Uskoisko tuota?

SPJ:n yleiseen toimintaan liittyvät keskustelut käydään täällä !

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
khtervola
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Syys 2008, 09:16

Uskoisko tuota?

Viesti Kirjoittaja khtervola » 08 Maalis 2009, 13:05

Hei!
Pystykorva on älykäs eläin. Olen, usko tai älä, yrittänyt opettaa koiranpentua lukemaan. Tässä siitä tekemiäni huomioita, joista voisi olla hyötyä lasten opettamisessa:
Ota aluksi lapsen oma nimi, kirjoita se paperille suurin tikkukirjaimin. Näytä lapselle samalla, kun sormella osoitat kulloinkin lausumaasi äännettä. (Kirjainten nimiä ei saa käyttää vaan vain nimessä olevia äänteitä.) Kehu kaikesta lappuun kiinnitetystä huomiosta, vaikka se olisi vain puolen sekunnin verran ja muun toiminnan ohessa - ja kehu etenkin, jos katse osuu itse tekstiin edes ohimeneväksi hetkeksi, sillä lapsella on tarkat silmät eikä kiinnostavan asian muistiin painaminen todelakaan vaadi montaa sekuntia. Kehu myös, jos lapsi näyttää tai kuulostaa siltä, että osaa yhdistää nimensä paperilapun tekstiin (tekstiin liityen miettiväinen katse hetken verran tai olemus tyllin "minä itse" lapun kohdalla). Palkitse jotenkin, esim. kehuin tai jäätelöllä juhlistaen ja jätä asia hautumaan. Voit jättää lapun jonnekin sivummalle näkyville, jos se kiinnostaa lasta, mutta korjaa se heti pois, jos lapsi vaikuttaa yhtään vaivautuneelta. Älä odota lapsen lukevan vaan anna hänen sulatella asiaa itsekseen omaan tahtiinsa. Kehu siitä, että "nyt osaa jo melkein lukea oman nimensä!"
Seuraava oppitunti aikaisintaan seuraavana päivänä tai mieluummin muutaman päivän päästä. Kirjoita niin ikään suurin tikkukirjaimin paperille lasta kiinnostavia sanoja ja lue ne samaan tapaan ääneen. Jätä tämä lappu ja aiempi lappu kiereksimään molemmat näkyville (ei päällekäin aikuisten tapaan vaan niin, että ohimenevä huomio riittää kirjoituksen näkemiseen), esim. lattialle, tuolille tai jonnekin muualle lapsen saataville, mutta älä aseta MITÄÄN vaatimuksia lapsen lukuharrastuneisuudelle, kehu vain, kuten aiemminkin: "Nyt sinulla on jo joku käsitys siitä, mitä lukeminen on. Hienoa!"
Jatka aina silloin tällöin (ei vielä samana päivänä!) uusin lasta kiinnostavin sanoin: "jäätelö", "ystävä", ystävien nimet ohimennen (oma nimi oikeasti osattavaksi), jne.
Kirjoita samanalkuisia sanoja paperille ja vetoa luettaessa aiempaan: "Katso: "Sää"ssä on pitkä ä kuten "jäätelö"ssä sanan alussa, ja "jää" on kuultunakin lähes tismalleen vaikkei toki aivan tarkalleen sama kuin sanan "jäätelö" alku, joten se kirjoitetaan samalla tavalla,..." Jätä asiat hautumaan. Älä testaa vaan tee aina uudentyyppisiä tehtäviä: Kirjoita alkukirjaimesi mallista - kehu! - myöhemmin muistista,...
Onnea matkaan!

Ks. http://www.youtube.com/khtervola -> playlists -> My puppy reads

Vastaa Viestiin