Pohjiksen pesu

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
riksrakspoks
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Kesä 2010, 07:53

Pohjiksen pesu

Viesti Kirjoittaja riksrakspoks » 29 Loka 2010, 06:53

Hei!

Kuulin jostain ettei tarhassa olevaa pohjista kannattaisi pestä shampoolla näin pakkasten alla ettei kylmältä suojaava rasva peseytyisi pois. Pitäneekö paikkansa, oletteko pesseet koirianne metsäreissujen jälkeen miten? Edellisen hirvijahdin jälkeen oli meineen poika melko kurainen molskahdettuaan ojaan :shock: Tyydyin pesemään pelkällä vedellä mutta noin tulevaisuutta ja tätä viikonloppua ajatellen kyselen....

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pohjiksen pesu

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 29 Loka 2010, 09:06

Hei

En ole pessyt koiraani kertaakaan 3,5 vuoden aikana.
Monesti se on ollut kurainen, ruskeassa suon ravassa, mutta aina se vaan on kummasti puhdistunut.
Harjannut olen sitten kun ollaan kotiin tultu ja koirakin on yleensä kuivunut automatkalla.

Kerran johdatin puroon koiran kun oli hirvensonnassa pyörähtänyt ja hankasin vähemmäksi.

Ja todella hyvälle koira silti tuoksuu.

Onneksi se ei ole ihmisen jätöksissä käynyt, sitten olisi joutunut pesemään jollain.

PS. takapuolen olen kyllä joskus pyyhkinyt kostealla vessapaperilla, siis koiralta :)
Niin, ja myös jalkoja jos ovat lenkillä käydessä kuraantuneet.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

Taitar
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 11:17

Re: Pohjiksen pesu

Viesti Kirjoittaja Taitar » 29 Loka 2010, 09:48

En mielelläni pese koiria lainkaan, juuri eilen pesin kuitenkin pohisnartun, syystä että hankaavat itseään alumiini verkkoon , josta tarha on tehty, verkosta tarttuu koiraan sinisen mustaa väriä, Suomenpystykorvissa väri ei juurikaan näy, mutta valkoisessa Pohjiksessa kylläkin, on niin kurjan ja likaisen näköinen, että silloin tällöin kyllästyn katselemaan koiraa, joka ei ole enää valkoinen ollenkaan, ja niinpä joudumme turvautumaan pesuun.
Väri ei edes lähde pelkällä vedellä, joten käytän valkoiselle koiralle tarkoitettua shampoota. :)
Suomenpystkorvia en ole pessyt koskaan, silti näyttävät puhtailta ja karva kiiltää!
Yleisesti olen sitä mieltä ettei turhia pesuja koirille.
Kurja tuollainen verkko ,mistä lähtee väriä :evil:
Heli Rintamäki

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pohjiksen pesu

Viesti Kirjoittaja Heini » 29 Loka 2010, 22:00

Kyllähän se shampoopesu varmaan rasvan vie turkista joksikin aikaa, eli ei ainakaan kunnon pakkasilla kannattais koiraa paljon pestä. Itse olen siihen kyllä syyllistynyt, kun näyttelyissä on tullut käytyä ja ennen pesin yleensä aina ennen näyttelyä. Nyt olen vähän vähentänyt koko koiran pesua ja lähinnä pesen jalat ja valkoiset osat, jos tarvii. Syksyn kurat on yleensä saaneet olla, mutta nytkin kun olin Mintaa sisälle tuomassa yöksi mettäreissun jälkeen ja se haiskahti melko pahalle, niin pitihän tuolta jalat ja mahanalunen pestä ihan shampoolla.

Aika helpostihan noilta pohjalaisilta lähtee kuivaamalla suurin osa kurasta, eikähän se ulkokoiralla niin haittaa, jos vähän on likaseksi jäänyt turkki, äkkiä se puhdistuu ittestään. Hajut vaan ei välttämättä pelkällä vedellä ja pyyhkimällä lähde.

ellutii
Viestit: 282
Liittynyt: 30 Marras 2006, 21:22

Re: Pohjiksen pesu

Viesti Kirjoittaja ellutii » 29 Loka 2010, 22:16

Meidän vanhempaa pesty parisen kertaa vuodessa elukoitten luomushampoolla, jos on lenkitetty kaupungin öljypashassa niin likaiseksi, ettei vesipesulla lähde.
Oikein pahaan rapalikkoaikaan jonkun kerran vedellä huuhtelu mahakarvoista ja jaloista.
Uusi neiti pesty pari kertaa oikein "saippuan" kanssa typykän piehtaroitua tuoreessa hevosen peessä, muuten sillekin pari kertaa vesihuuhtelua mahaan ja jalkoihin suokeikkojen jälkeen.
Useimmiten pelkkä pyyhkeellä pyyhkiminen riittänyt.
Ja sanomattakin selevää, että pesemissä ei mitään ongelmia, ei edes uuden kanssa ;-)
Raija Tiilikainen

Ksoin
Viestit: 38
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 21:19

Re: Pohjiksen pesu

Viesti Kirjoittaja Ksoin » 03 Marras 2010, 13:55

Metsäreissujen jälkeen meidän pohjikselta pestään vain likaiset kohdat, mutta sitten näyttelyihin mennessä olen kyllä pessyt noin viittä päivää ennen koko koiran. Koirashampoolla, jossa myös hoitoaine (en nyt muista nimee, kun purkki ei ole käden ulottuvilla). Mutta jos näyttelyitä on usempi kuukaudessa, niin en tietenkään silloin pese koko koiraa joka näyttelyyn. Meidän Hero oikein nauttii suihkussa olosta ja saa sitten aina hepulikohtauksen juosten ympäri huoneita ravistellen itseään. :D
Kirsi Soininen

ellutii
Viestit: 282
Liittynyt: 30 Marras 2006, 21:22

Re: Pohjiksen pesu

Viesti Kirjoittaja ellutii » 03 Marras 2010, 20:43

Ahaa, se hepulin saaminen onkin sitten ihan yleistä... 8)
Raija Tiilikainen

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pohjiksen pesu

Viesti Kirjoittaja Heini » 03 Marras 2010, 22:43

Joo vähä luulen et suunnilleen kaikilla koirilla on toi hepuli aika herkässä pesun jälkeen :D
Meillä on etenkin Eetu siinä kunnostautunut, juoksee hulluna ympäriinsä ja pyöriskelee sohvalla tai tuolin peitteet myllää ihan sekasin. Minta on ollut vähän rauhallisempi, yleensä säntää suoraan jonku lelun kimppuun. Yleensä kuitenki aika äkkiä rauhotutaan pesemään itteään uusiksi ;)

Meillä koirat ei kyllä yhtään tykkää pesusta.. Piekko oli pahin, se uikutti melkein aina koko pesun ajan, Minta ja Eetu vaan välillä, yleensä sillon ku suihku avataan. Mutta nätisti ne muuten on, pysyy kyllä suihkussa ja antaa tehdä mitä pitää. Pitäis vaan muistaa joskus hommata sellanen liukumaton matonpätkä, että olis koiralla helpompi olla.

ellutii
Viestit: 282
Liittynyt: 30 Marras 2006, 21:22

Re: Pohjiksen pesu

Viesti Kirjoittaja ellutii » 04 Marras 2010, 11:52

Eetuhan kuullostaa ihan meidän Peteltä :D .
...Ei ne meilläkään tykkää pesemisestä, mutta tietävät, että ei ole muuta vaihtoehtoa...
Raija Tiilikainen

Teukka
Viestit: 147
Liittynyt: 26 Huhti 2007, 15:52

Re: Pohjiksen pesu

Viesti Kirjoittaja Teukka » 04 Marras 2010, 21:52

Rutirexiä kun on kopissa ja vaihtaa sitä tarpeeksi usein niin se puhistaa aika hyvin, sekä antaa hyvän tuoksun.
Kaikkeen se ei kuitenkaan riitä. Moskun mieli puuhaa on kieriä kompostissa Mummolan pihalla. Kun koiran pääväri
on vihreä niin pakko se melkein on pestä, jos on meno näyttelyyn. Muuten pidetään vain porttikielto sisälle.
Teemu Niemi

Vastaa Viestiin