotka eivät peilaa rotumääritelmää! Kiinnostaa kovasti nähdä.

Muistaakseni kirjoitin etten pystäreitäni kahdelle tuomareille vie koska arvostelut eivät ole olleet päteviä minun mielestäni. Esim. setterin kuitenkin veisin molemmille ja toisella olen itseasiassa käyttänytkin. Tuloksena erittäin totuudenmukainen arvostelu. Kyseessä olikin tuomarin oma rotu. Kyllä meillä kaikilla saa olla mielipiteitä tuomareista ja koirista, mutta mitään höpötyksiä pärstäkertoimista ym. on ihan tyhjänpäivästä alkaa foorumeilla kirjoittelemaan. Ne on ihan höpöhöpö juttuja.
Katriina Koskela

apassi
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 11:21
Paikkakunta: Korttovaara

Re: Milloin kuluttajasuojalaki koskemaan näyttelyitä?

Viesti Kirjoittaja apassi » 25 Heinä 2011, 17:27

Mielenkiintoista--toteaa Korttovaaran päällikkö!! Taitaa olla nämä molemmat "tyttäret" sellaisia asiantuntijoita, ettei valtakunnan tuomareista löydy vastustajaa! Upeaa!! Jatkakaa mutta muistakaa, ei tukkanuottasille.
K.Taskinen

Tuutikki

Re: Milloin kuluttajasuojalaki koskemaan näyttelyitä?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 25 Heinä 2011, 19:51

Tarkoitin Katriina juuri sitä että on turhaan tarkistuttaa pennut ( toisessa ketjussa) ennen luovutusta, koska viat ilmenee yleensä vasta myöhemmin. Sinunkin koirasi hampaat on tarkistanut kirjoituksesi mukaan jopa aikuisena useampi eläinlääkäri ja useampi tuomari ja edelleen on epäselvää mitä siellä suussa on. :?:

Kuten myös totesit niin olen ihan samaa mieltä siitä että oma apu paras apu eli kun rodun kanssa vehtaa ja kasvattaa tarpeeksi kauan niin meillä onkin sanonta, että vaikka silmät kiinni tunnustelemalla pitää tietää minkä värinen koira on, silloin kun tuntee rotunsa tarpeeksi hyvin. Itse seuraankin erittäin tarkkaan tuomarin työskentelyjä ja arviointi kaikista kehän koirista, koska hyvin pian huomaa onko tuomari rodusta minkä verran perillä, kuin myös rakenteellisista seikoista ja liikkeistä. vai onko se vain pelkkää löpinää. Kyllähän sinä olet Katriina tuota mieltä mitä olet, koska pakkohan sinun on kannattaa nykyisenlaista näyttelyjärjestelmää koska ei pidä purra kättä joka ruokkii. ( kehäsihteeri kun olet) :D

Näyttelyssä on tullut tälle vuotta käytyä säästeliäästi. Rodun erikoisnäyttelyssä rodun kotimaan tuomarilta sert ja VSP. Sama koira oli Sodankylässä ROP. Sitten tämä Oulun juttu. Kuvia kyllä koirista löytyy yhteystietojen perusteella. En harrasta kuvien levittämistä keskustelupalstoilla. Kotisivut riittää siihen.

Ryhmäkehistä kerron vielä yhden tapauksen. Isossa näyttelyssä jossa oli paljon metsästyspystykorvia jäätiin odottamaan ryhmäkehiä pimeän jo pikku hiljaa painaessa päälle. ROP koirista keulimmaisena meni tosi komea ruotsalainen jämtti. Meidän koira heti perässä. Koiria ei mitenkään ryhmätuomarin toimesta katseltu. Puoli kierrosta vaan ja tuomari huitaisee ensin jämtille että ulos, sitten meidän koiralle huitaisu. Ruotsalainen jatkaa juoksuaan kun ei ymmärrä kieltä. Tuomari hyökkää koiran eteen ja alkaa huitomaan ja huutamaan että pois, pois...... Oli siinä vaan koiran omistaja hämmentyneen näköinen kohtelusta, kun ryhmäkehä ei ollut edes kierrosta mennyt ja koirat jotka tuli muista kehistä kokonaan katsomatta ja tuomari huutaa edessä kieltä jota ei ymmärrä. :( Muuten se ainoa ryhmävoitto mikä on oman pihan koirille tullut on tullut ruotsalaiselta ryhmätuomarilta :D

Ja Katriina minäkään en vie koiria kaikille tuomareille koska arvostelut eivät ole olleet päteviä minunkaan mielestä. Minäkin voisin viedä kyllä toisen rotuisen josta en itse välttämättä ymmärrä enkä niin välitäkkään. On kuitenkin asioita joista ei tingitä, kun kyseessä itselle tärkeä rotu.

Sen verran katsellut noita pohjanpystykorviakin viimeisinä vuosina ( ehkä noin reilu sata ) että Tuutikki olisi omasta mielestä tuollainen pelkkä T:n koira. EH:n jos saisi niin siinä pettäis jo itseä jos uskoisi tuomaria :wink:

Tuutikki

Re: Milloin kuluttajasuojalaki koskemaan näyttelyitä?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 25 Heinä 2011, 20:10

apassi kirjoitti:Mielenkiintoista--toteaa Korttovaaran päällikkö!! Taitaa olla nämä molemmat "tyttäret" sellaisia asiantuntijoita, ettei valtakunnan tuomareista löydy vastustajaa! Upeaa!! Jatkakaa mutta muistakaa, ei tukkanuottasille.
Ei suinkaan. Itse arvostan henkilöitä jotka pystyvät vilkkaaseen keskusteluun , vaikka he olisivat eri mieltäkin kuin minä. Harvoin yksimielisyydestä edes mitään keskustelua syntyy. Pitää kunnioittaa myös toisen mielipiteitä vaikka ei tingikään piiruakaan omista. Raja on keskusteluissa siinä kun mennään henkilökohtaisuuksiin. Katriinalla oli välillä jo vähällä nykäistä sille puolen. :wink:

Jyry-Sisu
Viestit: 126
Liittynyt: 10 Syys 2009, 14:30
Paikkakunta: Orivesi

Re: Milloin kuluttajasuojalaki koskemaan näyttelyitä?

Viesti Kirjoittaja Jyry-Sisu » 26 Heinä 2011, 23:28

Tässä on näköjään vähintään kaksi keskustelua yhdistetty, joten sanon, etten ole ihan täysin samoilla linjoilla keskustelun aloittajan kanssa. En usko, että tilanne on ihan niin paha kuin annetaan ymmärtää, vaikka näinkin vähällä näyttelykokemuksella (kuin minulla) olen havainnut, että kyllä näissä hommissa vielä parantamisen varaa olisi ja kuluttajanturvasta voi vain haaveilla.

Itse luen kuuluvani näihin uusiin harrastajiin ja alussa kuvittelin, että tuomarit aina rehellisesti ja vailla mitään politikointia arvostelevat koirat täysin oikein. Naivia joo. Ihmisiähän hekin ovat ei siinä mitään ja tämä taitaa kulisseissa olla aika raakaa peliä...
Ystävällisin terveisin,
Minna Mäntymäki
Kennel Metsänkäyjän Rohkie

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Milloin kuluttajasuojalaki koskemaan näyttelyitä?

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 27 Heinä 2011, 07:39

Koiranäyttelyt eivät ole tosikkojen laji.
Olin sun kanssa samoilla linjoilla 90 luvun alussa Jyry-Sisu. Pari näyttelyä viikon välein, kaksi erituomaria opetti että kauneus on katsojan silmissä ja eikä aina silmissä vaan mielikuvituksessa. Nyt riittää tasan yksi näyttely koiralle, se missä saa tarvittavan arvostelun että voi jatkaa kilpailemista jos koira on sen arvonen.
Simo Sova

Vastaa Viestiin