Koirankoppi

SPJ:n yleiseen toimintaan liittyvät keskustelut käydään täällä !

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Linnustaja89
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Heinä 2006, 20:22

Koirankoppi

Viesti Kirjoittaja Linnustaja89 » 31 Heinä 2006, 17:28

Tietäiskö joku mistä sais suurpiirteiset piirrustukset koirankopin tekoon? Tarvitsis väsätä pystärin pennulle piakkoin koppi. Muutkin neuvot ja ohjeet tervetulleita! (esim tarvitseeko olla 2-osainen jne...)

HV
Viestit: 444
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 13:57

Viesti Kirjoittaja HV » 04 Elo 2006, 07:32

Kirjastoissa on kirjoja joissa on piirustuksiakin. Niistä mittoja muuttamalla saat sopivan kokoisen.

Kopin tulee olla vedoton, mutta kuitenkin yläreunaan katonrajaan ilmanvaihtoreikä tai -putki. sellainen 5 cm tai vastaava halkaisija.

Kaksiosainen on aina parempi kuin yksi osainen, oven heiluri systeemi ja luukku eivät ole kuitenkaan koskaan niin tiivitä, etteikö se tuulikaappi siinä auttaisi vedottomuuteen.
Hyvän luukun saat esim. laittamalla luukun yläreunaan pianosaranasta pätkän ja siihen vaikkapa popniiteillä sopivaa pakkasen kestävää pehmeää muovia. Sitä saa ostaa ainakin muovialan liikkeistä. Alareunaan kun laitat pätkän jotain painavampaa joka estää ja kestää koiran mahdolliset puremiset. Itse laitoin pätkän alumiinilistaa kun sitä sattui olemaan.
Tai käytä jotain muuta sopivaa.

Katto loivasti kalteva (ei harjamalli) ja avattava niin on helpompi puhdistaa kopin sisätilat. Koira tykkää olla katolla ja katsella ympärilleen.

Itse olen eristetyn kopin kannalla. Tosin helppoa on tehdä myös sellaisesta kevyt hirrestä (45 mm paksusta). Sitä ei edes mene pystykorvan koppiin montaa metriä ja se riittänee seinäpaksuuksiin.

Lämmityksen olen aina laittanut, koska sen sopivaan lämpötilaan säätämällä antaa koiralle mukavan ja kuivan tilan. Talvellahan lunta kantautuu sisään ja jos se sinne sulaa ja yöllä taas jäätyy niin eihän se ole mukavaa.
Kattolämmitys termostaatilla on helppo, mutta toki seinällä patterikin käy.

Olen myös ostanut valmiita koppeja joita mainostetaan esim. Koiramme- lehdessä tai internetissä ja helpommalla kyllä pääsee. Tosin maksaakin enemmän, mutta onpahan heti valmis.

Mittaa koirasi korkeus, ja mitoita sisäkatto niin, että se mahtuu seisomaan ja istumaan pää suorassa.
Mittaa koirasi pituus kun se makaa maassa täysin pitkänä ja mitoita makuutilat sen mukaiseksi. Pituus vähän yli koiran pituus ja leveyttä vähän reilummasti kuin mihin jalat yltävät. Koiran ei tarvitse olla siis aina kopissaan sykkyrällä vaan voi halutessaan vetää kunnolla lonkkaa. Näin saat siis sisämitat.

Kopin oviaukko siten, että aukon alareuna on 15-20 cm kopin sisälattia tasoa ylempänä. Levyttä sitten sopivasti. Itselläni isohko kk joten aukon leveys on 30 cm ja korkeus 40 cm. (Hyvä muistisääntö 20-30-40)

Tuulikaappiosa saa olla pieni, sehän on vain välieteinen josta kuljetaan läpi. Riippuu mallista miten teet, päädystä vai sivusta oviaukon.
Ikkuna ehdottomasti pitää olla.

Linnustaja89
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Heinä 2006, 20:22

Viesti Kirjoittaja Linnustaja89 » 04 Elo 2006, 10:05

HV kirjoitti:Kirjastoissa on kirjoja joissa on piirustuksiakin. Niistä mittoja muuttamalla saat sopivan kokoisen.
Voiskohan HV tai joku muu joka tietää, kertoa jonkun tollasen kirjan nimen. Muuten kopin idea on jo aika selkeänä päässä. :)

HV
Viestit: 444
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 13:57

Viesti Kirjoittaja HV » 04 Elo 2006, 14:49

Meidän kirjastossamme siellä samoilla huiteilla missä on kaikkia talonrakennukseen, terassien rakentamiseen tai muihin puunikkarointeihin liittyen.

Rakentamisopas metsästäjille ja riistanhoitajille.

Pihanikkari : rakennusohjeita linnunpöntöstä leikkimökkiin

Nikkaroi se itselle : uusi, suuri piha- ja puutarharakenteiden tee se itse -tietoteos

Katso kuvia seuraavista:

www.finwood.fi ja sieltä pihapiirirakennukset ja sieltä viimeinen kuva
http://www.vankeinhoito.fi/28130.htm

Linnustaja89
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Heinä 2006, 20:22

Viesti Kirjoittaja Linnustaja89 » 04 Elo 2006, 15:54

Joo kiitos HV:lle neuvoista... Lähdenpä heti pistäytymään kirjastossa, niin josko ens viikolla pystäri pääsis uuteen koppiin tutustumaan...

HV
Viestit: 444
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 13:57

Viesti Kirjoittaja HV » 07 Elo 2006, 11:11

Katso sellainen kuin

Eino E suikkanen; Penkki, koppi, pukki - rakennamme pihaan ja puutarhaan.

Vastaa Viestiin